NMBS

07/08/02

Nieuw stationsgebouw en -omgeving voor Mol

Vanaf deze maand starten de ruwbouwwerken voor een nieuw stationsgebouw in Mol.

Op de plaats waar nu de bushaltes en de parkeerplaats voor het personeel liggen, komt een modern gebouw van twee verdiepingen met boogvormig dak. Een ruime ontvangsthal met twee loketten, zitbanken en een stationsbuffet zorgen voor het eigentijdse onthaal van de reizigers. Door een overdekte galerij kunnen reizigers bij regenweer op comfortabele wijze vanuit het station de voetgangerstunnel bereiken. Onder de luifel staat een diefstalveilige stalling voor 200 fietsen ter beschikking. Bij het ontwerp werd overal rekening gehouden met klanten met een beperkte mobiliteit.

De ruwbouw vergt ruim 1,122 miljoen euro. De bouwfirma DCA uit Beerse moet volgende zomer klaar zijn met de opdracht. Aansluitend start de afwerking die een jaar vergt. Daarna kan het oude stationsgebouw verdwijnen.

In het voorjaar 2003 start de heraanleg van de Molse stationsomgeving. De partners in dit project, de gemeente, De Lijn en de NMBS, leggen de nadruk op een vlotte doorstroming. Op het Statieplein is er plaats voor zes bussen. Aan de andere zijde van het nieuw stationsgebouw staat een autoparking ter beschikking en voor het gebouw is er een kiss en ride strook. Met groen en zitbanken moet het aangenaam vertoeven worden op het plein. De firma Geys uit Dessel krijgt een half jaar om deze opdracht uit te voeren.

De heraanleg van de perrons en de sporen is het derde projectonderdeel. Hogere perrons zorgen voor een vlotter in- en uit de trein stappen. Dankzij de langere perrons kunnen er tijdens de spitsuren ook langere treinen in Mol stoppen. Een nieuwe centraal gelegen voetgangerstunnel zorgt voor de vlotte bereikbaarheid van de perrons.

Een maquette geeft de klanten in het station een idee hoe het geheel er in de toekomst zal uitzien.

© 2002 NMBS