EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO tegen algehele uitbreiding inhaalverbod vrachtauto's
De nieuwe regeringspartijen willen een inhaalverbod voor vrachtautoâs
op alle wegen in de spits. EVO gaat alleen akkoord met uitbreiding van
het inhaalverbod op wegen waar de bezetting meer dan 60 procent
bedraagt.
Inhaalverbod leidt niet tot minder files.
Bij veel mensen leeft het idee dat inhalende vrachtauto's ongelukken
en files veroorzaken. Uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat blijkt echter duidelijk dat dit niet het geval is. Het
enige voordeel van het verbod is een rustiger verkeersbeeld. Verder
blijkt dat de doorstroming als gevolg van een inhaalverbod niet
verbetert. Bovendien heeft de maatregel geen invloed op de
verkeersveiligheid.
60 procent bezettingsgraad van de weg is maatgevend
EVO heeft vorig jaar met het ministerie de volgende afspraak gemaakt.
Als de bezetting van een weg 2x2 rijstroken boven de 60 procent komt,
gaat EVO er mee akkoord dat er een inhaalverbod ingesteld wordt. Op
een weg met 2x3 rijstroken komen geen inhaalverboden net zo min als op
rustige wegen. Dat is voor iedereen duidelijk en acceptabel. Over een
aantal jaren moeten er dynamische inhaalverboden komen die zich
aanpassen aan het tijdstip en de drukte op de wegen.
Wat wel helpt is een pakket van maatregelen om de benutting en
capaciteit te vergroten. Bijvoorbeeld door het instellen van
doelgroepstroken speciaal voor vrachtauto's waardoor deze gescheiden
van het andere verkeer kunnen doorrijden. Met name in de spits kan de
capaciteit worden vergroot door het gebruik van de spitsstroken
exclusief voor het vrachtverkeer.
Terug ...