Gemeente Hengelo


Mandaatbesluit


Het College van B en W heeft, met ingang van 2 juli 2002, de bevoegdheid om personen van Wijkbeheer aan te wijzen als toezichthouders voor de openbare ruimte, gemandateerd aan de directeur van de dienst Stedelijk Beheer en Ontwikkeling. Het besluit ligt een maand ter inzage bij de balie van Wijkbeheer, stadskantoor 4e verdieping.

Bestemmingsplannen


Toepassing artikel 6a WRO

Een verzoek is binnengekomen voor de bouw van een fastfoodrestaurant aan de Amerikalaan op Westermaat, Plein. Het bouwplan is in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan, maar stemt overeen met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan. Vooruitlopend op het van kracht worden van het nieuwe bestemmingsplan kan medewerking worden verleend aan dit bouwplan met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage en inspraak

Het gemeentebestuur betrekt inwoners van de gemeente en de in de gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van gemeentelijke ruimtelijke plannen of herziening daarvan. Op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kunt u gedurende vier weken uw zienswijzen op bovenvermeld bouwplan indienen bij het College van B en W.

Het plan ligt van 17 juli tot 14 augustus 2002 ter inzage bij de afdeling Bestuurlijk Juridische Zaken, Reitzstraat 15, kamer 115. Eventuele inspraakreacties, met betrekking tot het voornemen de procedure voor te bereiden, kunt u van 17 juli tot 14 augustus 2002 indienen bij het College van B en W, Postbus 18, 7550 AA Hengelo.

Verkeersbesluiten


Aanwijzen twee laad- en losplaatsen Willemstraat

Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002, onder nummer 27355, besloten om twee bestaande parkeerplaatsen, ter hoogte van Willemstraat 66, aan te wijzen als laad- en losplaats voor vrachtwagens. Vrachtwagens mogen daar van 9.00 uur tot 16.00 uur laden en lossen. Buiten deze tijden fungeren de parkeerplaatsen als "normale" parkeerplaats met het daar geldende parkeerregime. De volgende borden worden geplaatst: bord E07 (laad- en losplaats) en onderborden 0508 en 0404 bijlage I RVV 1990.

In de Willemstraat (Binnenstadzijde) heerst momenteel een grote parkeerdruk. Gevolg hiervan is dat vrachtwagens zijn gedwongen te laden en lossen op de rijbaan die deel uitmaakt van een veel gebruikte fietsroute. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Daarom is het noodzakelijk een aantal parkeerplaatsen aan te wijzen, waar vrachtwagens kunnen laden en lossen.

Verkeersmaatregelen met betrekking tot doorstroomas Westermaat

Het Rijk heeft zich in de Vinex convenanten uitgesproken voor de uitvoering van de Twentse verstedelijkingsopgave. Met de bouw van circa 40.000 woningen ontstaat een mobiliteitsprobleem in de steden, die de bereikbaarheid en leefbaarheid onder grote druk zal zetten. Om ongebreideld autogebruik tegen te gaan dienen, gelijktijdig met het ontwikkelen van Vinexlocaties, een hoogwaardig openbaar vervoersysteem en goede fietsvoorzieningen te worden ontwikkeld. Het hoogwaardig openbaar vervoer dient een snelle, comfortabele en betrouwbare verbinding van het openbaar vervoer te verzorgen. In Hengelo gaat het voorlopig om een tweetal doorstroomassen: de ene loopt vanaf het station door Vossenbelt en de ander vanaf het station naar Westermaat richting Borne.

Om een snelle en comfortabele verbinding te kunnen verzorgen moet het HOV goed door kunnen stromen.

Daartoe worden de onderstaande maatregelen met betrekking tot de doorstroomas Westermaat genomen:

* Aanwijzen van busbaantracé Westermaat als voorrangsweg en gesloten voor al het verkeer met uitzondering van lijnbussen Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer 27356 besloten tot het aanwijzen van
de busbaan bij Westermaat als voorrangsweg en de busbaan uitsluitend open te stellen voor lijnbussen. Dit wordt geregeld door het plaatsen van borden waarop het verkeer de aangegeven rijrichting dient te volgen, met een uitzondering voor lijnbussen. Tevens wordt de busbaan als voorrangsweg aangewezen door het plaatsen van de borden B01 en B02 (begin en einde voorrangsweg) bijlage I RVV 1990 en bij de kruising fiets/bromfietspad nabij de Lemerijweg het plaatsen van de borden B06 (verleen voorrang kruisend verkeer) en het aanbrengen van haaientanden. Daarnaast wordt de tekst "lijnbus" op het wegdek aangebracht om te voorkomen dat ander verkeer van de busbaan gebruik gaat maken. Het fiets/bromfietspad wordt aangegeven door het plaatsen van de G12a en G 12B (begin en einde fiets/bromfietspad) bijlage I RVV 1990.
* Wijzigen voorrangskruising Westermaatsweg, Vosboerweg en Wegtersweg
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer 27357 besloten tot het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruising Wegtersweg, Vosboerweg en Westermaatsweg. De Wegtersweg wordt nu aangewezen als voorrangsweg door het plaatsen van de borden B01 en het aanbrengen van haaientanden volgens bijlage I RVV 1990. Tevens wordt het besluit waarbij het kruisende fietspad met de Wegtersweg in de voorrang is gesteld, ingetrokken en het fietspad uit de voorrang gehaald middels het aanbrengen van haaientanden en het plaatsen van borden B06 (verleen voorrang kruisend verkeer). Het wijzigen van de voorrangsituatie heeft tevens tot gevolg dat de situatie nu overzichtelijker wordt, wat de veiligheid van de weggebruikers ten goede komt.
* Instellen van een voorrangskruising op de Westermaatsweg met de Asveldweg
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer 27359 besloten tot het instellen van een voorrangskruising op de kruising Asveldweg en de Westermaatsweg, in die zin dat het verkeer op de Westermaatsweg voorrang heeft op verkeer vanaf de Asveldweg. Dit gebeurt door het plaatsen van de borden B03 (voorrangskruising) en B06 (verleen voorrang kruisned verkeer) bijlage I RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden.
* Instellen voorrangskruisingen op route HOV Westermaat tussen busbaan Campus en Europalaan
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli onder 2002 nummer 27358 besloten tot het instellen van voorrangskruisingen op tracé Westermaat vanaf busbaan Campus/Adam Smithstraat naar de Europalaan via John Maynard Keynesstraat. Dit gebeurt door het plaatsen van de borden B04, B05 (voorrangskruisingen) en B06 (verleen voorrang kruisend verkeer) en het aanbrengen van haaientanden volgens bijlage I RVV 1990. Verder wordt een gebod ingesteld tot het volgen van de aangegeven rijrichting ter hoogte van de busbaan/Adam Smithstraat, middels het plaatsen van de borden D05r met onderbord "uitgezonderd lijnbus" en D04 bijlage I RVV 1990 en het aanbrengen van de tekst lijnbus" op de busbaan. Ook is een vrijliggend fiets/bromfietspad aangewezen, door het plaatsen van de borden G12a en het in de voorrang brengen van het fiets/bromfietspad met de kruising Adam Smithstraat door het plaatsen van de borden B06 en het aanbrengen van haaientanden bijlage I RVV 1990.

* Instellen voorrangskruising op kruising Westermaatsweg met Wifferinksweg en een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting
Burgemeester en wethouders hebben op 3 juli 2002 onder nummer 27360 besloten tot het instellen van een voorrangskruising op de kruising Wifferinkweg en Westermaatsweg, door het plaatsen van de borden B04 en B06 bijlage I RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, alsmede het instellen van een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting middels borden D05r met onderbord "uitgezonderd lijnbussen" en D05l, bijlage I RVV 1990.
Ter inzage

Deze besluiten liggen van 17 juli tot 28 augustus 2002 ter inzage bij de dienst Stedelijk Beheer en Ontwikkeling kamer 115, Reitzstraat 15. Tegen deze besluiten kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij het College van B en W, Postbus 18, 7550 AA Hengelo. Een bezwaarschrift dient te worden ondertekend, bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, een dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.