EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO tegen algehele uitbreiding inhaalverbod vrachtauto's

De nieuwe regeringspartijen willen een inhaalverbod voor vrachtautoâs op alle wegen in de spits. EVO gaat alleen akkoord met uitbreiding van het inhaalverbod op wegen waar de bezetting meer dan 60 procent bedraagt.

Inhaalverbod leidt niet tot minder files.
Bij veel mensen leeft het idee dat inhalende vrachtauto's ongelukken en files veroorzaken. Uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt echter duidelijk dat dit niet het geval is. Het enige voordeel van het verbod is een rustiger verkeersbeeld. Verder blijkt dat de doorstroming als gevolg van een inhaalverbod niet verbetert. Bovendien heeft de maatregel geen invloed op de verkeersveiligheid.

60 procent bezettingsgraad van de weg is maatgevend EVO heeft vorig jaar met het ministerie de volgende afspraak gemaakt. Als de bezetting van een weg 2x2 rijstroken boven de 60 procent komt, gaat EVO er mee akkoord dat er een inhaalverbod ingesteld wordt. Op een weg met 2x3 rijstroken komen geen inhaalverboden net zo min als op rustige wegen. Dat is voor iedereen duidelijk en acceptabel. Over een aantal jaren moeten er dynamische inhaalverboden komen die zich aanpassen aan het tijdstip en de drukte op de wegen.

Wat wel helpt is een pakket van maatregelen om de benutting en capaciteit te vergroten. Bijvoorbeeld door het instellen van doelgroepstroken speciaal voor vrachtauto's waardoor deze gescheiden van het andere verkeer kunnen doorrijden. Met name in de spits kan de capaciteit worden vergroot door het gebruik van de spitsstroken exclusief voor het vrachtverkeer.

Terug ...