AutoRai

18-7-2002

Door brandstofcel aangedreven NECAR 5 rijdt dwars door VS

Technici van DaimlerChrysler zijn onlangs met de NECAR 5 in dertien dagen van San Francisco naar Washington D.C. gereden, een tocht van 5.250 kilometer.


* 3.263 mijl (5.250 km) in een auto met brandstofcel
* Bewijs dat brandstofceltechnologie veel vooruitgang heeft geboekt
* Aandrijfsysteem compact genoeg om in een A-Klasse te passen
Deze 5.250 kilometer lange tocht van de Amerikaanse westkust naar de oostkust nam dertien rijdagen in beslag en bewijst dat autos met een brandstofcel als aandrijftechniek een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt. Het is voor het eerst dat met deze aandrijftechniek, onder sterk wisselende klimatologische omstandigheden, een dergelijke lange afstand is afgelegd.

Het DaimlerChrysler-team is van San Francisco door de Sierra Nevada en de Rocky Mountains gereden. Daarna zijn de staten Michigan, Ohio, Pennsylvania en Maryland doorkruist, waarna het Capitool in Washington de eindbestemming was. De langste rit die DaimlerChrysler tot dan toe met een brandstofcelauto had verreden was er een van 600 mijl (965 km), in 2001 in Californië.

De NECAR 5 is een Mercedes-Benz A-Klasse voorzien van een Ballard® brandstofcelsysteem. Dit systeem past in de sandwichbodem van de A-Klasse, waardoor het interieur net zo ruim is als dat van een A-Klasse met benzine- of dieselmotor. De NECAR 5 heeft een topsnelheid van bijna 150 km/h en heeft een actieradius bereik van bijna 500 kilometer. Het testvoertuig maakt gebruik van methanol als brandstof.

Het is nog onbekend hoe duurzaam brandstofcelaandrijving is. Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de DaimlerChrysler brandstofcelprojectgroep : Ons doel was om in relatief korte tijd naar de hoofdstad Washington te rijden, zodat we de boodschap konden overbrengen dat brandstofceltechnologie vooruitgang heeft geboekt. Er is echter nog veel werk te verrichten. In elk geval is het belangrijk voor nieuwe ontwikkelingen dat we deze lange reis hebben gemaakt.

Ook Bernard Robertson, bij DaimlerChrysler verantwoordelijk voor onder andere technische ontwikkeling, wijst erop dat reeds veel werk is verricht, maar dat nog veel onderzoek zal volgen. De afmetingen van brandstofcellen zijn verder geslonken en nu werken we aan het uithoudingsvermogen. Van commerciële toepassingen kan nog nauwelijks sprake zijn. De grootste uitdagingen zijn de betaalbaarheid en de infrastructuur voor de brandstofvoorziening. DaimlerChrysler investeert meer dan 1 miljard dollar (1,03 miljard euro) in het ontwikkelen en op de markt brengen van brandstofceltechnologie voor autos en bussen.