AutoRai

9-8-2002

Opel Meriva - de nieuwe dimensie in het monocab segment

In navolging van de succesvolle Zafira definieert Opel met de Meriva wederom een compleet nieuw segment in de monocab klasse. De Meriva geeft als vijfzitter een eigen interpretatie aan het unieke concept van de succesvolle zevenpersoons Zafira.

Daarmee zet deze nieuwe monocab wederom nieuwe normen in interieurveelzijdigheid.

Dankzij het zogenaamde FlexSpace concept, kan de Meriva in een handomdraai zonder dat daarbij stoelen verwijderd hoeven te worden van een vijfzitter omgebouwd worden tot een extra ruime vierzitter, waarbij de twee achterpassagiers onafhankelijk van elkaar een comfortabele zitpositie kunnen bepalen.

En met een aantal eenvoudige handelingen kan de Meriva zelfs tot een tweezitter met veel laadruimte worden omgebouwd. De laadlengte bedraagt maximaal bijna 1.70 meter en het laadvolume komt uit op ruim
1.300 liter. Als vijfzitter biedt de Meriva een bagageruimte van rond de 490 liter, daarmee de bagageruimte van een gangbare compacte auto overtreffend. De Opel Meriva debuteert eind september op de autotentoonstelling van Parijs en wordt volgend voorjaar in Europa op de markt gebracht.

De Meriva is 4042 millimeter lang en zijn wielbasis is met 2630 mm slechts 64 mm korter dan die van de Zafira. Wat betreft breedte (1694 mm) en hoogte (1624 mm) is het verschil ten opzichte van zijn grote broer nog kleiner: respectievelijk 48 en 56 mm.

De aandrijving van de nieuwkomer wordt verzorgd door levendige diesel- en benzinemotoren variërend van 1.6 tot 1.8 liter inhoud met vermogens van 55 kW (75 pk) tot 92 kW (125 pk). Bovendien zal de Meriva ook leverbaar zijn met Easy-tronic versnellingsbak, waarbij naar keuze automatisch of met de hand geschakeld kan worden.

De nieuwe Meriva demonstreert de creatieve kracht van Opel en laat duidelijk zien welk pad we voor ons nieuwe productportfolio gekozen hebben. In de toekomst zal het aandeel van innovatieve automobielconcepten in ons modellenprogramma zon 40 procent bedragen, legt Opels voorzitter en managing director, Carl-Peter Forster uit. De binnenruimte van de Opel Meriva is onovertroffen in deze klasse, gecombineerd met de uitzonderlijke veelzijdigheid zet hij simpelweg nieuwe normen.

FlexSpace: maximale veelzijdigheid zonder stoelen te verwijderen Evenals bij de Zafira, is het ook bij de Meriva geen grote opgave om stoelen te verwijderen, bijvoorbeeld wanneer de monocab plotsklaps omgebouwd moet worden voor grote aankopen of een vakantiereis; het passagierscompartiment en de bagagecapaciteit kunnen individueel aangepast worden aan een grote verscheidenheid van behoeften.

De veelzijdigheid is gebaseerd op het uitgekiende FlexSpace concept. De Opel technici hebben het zitsysteem achterin, waarop patent is aangevraagd, in drie volledig gescheiden units verdeeld: twee brede, individuele stoelen en een smallere middenstoel. De basis layout biedt daarmee ruimschoots plaats aan drie passagiers achterin de beenruimte is met 993 millimeter slechts zes millimeter minder dan in de Zafira. Met een hoofdruimte van 989 millimeter overtreft hij zelfs zijn grotere broer met 27 millimeter.

Aan de basis van het innovatieve FlexSpace concept ligt het uitgekiende ontwerp van de middelste stoel, die beschikt over een driepunts automatische gordel en een volledig inschuifbare hoofdsteun. De rugleuning is vijftien centimeter smaller dan het zitkussen en, wanneer deze naar beneden geklapt wordt, is de rugleuning even hoog als de zitkussens van de twee buitenste stoelen. Hierdoor kunnen ze aan elke kant met 75 mm over een horizontale rail naar voren geschoven worden. Daarna kunnen de stoelen weer 70 millimeter naar achteren worden verplaatst, omdat ze nu langs de achterste wielkasten kunnen.

Verder maken de rugleuningen in plaats van de standaard 23 graden, individueel, een hoek van 29 graden naar achteren in deze positie zijn het zitcomfort en de beenruimte vergelijkbaar met die van een middenklasser uit het hogere segment.

Het nieuwe Meriva zitsysteem biedt bovendien heel veel flexibiliteit. Om de laadruimte te vergroten, kan elk van de twee buitenste achterstoelen afzonderlijk 130 millimeter naar voren geschoven worden. Als geheel kunnen de achterste stoelen over een lengte van 200 millimeter worden verplaatst. Als vervolgens de rugleuningen zes graden rechter worden gezet dan de normale positie (zeventien graden) neemt het laadvermogen toe tot meer dan 530 liter. Worden de achterstoelen naar voren geklapt om een vlakke laadvloer te creëren, dan ontstaat een laadoppervlakte met een lengte van bijna 1.70 meter. Tenslotte, als de rugleuning van de passagiersstoel ook nog eens naar voren wordt geklapt, kan de Meriva zelfs een surfboard vervoeren.

De Opel Meriva combineert deze uitzonderlijke flexibiliteit met tal van praktische opbergmogelijkheden. Een breed aanbod van die mogelijkheden maakt het eenvoudig om allerlei soorten artikelen binnenin de auto te vervoeren. Bijzonder praktisch is vooral de grote opbergruimte met afdekpaneel in de vloer van de bagageruimte, zodat bijvoorbeeld een aktetas of een laptop veilig uit het zicht opgeborgen kunnen worden.

Het Meriva concept: een ontwerp zonder compromissen De Meriva is een compleet nieuw ontwerp. De ontwikkeling van de Meriva is begonnen op een blanco vel papier. Dit was de enige manier om zon uitzonderlijke interieurflexibiliteit te realiseren. Het resultaat bewijst eens te meer dat, in vergelijking tot de concurrentie, onze ingenieurs wereldwijd een leidende rol spelen wanneer het gaat om het uitdenken van een uitgekiend interieur, zegt Hans H. Demant, Executive Director Engineering bij Opel.

De Meriva is ontwikkeld door Opel's International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en het GM do Brasil's Design en Engineering Center in Sao Paulo, wat heeft geresulteerd in twee modellen die op de specifieke behoeften van hun respectievelijke markten inspelen. Hierdoor verschillen zij aanzienlijk, onder meer in aandrijving, zitsysteem, bekleding en ook uitrusting. De Chevrolet Meriva zal geproduceerd gaan worden in de Braziliaanse Sao Jose dos Campos fabriek en zal nog deze maand op de markt komen. De productie van de Opel Meriva vindt plaats in de Opel fabriek in Spanje en gaat begin 2003 van start.