Actueel
Smiths wint kort geding over olijfolie-chips
Bron: Rechtbank Utrecht
Datum actualiteit: 8-08-2002
San Carlo Food Group Europe (een in Frankrijk gevestigde onderneming)
brengt in Nederland chips op de markt onder de naam "Autentica
Trattoria". Unichips Italia heeft de verpakking van deze chips als
model gedeponeerd.
Smiths (gedaagde partij in dit kort geding) brengt sinds februari 2002
onder de naam "Mediterraneas" chips op de Nederlandse markt in de
smaken 'Tomato & Basilico', 'Greek feta' en 'Oregano'. Op de
verpakking van deze chips is een kan olijfolie weergegeven met de
tekst "olio di oliva". Op de achterkant van de verpakking staat de
tekst: "Lay's Mediterraneas wordt eveneens verrijkt met olijfolie,
zodat je volop van haar goede eigenschappen kan genieten". Lay's
Mediterraneas chips bevatten 2% olijfolie.
San Carlo en Unichips vorderen in dit kort geding onder meer dat
Smiths de verkoop van en de reclame voor de Mediterraneas-chips
staakt. Volgens hen misleidt Smiths de consumenten door middel van de
afbeelding en de tekst op de verpakking van de Mediterraneas-chips ten
aanzien van de aard en de eigenschappen van deze chips.
Voorts vorderen San Carlo en Unichips dat Smiths geen inbreuk meer
maakt op het modelrecht van Unichips.
Het publiek is bekend met de invloed van olijfolie op de smaak en
gezondheid en associeert olijfolie ook met deze eigenschappen.
Aangenomen moet dan ook worden dat het publiek de mededeling op de
achterzijde van de verpakking van de Mediterraneas-chips ("Lay's
Mediterraneas wordt eveneens verrijkt met olijfolie, zodat je volop
van haar goede eigenschappen kan genieten") zal betrekken op deze
eigenschappen en daaruit zal afleiden dat de Mediterraneas-chips door
de toevoeging van olijfolie een olijfoliesmaak hebben en beter zijn
voor de gezondheid dan andere chips. Zulks echter ten onrechte. Tussen
partijen staat immers vast dat de toevoeging van 2% olijfolie aan de
chips geen gezondheidsbevorderend effect teweegbrengt, noch een
olijfoliesmaak aan de chips toevoegt. In zoverre bevat de verpakking
van de Mediterraneas-chips dan ook een onjuiste mededeling.
Naar het oordeel van de rechter is echter niet voldoende aannemelijk
geworden dat de consument door deze mededeling wordt misleid, en wel
in zodanige mate dat hij/zij dientengevolge tot aankoop van de
Mediterraneas-chips overgaat.
Uit de tekst op de achterzijde van de verpakking van de
Mediterraneas-chips wordt voldoende duidelijk dat deze chips geen
olijfoliesmaak bevatten.
De consument zal ook - indien hij/zij de chips wenst te kopen - in
eerste instantie niet uitgaan van de heilzame werking daarvan en
suggesties van het tegendeel met de nodige scepsis bezien. In de
ingrediëntenlijst staat voorts vermeld dat de chips een geringe
hoeveelheid olijfolie (2%) bevatten.
Tenslotte moet ten zeerste betwijfeld worden of de suggestie dat de
Mediterraneas-chips gezonder zijn dan andere chips, van invloed is op
het al dan niet kopen van de deze chips. De consument die chips wil
kopen, zal in eerste instantie niet haar gezondheid op het oog hebben.
Bovendien zijn ook andere omstandigheden op de aankoopbeslissing van
belang, zoals de prijs en de beschikbare smaken. Ook kan de bekendheid
van een merk een rol spelen.
Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de mededelingen van Smiths
op de verpakking van de Mediterraneas-chips, hoewel deels onjuist,
vooralsnog niet als misleidend kunnen worden aangemerkt. De vordering
tot het staken van de verkoop van en reclame voor de
Mediterraneas-chips wordt dan ook afgewezen.
De totaalindruk van het model van Unichips en de verpakking van de
Mediterraneas-chips is voorts zodanig verschillend dat Unichips zich
niet tegen het gebruik van de verpakking van de Mediterraneas-chips op
grond van haar modelrecht kan verzetten.
Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AE6295
(Zie het originele bericht)