Sterk winstherstel SNT Group in eerste halfjaar 2002

SNT GROUP N.V.

Datum en tijd: 17-07-2002 08:48

Sterk winstherstel SNT Group in eerste halfjaar 2002
* De winstverwachting voor geheel 2002 blijft gehandhaafd op 6% - 7%

Zoetermeer, 17 juli 2002. SNT Group N.V. heeft in de eerste helft van 2002 een operationele marge (Ebita) gerealiseerd van Euro 14,8 miljoen. Ten opzichte van de vergelijkbare (pro forma) periode vorig jaar (Euro 2,3 miljoen) betekent dit een sterk herstel. De pro forma marge over de eerste helft 2001 bedroeg 0,9% terwijl deze over het eerste halfjaar 2002 is uitgekomen op 5,8%. De omzet over de eerste 6 maanden van 2002 bedraagt Euro 255,6 miljoen. Ten opzichte van de pro forma omzet over het eerste halfjaar van 2001 is dit een vermindering met 9%. De Winst Per Aandeel voor afschrijving Goodwill en Incidentele Resultaten komt uit op
0,89 Eurocent, een stijging van 0,85 Eurocent. De netto winst komt uit op Euro 3,1 miljoen waarbij wordt opgemerkt dat SNT een incidentele last heeft verwerkt ter hoogte van Euro 3,2 miljoen als gevolg van de volledige afwaardering van haar 22% belang in het failliete EMiS .

Financiële gang van zaken
De kaspositie van SNT is ten opzichte van de stand 1 januari 2002 toegenomen met Euro 35,9 miljoen tot een bedrag van Euro 66,3 miljoen. Ten opzichte van de langlopende bankschuld (Euro 53,3) betekent dit dat SNT per saldo volledig schuldenvrij is. Kostenbeheersing, werkkapitaal beheer en een gericht investeringsbeleid hebben hiertoe belangrijk bijgedragen.

Naast een sterk verbeterde kaspositie is het werkkapitaal afgenomen van Euro 67,6 miljoen tot Euro 50,3 miljoen. De Winst Per Aandeel (WPA) voor afschrijving Goodwill en Incidentele Baten en Lasten is toegenomen van Euro 0,04 tot Euro 0,89. De volledig verwaterde WPA is toegenomen tot Euro 0,14.

In het huidige economische klimaat constateert SNT terughoudendheid bij opdrachtgevers op het gebied van investeringen en uitbesteding van werk. Voor het tweede halfjaar van 2002 verwacht SNT dat hierin een lichte verbetering zal optreden. SNT heeft eerder bekend gemaakt in 2002 winstgevendheid boven omzetgroei te stellen. De resultaten over de eerste helft van 2002 laten zien dat SNT in deze opzet slaagt.

Corporate governance
Met Atos Origin B.V. heeft SNT Group overeenstemming bereikt over een geleidelijk terugtreden van Atos Origin als aandeelhouder van SNT Group N.V., op gecontroleerde wijze en in overleg met SNT. In verband met het voorgenomen terugtreden van Atos Origin als aandeelhouder, heeft de heer Bernard Bourigeaud te kennen gegeven zijn commissariaat bij SNT Group met ingang van vandaag te beëindigen.

Integratie overgenomen werkmaatschappijen
SNT heeft de integratie van de in 2001 overgenomen werkmaatschappijen in Scandinavië, Frankrijk en Nederland in de eerste helft van 2002 voortvarend doorgezet. Ten opzichte van begin 2001 is het aantal medewerkers (FTE) met meer dan 2.000 verminderd. Het aantal m2 is met ruim 20.000 verminderd terwijl het aantal vestigingen momenteel met 11 tot 45 is afgenomen. Door deze efficiencyverbeteringen zijn de kosten per operator werkplek met 17% afgenomen.

Marktontwikkelingen en strategie
Er is sprake van een groeiende tendens bij zowel kleine als grote ondernemingen om één leverancier te selecteren die hen op pan-Europese of wereldschaal kan ondersteunen bij het leggen, onderhouden en managen hun internationale klantencontacten. Kostenreductie, flexibiliteit en een hoger rendement per klantcontact zijn de belangrijkste argumenten voor uitbesteding van deze activiteiten. Door samen te werken met een CRM-dienstverlener, kunnen opdrachtgevers blijven focussen op de eigen kernactiviteiten, ontstaat een hoge mate van flexibiliteit, komen benodigde expertise en middelen beschikbaar en wordt profijt getrokken uit creatieve oplossingen en specifieke ervaring. Zo wordt tegen lagere kosten een hoger rendement gerealiseerd.

De kernactiviteit van SNT Group blijft contact center dienstverlening. Deze vorm van dienstverlening levert eind 2001 een bijdrage aan de omzet van circa 76%. Door verbreding van het SNT-portfolio zal het aandeel in de omzet uit contact centers de komende jaren in de richting van 60% gaan. Het aanbieden van bereikbaarheid en toegang door middel van bijvoorbeeld 0800/0900-diensten en conferencing services, zullen steeds meer gaan bijdragen aan het bedrijfsresultaat, evenals rapportage, analyse en CRM-consultancy. In de uitvoering en uitbouw van laatst genoemde activiteiten is een hoofdrol weggelegd voor het in april van dit jaar overgenomen onderzoeksbureau INTERVIEW/NSS.

In de markt van customer contact en CRM-activiteiten is momenteel sprake van een versnelde consolidatie trend. SNT speelt na de overnames van de CRM-activiteiten van KPN en Atos Origin
een toonaangevende rol in de Europese markt. SNT heeft de ambitie om een leidende rol in de CRM- markt te blijven spelen en gaat om die reden actief de mogelijkheden tot samenwerking met anderen onderzoeken. De komende maanden zullen hierover gesprekken plaatsvinden met een beperkt aantal geselecteerde ondernemingen.

Medewerkers
Het afgelopen halfjaar heeft SNT met de vakorganisaties onderhandeld over een nieuwe CAO voor alle medewerkers in Nederland. SNT en de betrokken vakorganisaties streven ernaar een dergelijke CAO af te sluiten per 1 januari 2003. De CAO onderhandelingen in België zijn op 3 juli 2002 uitgemond in een akkoord. De ingangsdatum van deze CAO is gesteld op 1 maart 2002.

Verwachtingen
SNT handhaaft de eerder afgegeven winstverwachting. SNT Group N.V. verwacht voor geheel 2002 een operationele marge (Ebita) te realiseren tussen 6%-7%. SNT heeft aangegeven haar focus op omzetstijging te verleggen naar een focus op margeverbetering. De omzet komt voor 2002 uit op een bedrag van circa Euro 550 miljoen.

Profiel
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat, co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met klanten op te bouwen. Met ruim 12.000 medewerkers verleent SNT vanuit 45 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens kantooruren op telefoon 00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op 00 31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn: Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer. Een overzicht van onze kerncijfers staat op www.snt .com onder het kopje Investor Relations.