Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

Betreft Start Henk van den Lagemaat in Grand Prix Tsjechië, circuit Brno

IJsselstein/ Everdingen, 22 aug. 2002

VAN DE LAGEMAAT NIEUWE NEDERLANDER IN DEGRAAF GRAND PRIX TEAM

Na het vertrek van Jarno Janssen heeft team-eigenaar Arie Molenaar alles in het werk gesteld om weer een Nederlander in de Grand Prix terug te krijgen. Als enig overgebleven Nederlands Grand Prix-team voel ik me verplicht om een andere Nederlander een startmogelijkheid te bieden in ons DeGraaf Grand Prix Team , meldt Molenaar, die de telefoon pakte en 2-voudig Nederlands 250cc kampioen Henk van de Lagemaat belde of hij donderdag (vandaag) op het vliegtuig naar Tsjechië kon stappen om dit weekeinde aan de GP van Brno deel te nemen. De 33-jarige Van de Lagemaat (Everdingen, gemeente Vianen), die dit weekeinde in Tolbert zijn 3e Nederlandse titel zou kunnen pakken, liet de ONK-race in Groningen schieten en pakte het aanbod van het DeGraaf Grand Prix Team met beide handen aan, waardoor er naast Jurgen van den Goorbergh nog steeds een 2e Nederlander in de GP s actief is.

De sinds 1993 in de racerij actief zijnde routinier Van de Lagemaat heeft een flinke dosis Internationale ervaring in het Europees Kampioenschap. Ik rij al drie jaar lang alle EK s in de 250cc klasse, met dit jaar de overwinning tijdens de EK-race in Assen als beste prestatie. Maar op GP-niveau ben ik met 2x een wildcard tijdens de Dutch TT minder ervaren. Op het circuit van Brno heb ik nog nooit gereden en het feit dat ik na 3 jaar Aprilia nu weer voor het eerst op een Honda in actie kom, zal ook nog wel even wennen zijn , opent Van de Lagemaat, die dolblij was dat zijn hoofdsponsor Autobedrijf Van Dijk (in Culemborg, Utrecht en Woerden) toestemming gaf om het winnen van zijn 3e NK-titel door te schuiven naar de volgende race.

Tijdens en aan het begin van dit seizoen had ik aan Arie Molenaar en zijn sponsors al eens te kennen gegeven dat ik in 2003 een volledig Grand Prix-seizoen wil rijden, maar dat Arie me nu al belde kwam als een volslagen verassing. Ik ben er mee in mijn sas en zal me voor de volle 200% geven , vervolgt Van de Lagemaat, die na 2 pech-races momenteel 5e staat in de EK-stand.

Arie Molenaar is blij dat het team van Van de Lagemaat akkoord ging en de GP-startmogelijkheid verkoos boven de ONK-titelstrijd, waarin Henk 6 van de 7 door hem gereden races al wist te winnen. Henk heeft zich de laatste jaren ontpopt als een rijder met veel inzet en doorzettingsvermogen en pakte deze mogelijkheid met beide handen aan. Daarbij is hij technisch goed onderlegd, want hij prepareerde en tunede vroeger zelf zijn motoren. Ook hebben we twee van zijn monteurs naar Brno laten komen om samen met de voor Henk al bekende monteurs van ons team een vertrouwde omgeving rondom hem te creëren.

Met een voor hem nieuw circuit en nieuwe motor heeft Van de Lagemaat een voorzichtig verwachtingspatroon van zijn 3e GP-optreden. Ik wen relatief snel aan een nieuwe baan en kan de technische aanpassingen goed verwoorden aan Hans Spaan en zijn mannen. Ik ben wel bekend met de Dunlop banden en heb me ten doel gesteld om me allereerst te kwalificeren voor de race en het zo goed mogelijk te doen in die GP van Brno. Ik zal snel aan alles moeten wennen, en daar ga ik helemaal voor , aldus Van de Lagemaat, die weliswaar voor vakanties al vaker vloog, maar vandaag voor het eerst met het vliegtuig naar een race afreisde. Luxe hoor&! , meldde hij glimlachend op Schiphol.

Na de Grand Prix in Brno evalueren we de gang van zaken met Henk van de Lagemaat en zijn team, en kijken we of hij ook voor de volgende GP s de opengevallen plaats naast Haruchika Aoki in kan nemen , besluit Molenaar.

Van de Lagemaat tot slot: Ik kan evengoed nog kampioen worden. Ik sta 57 punten voor op de 3e man in de stand en Peter Politiek die 2e staat is jammerlijk uitgeschakeld. De ONK-race in Assen (29 sept.) zal ik sowieso missen vanwege mijn EK-race in Braga (POR), maar dan kan ik op 20 oktober in Francorchamps (B) mijn 3e titel pakken .


*********