Gemeente Kesteren


Nieuws

Spoedeisende huisartsenhulp in avond, nacht en weekend rbc 17 jul 2002 Het was aanleiding om aan hen ruimte beschikbaar te stellen op onze gemeentepagina voor nadere toelichting aan u als inwoner van deze nieuwe vorm van huisartsenhulp buiten de ´gewone´ uren.

Huisartsenpost Gelders Rivierenland in Tiel.

Wie vanaf april 2002 in de avond/nacht of in de weekenden een huisarts nodig had, maakte kennis met de nieuwe werkwijze: de huisartsenpost Gelders Rivierenland in Tiel. Wie er nog geen beroep op hoefde te doen kent de huisartsenpost alleen van horen zeggen en vraagt zich misschien af hoe het nou eigenlijk precies werkt. Een overzicht.

Hoe het in het verleden was
Zoals iedereen weet verzorgt de huisarts een 24-uursdekking voor de zieke mens.
Vroeger was de eigen huisarts dan ook 24 uur per dag bereikbaar voor zijn eigen patiënten. Omdat altijd bereikbaar zijn natuurlijk onmogelijk is, ontstonden 35 jaar geleden de eerste waarnemingen: de ene huisarts paste op de patiënten van de collega en omgekeerd gedurende een dagdeel of een deel van het weekeinde. Van lieverlede ontstonden de avond- en nachtwaarnemingen en de weekenddiensten zoals we die nu kennen.
Eenmaal per jaar werd via een folder bekend gemaakt welke huisarts er in de verschillende weekenden dienst had en wanneer hij of zij het (meestal overvolle) spreekuur hield.

Vanaf 1 januari 2001 werden de avond- en nachtdiensten verdeeld over de huisartsen uit Ommeren, Lienden, IJzendoorn, Ochten, Opheusden en Kesteren; een gebied met ongeveer 30.000 inwoners. In het weekend waren er twee dienstdoende artsen zodat dit gebied werd gesplitst. Bijna een onmogelijk taak om met twee mensen een dergelijk groot gebied te verzorgen, zeker wanneer zich soms vrijwel gelijktijdig- een paar ingewikkelder gevallen zich voordeden. Bovendien betekende het in uren dienstbelasting tussen de 800 en 900 uur per jaar boven op de normale werkweek.

Dreigend tekort
Het huisartsenvak heeft de laatste jaren door de toegenomen werkdruk van overdag al aan populariteit ingeboet, maar de belasting voor de avond/nacht- en weekenddiensten deden daar nog een schepje bovenop. Er is dan ook een dreigend tekort aan huisartsen, in sommige gebieden heeft dit er al toe geleid dat patiënten geen huisarts meer hebben. Als de voorspellingen uitkomen is er na 2007 een tekort van 2500 huisartsen, wat inhoudt dat 2.000.000 mensen het zonder vaste huisarts moeten stellen. Dit tij moét worden gekeerd.

Ontwikkeling huisartsenpost
Een manier om het vak aantrekkelijker te maken en daardoor de huisarts voor Nederland te behouden, was het ontwikkelen van huisartsenposten: een centrale plaats in de regio, waar de huisartsen, ondersteund door assistenten en een chauffeur, de 24-uurszorg kunnen garanderen.

Huisartsenport Gelders Rivierenland te Tiel
Zon huisartsenpost waar huisartsen, ondersteund door assistenten en een chauffeur, de 24-uurszorg kunnen garanderen, is er sinds april 2002 ook in Tiel voor de regio Gelders Rivierenland. Vanaf het voorjaar 2000 is er hard gewerkt om deze post van de grond te krijgen op het terrein van Ziekenhuis Rivierenland.

De 74 huisartsen uit deze regio draaien hier bij toerbeurt diensten van 6 tot 9 uur.
Voor de huisarts is er dus veel veranderd; zij kunnen fit aan deze avond/nacht of weekenddienst beginnen en worden weer tijdig afgelost zodat hun gewone huisartsentaak er ook niet onder lijdt. Bovendien is er voor hen het rustige gegeven dat, wanneer zij hun taak op de huisartsenpost of ergens in de regio uitoefenen, er voldoende mensen naast en achter hen staan om nieuwe patiënten op te vangen en te helpen.

Ook voor de patiënt is er veel veranderd. Weliswaar zit/staat niet altijd de eigen huisarts meer achter het bureau of aan het bed; vaak is het een vreemde. Maar in het algemeen behoeft men minder lang te wachten op het spreekuur of indien dit noodzakelijk is- thuis.

Folder
Het bestuur heeft getracht om iedereen vroegtijdig te informeren over de op handen zijnde veranderingen door middel van onder andere een duidelijke informatiefolder. Helaas is deze niet overal bezorgd. Wilt u nog zon folder ontvangen? Uw huisarts heeft ze.

Hoe werkt de huisartsenpost
Wie een huisarts nodig heeft, moet altijd eerst bellen; er is dus geen vrije inloop.
Via de telefoon wordt u te woord gestaan door een ervaren doktersassistente.
Soms moet u hierbij even op uw beurt wachten.
Hebt u daarvoor geen tijd omdat u een spoedmelding heeft, dan drukt u op de toets 1 en krijgt u direct iemand aan de telefoon.

Maar wanneer er geen spoed bij is, wacht u uw beurt af totdat een assistente u te woord staat. Overdag zijn er 3 tot 4 assistentes, s avonds 2 en s nachts 1.
Zij nemen uw gegevens op en besluiten, afhankelijk van de situatie:
- dat zij zelf uw vraag kunnen beantwoorden
- dat de dokter terug zal bellen

- dat u bij de huisartsenpost op consult kunt komen
- dat de dokter zelf naar u toekomt.

Op de post is altijd een consultdokter aanwezig en er is ook altijd een visitiedokter; deze laatste rijdt in een speciale auto die wordt bestuurd door een chauffeur.
In het weekend en s avond tot 23.00 uur is er nog een derde arts om de consultdokter te ondersteunen of om met een tweede auto visites af te leggen.
Zoals u ziet: er wordt geprobeerd om een goede zorg te bieden tijdens de avonden, nachten en in de weekenden.

Verloopt alles probleemloos?
Nee. Bijvoorbeeld op de zaterdagochtend bellen er veel mensen tegelijk en kunnen de wachttijden oplopen. Wij vagen hiervoor uw begrip. Maar ook vragen wij u om op die zaterdagochtend ook kritisch te zijn: de huisartsenpost is bedoeld voor medische zaken die niet kunnen wachten tot de volgende dag!

Soms komen er meerdere spoedmeldingen tegelijk binnen of is de spoedmelding in het uiterste puntje van het waarnemingsgebied: in dit soort gevallen is er direct contact met de ambulancedienst en gaat deze in voorkomende gevallen alvast naar de patiënt toe zodat acute hulpverlening is gewaarborgd.

Vertel ons uw ervaringen
Wij zijn ervoor om u zo goed mogelijk te helpen. Het is een continue proces om deze hulpverlening goed te laten verlopen. Daarbij hebben wij uw hulp nodig.
Want, wanneer u niet (helemaal) tevreden bent, laat het ons het liefste schriftelijk- weten. Met uw klacht of opmerking zijn we in staat om zaken bij te stellen of te veranderen. En wanneer het een ernstige klacht betreft, wordt deze behandeld door een klachtencommissie, bestaande uit een huisarts, een jurist en een lid uit de patiëntenorganisatie.

Maar we zijn ook blij met sympathiebetuigingen. Want als we weten dat deze manier van werken goed bevalt, dan zal het een extra stimulans zijn voor ons om hieraan mee te blijven werken.

Huisartsenpost Gelders Rivierenland
President Kennedylaan 4
4002 WP Tiel
Tel. 0900 7060504.

Deze tekst valt onder verantwoordelijkheid van de Huisartsenpost Gelders Rivierenland.