Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Gele kaarten voor enkele WK-sites
Voetbalsites vooral op het werk goed bekeken
Utrecht, 14 juni 2002 - Na twee weken voetballen op wereldniveau worden
de WK-websites voor bezoekers voelbaar trager. Sommige websites stellen
het geduld van bezoekers bijzonder op de proef met responstijden van
meer dan 8 seconden.
De www.wksite.nl gaat zelfs door de grens van 13 seconden heen, goed
voor een waarschuwing.
Een nieuwkomer in de geteste websites is www.wk-voetbal.nl, krijgt
meteen een gele kaart voor wat betreft de responstijden en
beschikbaarheid. Deze slechte start was te wijten aan het overstappen
naar een andere internethost, zo blijkt. Bezoekers kregen daardoor vaak
een scherm te zien waarop werd uitgelegd dat er geen toegang tot de site
was. Vooral tijdens de wedstrijden waarin Frankrijk en Duitsland
speelden, waren de websites slechter bereikbaar.
Kees van den Brink, Sales Engineer bij Mercury Interactive, die de test
uitvoert: "Opvallend is dat de performance van de websites in het
weekend hoger is dan door de week. Mijn verklaring is dat mensen in het
weekend naar sportuitzendingen op de tv kijken, en door de week op hun
werk de WK-verrichtingen volgen."
De trend dat de responstijden van wk-sites toenemen naarmate de WK
vordert, zit er nog steeds in. "Komende week beginnen de volgende
rondes. Dan zal het weer drukker worden op de WK-sites", meent Van den
Brink. "Ik vermoed dat de piekperiodes komende week maandag of dinsdag
zullen zijn, als Belgie en Ierland spelen."
De in de test meegenomen voetbalwebsites zijn:
http://www.weekaa.nl
http://www.wk2002.nl/
http://www.deWKsite.nl/
http://www.Fifa.com
http://www.wkupdate.nl
http://www.worldpool2002.com
http://www.wk-voetbal.nl
http://www.wkjapan2002.nl
Mercury Interactive volgt gedurende de WK de prestaties van de genoemde
voetbalwebsites en rapporteert wekelijks over de bevindingen op het
gebied van beschikbaarheid en responstijden.
De WK voetbal wordt tussen 31 mei en 30 juni gehouden in Korea en Japan.
Deze WK is al de internet World Cup genoemd, omdat websites over voetbal
veel bezoekers trekken. Zo heeft de officiële WK-site al meer dan 463
miljoen pageviews gehad, meer dan de website van de Olympische Spelen.
Mercury Interactive
Mercury Interactive is sinds 1989 internationaal leverancier van
oplossingen voor het continu en geautomatiseerd volgen, testen en
analyseren van de prestaties van webapplicaties en
bedrijfs-informatiesystemen. De automatische testsoftware en de
ondersteunende diensten van het bedrijf helpen bedrijven bij het
realiseren en onderhouden van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Over
de hele wereld zetten gebruikers de oplossingen van Mercury Interactive
in om de kosten van apparatuur en de operationele kosten te
minimaliseren om zo hun concurrentie-positie significant te verbeteren.
Mercury Interactive heeft ruim 10.000 gebruikers, waaronder
ontwikkelaars en gebruikers van B2B en B2C e-business systemen, Internet
Service Providers (ISP's) en Application Service Providers (ASP's). Uit
cijfers van het internationale markt-onderzoeksbureau IDC blijkt dat
Mercury Interactive met een aandeel van 45% veruit marktleider is op het
gebied van geautomatiseerde testtools.
Mercury Interactive heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en
vestigingen in meer dan 20 landen. De aandelen van het bedrijf staan
onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer
informatie over Mercury Interactive is te vinden op
www.mercuryinteractive.nl.