NMBS
07/08/02
Nieuw stationsgebouw en -omgeving voor Mol
Vanaf deze maand starten de ruwbouwwerken voor een nieuw
stationsgebouw in Mol.
Op de plaats waar nu de bushaltes en de parkeerplaats voor het
personeel liggen, komt een modern gebouw van twee verdiepingen met
boogvormig dak. Een ruime ontvangsthal met twee loketten, zitbanken en
een stationsbuffet zorgen voor het eigentijdse onthaal van de
reizigers. Door een overdekte galerij kunnen reizigers bij regenweer
op comfortabele wijze vanuit het station de voetgangerstunnel
bereiken. Onder de luifel staat een diefstalveilige stalling voor 200
fietsen ter beschikking. Bij het ontwerp werd overal rekening gehouden
met klanten met een beperkte mobiliteit.
De ruwbouw vergt ruim 1,122 miljoen euro. De bouwfirma DCA uit Beerse
moet volgende zomer klaar zijn met de opdracht. Aansluitend start de
afwerking die een jaar vergt. Daarna kan het oude stationsgebouw
verdwijnen.
In het voorjaar 2003 start de heraanleg van de Molse stationsomgeving.
De partners in dit project, de gemeente, De Lijn en de NMBS, leggen de
nadruk op een vlotte doorstroming. Op het Statieplein is er plaats
voor zes bussen. Aan de andere zijde van het nieuw stationsgebouw
staat een autoparking ter beschikking en voor het gebouw is er een
kiss en ride strook. Met groen en zitbanken moet het aangenaam
vertoeven worden op het plein. De firma Geys uit Dessel krijgt een
half jaar om deze opdracht uit te voeren.
De heraanleg van de perrons en de sporen is het derde
projectonderdeel. Hogere perrons zorgen voor een vlotter in- en uit de
trein stappen. Dankzij de langere perrons kunnen er tijdens de
spitsuren ook langere treinen in Mol stoppen. Een nieuwe centraal
gelegen voetgangerstunnel zorgt voor de vlotte bereikbaarheid van de
perrons.
Een maquette geeft de klanten in het station een idee hoe het geheel
er in de toekomst zal uitzien.
© 2002 NMBS