Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Theunissen valt uit met uitzicht op 12e plaats in ADAC Rallye Deutschland

Tijdens de ADAC Rallye Deutschland, die dit jaar voor het eerst op de WK kalender stond, konden de Eindhovense ondernemer Rocco Theunissen en zijn Belgische navigatrice Lilly Genten zich meten met de wereldtop op rallygebied. Deze test viel niet slecht uit, zij volgden als eerste privé-team zonder WK ervaring achter de toprijders en stonden als 12e geklasseerd toen op klassementsproef 18 de rally met een kapot centerdiff voor hen afgelopen was.

De ADAC Rallye Deutschland is zoals dat volgens het WK reglement voorgeschreven is een driedaags evenement met vooraf een shake down. 23 24 en 25 Augustus moesten de deelnemers 23 klassementproeven overwinnen. Theunissen begon niet echt optimaal, op de eerste KP "ging het gewoon niet" en daar was het resultaat dan ook naar, net als op KP 2 waar de Toyota Corolla WRC spinde en kostbare seconden verloren gingen. Pas na 2 proeven zat hij goed in zijn vel en begon hij zijn verloren tijd terug te pakken. Toen later de joystick niet meer functioneerde werd besloten deze op de verbindingsroute zelf te repareren. Helaas was dit de verkeerde keuze; het mankement werd niet verholpen en met het drukke verkeer tegen gingen 4 minuten verloren waarvoor het team 40 seconden straf op hun tijdkaart kreeg bijgeschreven. De klassementsproeven 4, 5 en 6 moesten dus zonder de joystick gereden worden. De equipe Wevers/Poel konden van deze situatie profiteren en prijkten lange tijd boven Theunissen op de algemene uitslagen lijst. Na KP 10 waren de strafseconden weggewerkt en liep Theunissen op Wevers uit. "Wevers reed een sterke wedstrijd het was jammer dat hij een boompje raakte en op moest geven. Wij reden gericht op Eriksson en hadden niet de illusie dat we hem in konden halen, die afstand was te groot. Duval was weer geen bedreiging voor ons dus we hebben met de nodige reserve gereden." Na de tweede etappe, de oude Hunsrück Rally, ging Theunissen als 13e de nacht in met 1 min 40"7 achterstand op Eriksson en 3 min 13"7 voorsprong op Duval. De derde etappe (ex-Saarland Rally) viel Kremer weg en schoof Theunissen op naar de 12e plaats. Helaas was de 2e proef die dag de laatste voor de MRT equipe. Op een versprongen kruising kwam de Toyota na een lichte sprong met twee wielen in het gras naast de weg terecht en werd het centerdiff kapotgeslagen door een betonijzer van de afzetting. Dit was het einde voor een WK avontuur waarbij Theunissen een mooi visitekaartje achterliet. Van de 94 gestarte equipes haalden er 42 de finish waarvan 2 van de 5 Nederlandse deelnemers. Henk Vossen met de Mitsubishi Lancer op de 26e plaats en 5e in de groep N en als 32e algemeen en 1e A7 Jan de Winkel met zijn VW Golf IV Kitcar. De Fransman Sebastian Loeb (Citroën Xsara) regeerde de rally en eindigde als snelste met 14"30 sec. voorsprong op de Brit Richard Burns (Peugeot 206 WRC). De Fin Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) volgde op 1 min. 19"10. Het weer tijdens de rally was hoofdzakelijk droog met uitzondering van de eerste paar proeven van de 2e etappe. Er was zoveel publiek naar het evenement gekomen dat het verkeer naar meerdere locaties totaal stagneerde en zelfs de deelnemers moeite hadden op tijd aan de start te komen. De special stage was al van vroeg in de middag niet meer bereikbaar. Er werden 200.000 à 300.000 bezoekers verwacht, maar het het werd aanzienlijk drukker. Het volgende evenement op de kalender van het MRT Rally Team is de Omloop van Vlaanderen 7 en 8 september a.s.

Uitslag ADAC Rallye Deutschland:

1. Loeb Citroën Xsara A8 3 uur 47'17"300

2. Burns Peugeot 206 A8 + 00'14"30

3. Gronholm Peugeot 206 A8 + 01'19"10

4. Mcrea Ford Focus A8 + 03'45"30

5. Thiry Peugeot 206 A8 + 05'18"80

6. Martin Ford Focus A8 + 05'33"00

7. Makinen Subaru Impreza A8 + 05'39"20

8. Sainz Ford Focus A8 + 06'17"00
26. Vossen Mitsubishi Lancer N4 + 39'08"80
32. De Winkel VW Golf IV A7 + 54'04"50