Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlandse Kankerbestrijding/KWF start nieuwe campagne met CD-single Sole sole in de zon uit de zon

Amsterdam, 25 juni 2002 - Met de CD-release van Sole sole in de zon uit de zon start de Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) dinsdagmiddag 25 juni zijn nieuwe zoncampagne Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek. De campagne is gericht op jonge vakantiegangers en start daarom vlak voor de zomervakantie. Met de CD-single probeert het KWF jonge mensen te stimuleren om verstandig te zonnen. Dit hoeft het 'genieten van de zon' niet in de weg te staan. Het KWF wil met deze positieve aanpak veel jongeren aanspreken. Uit voorbereidend onderzoek blijkt dat jongeren de campagne nadrukkelijk als 'reminder' zien. De zomerse muziek van de CD wordt gewaardeerd en de voorlichtingsboodschap wordt zo gemakkelijk opgepikt en geaccepteerd (Ferro, mei 2002).

Onderzoek
Ter onderbouwing van de campagne heeft het KWF een studie laten verrichten naar de wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van UV-straling en huidkanker (Signaleringscommissie Kanker, juni 2002). In Nederland krijgen jaarlijks 25.000 mensen huidkanker, een stijging van ongeveer 3 tot 5 procent per jaar in de afgelopen dertig jaar. Oorzaak is een toegenomen blootstelling aan de zon door de populariteit van zonnebaden. Veelvuldige blootstelling van jongs af aan en het regelmatig oplopen van zonnebrand vóór het twintigste levensjaar verhogen de kans op huidkanker later. Bescherming van de huid is daarom zeker voor jonge mensen belangrijk.

Schoonheidsideaal
Vorig jaar is de KWF-zoncampagne 2001 geëvalueerd. Uit dat onderzoek, onder 408 respondenten tussen 15 t/m 20 jaar, (Qrius, september 2001), blijkt dat jongeren voldoende kennis hebben over de schadelijke gevolgen van de zon en de maatregelen die getroffen kunnen worden ter bescherming van de huid. Bruin worden is voor veel jongeren een ideaal waarvoor heel wat uren in de zon of onder de zonnebank worden doorgebracht. Een keer verbranden op vakantie lijkt onder hen nog steeds een 'normaal' fenomeen. Het effect van de zon wordt onderschat. Jongeren zijn erg positief over zonnebaden. Ruim 60 procent vindt het belangrijk om bruin te worden. Jongeren brengen veel tijd door in de zon. Bijna 80 procent gaat, wanneer de zon schijnt, regelmatig tot zo vaak mogelijk naar buiten. Meer dan eenderde blijft langer dan drie uur per dag in de zon (Qrius, 2001).

Beschermingsmaatregelen tegen huidkanker
Het gebruik van anti-zonnebrandmiddelen is voor de meeste jongeren dé manier om zich te beschermen tegen de zon (Qrius, 2001). Dit geeft echter geen vrijbrief om onbeperkt te zonnebaden. Vaak wordt een te lage beschermingfactor gebruikt en de crème te dun aangebracht. De gebruikers hebben dan wel het gevoel goed beschermd te zijn en blijven zodoende veel te lang liggen in de zon. Dit vergroot juist het risico op huidkanker.

Het KWF benadrukt daarom dat anti-zonnebrandmiddelen een zinvolle rol kunnen spelen bij het verstandig genieten van de zon, mits ze goed gebruikt worden en als aanvulling op andere beschermingsmaatregelen zoals kleding en de schaduw tussen de middag. Kleding ter bescherming van de huid blijkt weinig populair en jongeren gaan ook niet snel in de schaduw zitten (Qrius, 2001).

Zing mee met de zomerhit van 2002
De CD-single Sole sole in de zon uit de zon, geproduceerd door Eddy Ouwens, wordt o.a. gepromoot via Radio 538, in horecagelegenheden, strandtenten, campings, jeugdherbergen, fitnessstudio's, vakantieparken en winkelcentra. De CD wordt gratis verstrekt bij de aanschaf van zonnecosmetica in alle winkels van Etos en The Body Shop en bij het boeken van een zonvakantie bij My Travel. Daarnaast is op internet (www.kankerbestrijding.nl) het downloaden van de muziek mogelijk en heeft het KWF radioredacties gevraagd de CD-single deze zomer te draaien om de campagne onder de aandacht te brengen. Jongeren komen de campagneboodschap deze
zomer verder tegen op zo'n 300.000 gratis
ansichtkaarten. En via gratis advertenties en ingezonden mededelingen in kranten en tijdschriften. Folders over verstandig zonnen zijn onder meer verkrijgbaar via drogisten, schoonheidsspecialisten, huidtherapeuten, zonnestudio's, apotheken, huisartsen en dermatologen.


---
Mededeling voor de redactie,