Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Reizigersvereniging ROVER niet langer gerust op spoorveiligheid

Railned Spoorwegveiligheid heeft de Trendanalyse 2001 "Trends in veiligheid van het spoorwegsysteem in Nederland" opgesteld. Deze analyse laat zien dat de spoorveiligheid steeds verder onder druk is komen te staan. Weliswaar zijn "Engelse toestanden" in Nederland nog niet aan de orde, maar er wordt door Nederlandse treinen steeds vaker door rood gereden, en de technische toestand van de sporen laat te wensen over. ROVER is er altijd vanuit gegaan dat de veiligheid goed is geregeld, maar uit deze analyse blijkt dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling. ROVER is er in dit kader verontrust over dat Verkeer en Waterstaat tegenover de consumentenorganisaties heeft aangegeven, niet verantwoordelijk te zijn voor de kwaliteit van de railinfrastructuur.

In de trendanalyse komen onder meer de volgende zaken naar voren:


1. de stijgende trend - sinds begin jaren '90 - in het aantal passages van stoptonend sein (STS). Van de 6 treinbotsingen in 2001 hadden er 4 te maken met STS-passage;

2. de sinds circa 1990 duidelijk verslechterende technische staat van de infrastructuur, o.a. tot uiting komend in toenemende aantallen meldingen van scheuren in railstaven, wisselstoringen en knikken en verzakkingen in het spoor: deze zaken kunnen direct of indirect leiden tot gevaarlijke situaties;

3. de onbetrouwbaarheid van cijfers die belangrijke aanwijzingen geven over de veiligheid.

Op punt 1 loopt momenteel onderzoek naar oorzaken en mogelijkheden om risico's te beperken, onder andere door de Raad voor de Transportveiligheid. Hopelijk komt daar snel resultaat uit. ROVER heeft aanwijzingen dat mobiel telefoneren door machinisten een rol heeft gespeeld bij meerdere recente treinbotsingen. Hun collega's in het wegverkeer mogen dit uitsluitend nog hands-free. Verder worden machinisten soms afgeleid door collega-machinisten en conducteurs die zich eveneens in de cabine bevinden.

Punt 2 openbaarde zich o.a. enkele geleden ook weer toen de temperatuur tot 30 graden steeg. Het geeft te denken dat in het Railned-rapport staat dat er kritieke delen van het net zijn (met NEFIT-spoor) waar verscherpte controle nodig is bij temperaturen van 25 graden of meer. ROVER vindt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat op zeer korte termijn duidelijk moet maken hoe deze problemen worden aangepakt.

Op punt 3 doet Railned een aanbeveling die de minister heeft overgenomen. Deze komt erop neer dat men de veiligheid beter wil monitoren. ROVER is blij dat de minister op deze manier het belang van goede monitoring voor de spoorwegveiligheid onderschrijft.

Verder blijkt uit de Trendanalyse dat het aantal Eenheden van Bedrijfshinder (EVB) sinds 1995 onafgebroken stijgt, waarbij de stijging in 2001 de sterkste is in de hele periode. Dit bevestigt wat ROVER zelf ook steeds heeft geconstateerd. Railned noemt in de trendanalyse de EVB relevant als maat voor de kwaliteit van het spoorwegsysteem (pagina 22).

Er is dus reden tot zorg over de richting waarin de veiligheid op het Nederlandse spoor zich ontwikkelt. De veiligheidszorg bij de Nederlandse Spoorwegen heeft altijd op een zeer hoog plan gestaan. Daardoor vormt een negatieve ontwikkeling niet van vandaag op morgen een zodanige bedreiging dat reizigers in Nederland nu bang moeten zijn om in de trein te stappen. Maar wanneer het tij niet wordt gekeerd, zal onherroepelijk een moment aanbreken waarop het vervoer per spoor echt gevaarlijk wordt. Er is dus alle aanleiding voor een betere kwaliteitszorg op het spoor. In dat verband is het zeer verontrustend dat Verkeer en Waterstaat tegenover de consumentenorganisaties in het LOCOV heeft uitgesproken dat Verkeer en Waterstaat niet op de kwaliteit van Rail Infrabeheer aanspreekbaar is en dat over deze verantwoordelijkheid bij diverse betrokken partijen kennelijk misverstanden hebben bestaan. Met het op afstand zetten van de taakorganisaties zijn de verantwoordelijkheden blijkbaar niet goed afgebakend. ROVER vindt dat Verkeer en Waterstaat daarover ten spoedigste helderheid moet verschaffen. Over zaken die de veiligheid raken mag geen enkele onduidelijkheid bestaan: ook de veiligheid is een onderwerp dat naar het oordeel van ROVER valt onder de noemer "kwaliteit".

Een belangrijke opgave voor de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat is het ombuigen van de neerwaartse trend in de railveiligheid. Minister Netelenbos heeft vorig jaar een paar maal tegen de Kamer gezegd dat zij niet op ieder haperend wissel wil worden aangesproken. Maar ROVER is van mening dat de minister wèl aanspreekbaar moet zijn als de technische kwaliteit van de rails, wissels en beveiliging zo slecht wordt dat van veilig treinverkeer niet langer sprake is. ROVER vindt dat gebruikers van het openbaar vervoer hun bestemming niet alleen op tijd en comfortabel moeten bereiken, maar ook veilig. Vandaag en ook in de toekomst!

Laatst gewijzigd: 18 juli 2002

---