AutoRai

19-8-2002

Nieuwe Fiat Ulysse: markant en innovatief

De nieuwe Fiat Ulysse staat nu in de showroom van de Fiat-dealers. De prijslijst begint bij 29.950,-. De tweede generatie Ulysse is dynamisch en veelzijdig en beschikt over innovatieve techniek. Aan boord vinden maximaal acht personen een plaats.

Het signalement van de tweede generatie Fiat Ulysse geeft al aan dat we te maken hebben met een topklasse ruimtewagen die op de meest veeleisende rijders mikt en die ook nog eens zon 2.000 Euro gunstiger is geprijsd dan de concurrentie. De nieuwe Ulysse staat vanaf heden in de showroom van de Fiat-dealers.

Maar er is meer goed nieuws: met een prijs vanaf 29.950,- ligt de lat ondanks de verfijnde techniek niet zo hoog dat de Ulysse buiten het bereik van de zakelijke rijders valt. Sterker nog: in het segment van de grote MPVs zal hij zeker de aandacht trekken. Ook als alternatief voor de luxe middenklassers komt de nieuwe ruimte-Fiat nadrukkelijk in beeld. Dat geldt beslist ook voor de Ulysse 2.0 16V JTD die voor 34.950,- in de prijslijst staat. Kortom: een aantrekkelijke aanbieding in de topklasse van de MPVs. Al bij de eerste kennismaking met de Ulysse wordt duidelijk dat alleen de naam gelijk is gebleven. De Italiaanse ruimteauto krijgt het karakteristieke Fiat gezicht van de nieuwe modelgeneratie mee en is ook in alle richtingen gegroeid. Zijn maten: 475 centimeter lang, 186 breed en 175 centimeter hoog. Zoals de kenners meteen zien, hoort hij niet alleen door zijn stijlvolle uitstraling maar ook door zijn formaat in een hoger segment van de autowereld thuis dan de voorgaande Ulysse. De korte motorkap, de karakteristieke grille en koplampen, de panoramische voorruit en de boogvormige a-stijlen verlenen hem een zeer dynamische uitstraling. Aan de achterkant vallen de hoog doorgetrokken achterlichtblokken en de grote, zeer praktische achterdeur op. Binnenin de auto valt met dank aan het riante glasoppervlak meteen op hoe goed het zicht rondom is. En daarmee het overzicht op het verkeer.

Compleet nieuw
Binnenin wordt meteen duidelijk dat het interieur nieuw en bijzonder eigentijds is uitgevoerd. De grote ramen, het kleurcontrast tussen boven- en onderzijde van het dashboard met daarin drie centraal geplaatste meters, de ergonomisch rond het stuurwiel gemonteerde bedieningselementen, de hoog geplaatste schakelpook, het indicatiepaneel recht voor de rijder, letterlijk alles helpt mee om van de cockpit een overzichtelijk en logisch te bedienen geheel te maken. Uiteraard is ook in de Ulysse een hoofdrol weggelegd voor het inmiddels vermaarde Connect telematicasysteem, dat in dit geval een prima afleesbaar 7 inch groot beeldscherm heeft meegekregen. Omdat alle (bedienings)elementen op de juiste hoogte zijn geplaatst, ontstaat in de Ulysse wederom een prachtig vrij en glad vloeroppervlak. Met alle bijbehorende extra bewegings- en zitruimte. Ook de nieuw ontwikkelde, sportief geprofileerde stoelen en natuurlijk de aangenaam hoge en ontspannen zithouding in de Italiaanse MPV garanderen perfect ontspannen ritten. Hoe lang de reis en hoe ver de bestemming ook is. Het spreekt vanzelf dat ook de bekleding en afwerking van het Ulysse interieur van het hoogste niveau is.

Vijf tot acht personen
De nieuwe Fiat Ulysse kan afhankelijk van zijn inrichting vijf tot acht personen vervoeren. De voorstoelen zijn desgewenst draaibaar uitgevoerd (Captains Seats) zodat de voorste zitmeubels samen met de uitneembare en omklapbare stoelen op de tweede en derde zitrij ook bij een stop onderweg optimaal kunnen worden benut. Zo kan er zelfs een soort zithoekje worden gecreëerd rondom de middenstoel die dienst kan doen als tafeltje. In dit verband moet meteen een ander praktisch detail worden aangestipt: in de middenconsole is een koelvak ingebouwd. De Ulysse zit vol met dergelijke vondsten. Van de mogelijkheid de schuifdeuren elektrisch bedienbaar te maken, via de slim geplaatste handgrepen op de stijlen die het instappen vergemakkelijken tot de talloze bergvakken en laden, en de klaptafels achterop de stoelen. Er is zelfs aan een opbergmogelijkheid voor paraplus en een uitneembaar afvalbakje gedacht. Vanzelfsprekend biedt de Fiat Ulysse steeds voortreffelijke laadmogelijkheden, die dankzij de omklapbare en uitneembare achterstoelen natuurlijk aan elke gelegenheid kunnen worden aangepast. Aan alles is gedacht, zelfs een speciaal laadnet ontbreekt niet. De Ulysse toont inhoud wanneer het aankomt op een fikse vervoersklus. Zijn laadruimte meet maximaal bijna drie kubieke meter, bij een laadlengte van maar liefst 220 centimeter.

Intelligente veiligheid
De toegepaste veiligheidstechniek weerspiegelt de nieuwste stand van de techniek. Zes airbags, waaronder twee window airbags, garanderen bescherming op alle drie de zitrijen. Maar ook driepuntsgordels, Isofix kinderstoel bevestiging en in hoogte en hoek verstelbare hoofdsteunen zijn zeker het vermelden waard. De Ulysse krijgt de meest verfijnde elektronische beschermingssystemen mee. ABS met EBD en een noodstop rem assistent zorgen samen met de schijfremmen (waarvan twee inwendig geventileerd) voor een optimale vertraging. Bij plotseling remmen worden de alarmlichten automatisch ingeschakeld. Ook antislipregeling en in de topversie zelfs ESP stabiliteitsregeling zijn standaard. Vermeldenswaardig is ook de centrale vergrendeling die bij 10 kilometer per uur automatisch actief wordt, maar de deuren bij een botsing meteen weer ontsluit. Op hetzelfde moment wordt de brandstoftoevoer geblokkeerd om brandgevaar te voorkomen.

Uitrusting op niveau
Getuige onder andere de volgende standaard geleverde zaken, durven wij hardop te spreken van een compleet uitgevoerde auto: in kleur gespoten bumperspoilers, stuurbekrachtiging, toerenteller, mistlampen, getint warmtewerend glas, een afdekhoes over de bagageruimte, meervoudig verstelbare voorstoelen, tripcomputer met beeldscherm, radio met CD-speler en acht speakers, afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en bijvoorbeeld anti-diefstal startblokkering. Een opvallend en vooral ook heel handig nieuwtje - je vraagt je bijna af waarom het niet al lang gangbaar is - vind je tegen het dak: een speciale spiegel om de kinderen achterin zonder omkijken in de gaten te kunnen houden. De Ulysse-lijn begint met de Active uitvoeringen. Wie nog wat hogere eisen aan de uitrusting stelt, kan kiezen voor de Dynamic-, Emotion- of de zeer luxe Admiral versies. Die meest verfijnde Ulysse wordt overigens vanaf begin 2003 leverbaar in de vorm van de 3.0 V6 Admiral. Individuele wensen kunnen worden vervuld middels de lijst van fraaie extras. Waaronder de al genoemde elektrisch bedienbare deuren, automatisch inschakelende verlichting en bandenspanningssensoren.

Motoren en transmissies
Er is een keuze uit twee benzinemotoren en twee direct ingespoten turbodiesels met common-rail techniek. Bij de benzine krachtbronnen ligt het niveau reeds bij de basismotor zeer hoog: een 2.0 16V met 100 kW/136 pk en een trekkracht van maar liefst 190 Nm. Dat vertaalt zich in een acceleratie van nul naar honderd in 11,2 seconden en een top van 185 kilometer per uur. Overigens blijft het verbruik bescheiden, zeker als je het formaat en de prestaties van de Ulysse in ogenschouw neemt: 9,1 liter op 100 kilometer. De grote benzineversie paart imposante prestaties aan een klasse uitstraling. De Ulysse 3.0 V6 24V is een topper in dit segment. Hij levert 150 kW/204 pk en 285 Nm. Dit staat borg voor een top van 205 kilometer per uur en een sprint naar 100 km/h binnen 10 tellen. Gemiddeld verbruik: 11,5 liter op 100 kilometer. Eveneens interessante uitvoeringen zijn de beide JTDs. Juist in deze klasse wordt veel met diesels gereden en tellen aspecten als verbruik en souplesse zwaar mee. Daar komt bij dat de meerprijs voor een direct ingespoten diesel zeer binnen de perken is gebleven.

Vanaf 34.950 euro is er de Ulysse 2.0 16V JTD. Hij levert 80 kW/109 pk en een trekkracht die de V6 benadert: 270 Nm. De standaardsprint doet een dergelijke Ulysse in 13,4 seconden en hij laat een topsnelheid van 174 kilometer per uur noteren, dit alles bij een voortreffelijk laag verbruik van 7 liter per 100 kilometer. Minder dan 1 op 14 dus! De overtreffende trap op turbodieselgebied is de 2.2 16V JTD, een common-rail krachtbron die maar liefst 94 kW/128 pk levert, een fantastische trekkracht van 314 Nm in huis heeft en daarbij opmerkelijk rustig is. Dat is terug te voeren op zijn trilling dempende balansassen en talloze andere technische snufjes. Ook de 2.2-literversie gaat al vanaf lage toerentallen met speels gemak aan het werk en legt in alle opzichten een voorbeeldige souplesse aan de dag. Hij snelt in 12,6 seconden naar de honderd, laat een top van 182 kilometer per uur noteren en onderscheidt zich ook positief door zijn voorbeeldige milieueigenschappen. Het verbruik blijft beperkt tot 7,4 liter op 100 kilometer en de Ulysse 2.2 16V JTD krijgt ook nog een geavanceerd roetfilter in zijn uitlaattraject mee. Er is een keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een automatische transmissie.