Vereniging Nederlandse Gemeenten
VNG wil heldere en uitvoerbare doelstellingen in
taalonderwijs (14/6/02)
De conclusies in het rapport Taal Lokaal van het Sociaal Cultureel
Planbureau sterkt de VNG in haar mening dat de huidige wetgeving
inzake het onderwijs in allochtone levende talen (OALT) voor gemeenten
ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar is.
De twee doelstellingen van de wet taalondersteuning en
cultuureducatie- stellen gemeenten, evenals het binnen- danwel
buitenschools aanbieden van OALT, voor lastige keuzen.
Ook is er een tekort aan geschikte leerkrachten. Dit tekort is enkel maar groter geworden nu alleen OALT-leerkrachten die de Nederlandse én de allochtone taal beheersen taalondersteuning mogen geven. Hierdoor is het vooral voor gemeenten met veel verschillende taalgroepen vrijwel onmogelijk om aan de wensen van de doelgroep te voldoen.
De VNG pleit dan ook voor een heldere keuze in doelstellingen. Het is
daarbij denkbaar dat op taalondersteuning in het onderwijs wordt
ingezet. Daarbij is het noodzakelijk dat er van de kant van het
kabinet een visie komt op het concept van drietalig onderwijs waar nu
in de Europese Unie over wordt gesproken.
Deze visie kan mogelijk een uitwerking krijgen in het concept van de
taalschool zoals door de Onderwijsraad naar voren is gebracht. Wanneer
dat een volwassen plaats krijgt zijn daar echter aanzienlijk meer
middelen mee gemoeid.