Technische Universiteit Delft

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Promotie

Emoties ontwerpen
25 juni 2002 | 13.30 uur
hr. P.M.A. Desmet | ingenieur industrieel ontwerpen.
promotor | Prof.ir. J.J. Jacobs (fac OCP)
toeg.prom. | Dr. P.P.M. Hekkert (UHD-fac OCP)

Emoties Ontwerpen
Aangezien een substantieel deel van onze dagelijkse emoties wordt opgewekt door culturele producten zoals kunst, kleding en producten, is het voor een ontwerper belangrijk emoties een plek te geven in zijn of haar ontwerpintenties. Bovendien kunnen emotionele reacties ons verleiden een bepaald model uit het schap te pakken en zodoende aanschafbeslissingen aanzienlijk beïnvloeden. Het gevolg hiervan is dat vandaag de dag steeds meer producenten ontwerpers aansporen de emotionele impact van hun ontwerpen te manipuleren. Echter, in de ontwerppraktijk worden emoties opgewekt door consumenten producten vaak beschouwd als ongrijpbaar en onmogelijk te manipuleren. Het onderzoek is daarom gericht op het uiteenrafelen van de relatie tussen het ontwerp van een product en de emoties die het opwekt. Naast een model dat verklaart hoe producten emoties opwekken, heeft het onderzoek geresulteerd in twee hulpmiddelen voor ontwerpers. Het eerste hulpmiddel is een instrument voor het meten van emoties opgewekt door consumentenproducten. Met dit instrument is een crosscultureel experiment uitgevoerd waarmee de verschillen in emotionele reacties op zes automodellen tussen Nederlanders en Japanners zijn onderzocht. Het tweede hulpmiddel is een interactieve 'product & emotie ruimte' die ontwerpers ondersteunt bij het bepalen van een ontwerprichting. Uit het toepassingen van dit hulpmiddel blijkt dat emoties minder ongrijpbaar zijn dan ze op het eerste gezicht lijken en dat ontwerpers de emotionele impact van hun ontwerp weldegelijk kunnen beïnvloeden.

Voor verder lezen:

* Artful judgements; a psychological inquiry into aesthetic preference for visual patterns by P.P.M. Hekkert, 1995

* Proceedings of the first international conference on design and emotion; Delft, 3-5 nov. 1999 ed. by C.J. Overbeeke and P. Hekkert
* Designing pleasurable products : an introduction to the new human factors by Patrick W. Jordan, 2000

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176