Bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijprodukten


Binnenlandse afzet in juli positief
Exportomzet bloemen en planten klimt tot 5,9%

Aalsmeer, 16 augustus 2002

Dankzij een stijging met 12% in juli is de exportwaarde van bloemen en planten uit Nederland geklommen tot 5,9% tot in totaal ¤ 2,8 miljard. Tot en met juni lag de stijging op 5,3%. De verkoop in het binnenland was, dankzij het voor de afzet gunstige weer, in tegenstelling tot vorig jaar positief. Het prijsverhogende effect van de komst van de euro lijkt langer aan te houden dan verwacht. Het bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijprodukten verwacht in de tweede helft van het jaar een tempering van de omzetgroei.

De maandelijkse exportstatistieken voor bloemen en planten onderstrepen de grote afhankelijkheid van de weersomstandigheden op de verkop van bloemen en planten. Zo noteerde het bedrijfschap in juli een daling van de export van snijbloemen naar Rusland, als gevolg van zeer warm weer. Hierdoor schaffen consumenten minder bloemen aan. Op Rusland gespecialiseerde exporteurs beschouwen dit als een incidentele daling. Tot en met juli ligt de totale export van bloemen en planten naar Rusland op een stijging van 26% tot ¤ 52 miljoen.

Weersomstandigheden bepalend
De export naar Zuid-Europese landen als Italië en Spanje profiteert dit jaar juist van de lokale weersomstandigheden. Begin dit jaar kampte de lokale productie met problemen door nachtvorst, in het late voorjaar en de vroege zomer was het te warm en in juli heeft buitensporige regenval meer problemen veroorzaakt. Dankzij de grote leveringsbetrouwbaarheid heeft de Nederlandse groothandel hiervan geprofiteerd. Italië nam tot en met juli 11% meer bloemen af. De totale export naar Italië steeg tot en met juli in waarde tot ¤ 154 miljoen. De export naar Spanje steeg maar liefst 29% in waarde, tot een totaal van ¤ 39,8 miljoen.
|Voor de binnenlandse afzet was de afgelopen juli maand relatief gunstig. Dankzij gematigd zomerweer liepen de verkopen goed door. De invloed hiervan op het prijsniveau is evident. Na Duitsland is Nederland in omvang met een groothandelswaarde van circa ¤ 700 op jaarbasis in belangrijkheid de tweede afzetmarkt voor bloemen en planten. De binnenlandse markt stabiliseert evenwel al enige jaren. Mede dankzij de voortgaande groei in Engeland, in waarde een toename van 18%, zal het Verenigd Koninkrijk dit jaar Nederland op de ranglijst van belangrijkste bestemmingen passeren.

Effect euro duurt voort
Naast de in juli over het algemeen op peil blijvende vraag, houdt ook het prijsverhogende effect van de introductie van de euro langer aan dan verwacht. Groothandelaren schrijven dit toe aan het seizoenkarakter van de handel in bloemen en planten. Want hoewel meer bloemen en planten jaarrond verkrijgbaar zijn, worden seizoensproducten in de afzet steeds belangrijker. Als de seizoensproducten, zoals in de afgelopen periode de zomerbloemen, op de markt komen moeten zowel handelaren als consumenten in feite steeds weer de omslag van de oude gulden naar de nieuwe euro maken. Het gewenningproces aan de euro duurt hierdoor langer dan verwacht. Juist daarom houdt de groothandel rekening met een omslag in de consumptie van bloemen en planten De bestedingsruimte op de belangrijke markten groeit namelijk niet.
Tot en met juli is de exportwaarde van snijbloemen met 4% gestegen tot ¤ 1,8 miljard. De uitvoer van pot-en tuinplanten blijft met een toename van 11% tot ¤ 880 miljoen structureel boven die van snijbloemen liggen. De exportwaarde van uitgangsmateriaal vanuit Nederland is tot en met juli stabiel en bedraagt voor de eerste 7 maanden ¤ 127 miljoen. De totale export klom in de eerste zeven maanden dit jaar met 5,9% tot ¤ 2,8 miljard.

Meer informatie:
afdeling markt en economie, Jan Lanning of Marcel Rutten: Telefoon : (0297) 380090 of e-mail:
jlanning@bloemengroothandel.com
m.rutten@bloemengroothandel.com