Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlandse Kankerbestrijding/KWF start nieuwe campagne
met CD-single Sole sole in de zon uit de zon
Amsterdam, 25 juni 2002 -
Met de CD-release van Sole sole in de zon uit de zon start de
Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds (KWF)
dinsdagmiddag 25 juni zijn nieuwe zoncampagne Geniet van de zon, maar
maak 't niet te gek. De campagne is gericht op jonge vakantiegangers en
start daarom vlak voor de zomervakantie. Met de CD-single probeert het
KWF jonge mensen te stimuleren om verstandig te zonnen. Dit hoeft het
'genieten van de zon' niet in de weg te staan. Het KWF wil met deze
positieve aanpak veel jongeren aanspreken. Uit voorbereidend onderzoek
blijkt dat jongeren de campagne nadrukkelijk als 'reminder' zien. De
zomerse muziek van de CD wordt gewaardeerd en de voorlichtingsboodschap
wordt zo gemakkelijk opgepikt en geaccepteerd (Ferro, mei 2002).
Onderzoek
Ter onderbouwing van de campagne heeft het KWF een studie laten
verrichten naar de wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van
UV-straling en huidkanker (Signaleringscommissie Kanker, juni 2002). In
Nederland krijgen jaarlijks 25.000 mensen huidkanker, een stijging van
ongeveer 3 tot 5 procent per jaar in de afgelopen dertig jaar. Oorzaak
is een toegenomen blootstelling aan de zon door de populariteit van
zonnebaden. Veelvuldige blootstelling van jongs af aan en het regelmatig
oplopen van zonnebrand vóór het twintigste levensjaar verhogen de kans
op huidkanker later. Bescherming van de huid is daarom zeker voor jonge
mensen belangrijk.
Schoonheidsideaal
Vorig jaar is de KWF-zoncampagne 2001 geëvalueerd. Uit dat onderzoek,
onder 408 respondenten tussen 15 t/m 20 jaar, (Qrius, september 2001),
blijkt dat jongeren voldoende kennis hebben over de schadelijke gevolgen
van de zon en de maatregelen die getroffen kunnen worden ter bescherming
van de huid. Bruin worden is voor veel jongeren een ideaal waarvoor heel
wat uren in de zon of onder de zonnebank worden doorgebracht. Een keer
verbranden op vakantie lijkt onder hen nog steeds een 'normaal'
fenomeen. Het effect van de zon wordt onderschat. Jongeren zijn erg
positief over zonnebaden. Ruim 60 procent vindt het belangrijk om bruin
te worden. Jongeren brengen veel tijd door in de zon. Bijna 80 procent
gaat, wanneer de zon schijnt, regelmatig tot zo vaak mogelijk naar
buiten. Meer dan eenderde blijft langer dan drie uur per dag in de zon
(Qrius, 2001).
Beschermingsmaatregelen tegen huidkanker
Het gebruik van anti-zonnebrandmiddelen is voor de meeste jongeren dé
manier om zich te beschermen tegen de zon (Qrius, 2001). Dit geeft
echter geen vrijbrief om onbeperkt te zonnebaden. Vaak wordt een te lage
beschermingfactor gebruikt en de crème te dun aangebracht. De gebruikers
hebben dan wel het gevoel goed beschermd te zijn en blijven zodoende
veel te lang liggen in de zon. Dit vergroot juist het risico op
huidkanker.
Het KWF benadrukt daarom dat anti-zonnebrandmiddelen een zinvolle rol
kunnen spelen bij het verstandig genieten van de zon, mits ze goed
gebruikt worden en als aanvulling op andere beschermingsmaatregelen
zoals kleding en de schaduw tussen de middag. Kleding ter bescherming
van de huid blijkt weinig populair en jongeren gaan ook niet snel in de
schaduw zitten (Qrius, 2001).
Zing mee met de zomerhit van 2002
De CD-single Sole sole in de zon uit de zon, geproduceerd door Eddy
Ouwens, wordt o.a. gepromoot via Radio 538, in horecagelegenheden,
strandtenten, campings, jeugdherbergen, fitnessstudio's, vakantieparken
en winkelcentra. De CD wordt gratis verstrekt bij de aanschaf van
zonnecosmetica in alle winkels van Etos en The Body Shop en bij het
boeken van een zonvakantie bij My Travel. Daarnaast is op internet
(www.kankerbestrijding.nl) het downloaden van de muziek mogelijk en
heeft het KWF radioredacties gevraagd de CD-single deze zomer te draaien
om de campagne onder de aandacht te brengen. Jongeren komen de
campagneboodschap deze
zomer verder tegen op zo'n 300.000 gratis
ansichtkaarten. En via gratis advertenties en ingezonden mededelingen in
kranten en tijdschriften. Folders over verstandig zonnen zijn onder meer
verkrijgbaar via drogisten, schoonheidsspecialisten, huidtherapeuten,
zonnestudio's, apotheken, huisartsen en dermatologen.
---
Mededeling voor de redactie,