Gemeente Haarlem
Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000

19 augustus 2002
Gemeente Haarlem, sector Publieksdienst
Jesseke van Buuren, afdeling Klantenservice & Communicatie Publieksdienst tel: 023-5114362

96/2002

Gemeente Haarlem opent één centrale balie voor alle gemeentezaken

Vanaf maandag 26 augustus kunnen alle inwoners van Haarlem voor zeer uiteenlopende gemeentezaken terecht op één adres. Voorheen waren de verschillende afdelingen van de gemeente Haarlem verspreid door de stad. Nu hoeven de inwoners van Haarlem nog maar één adres te kennen; het adres van de Publieksdienst aan de Zijlsingel 1.

Burgerzaken en Belastingen en het Gemeentelijk Infocentrum verhuizen al op 21 augustus a.s. Om klanten die toch naar de Grote Markt toe gaan naar de Zijlsingel te verwijzen, zullen grote voetstappen richting de Publiekshal met krijt op het trottoir worden geplaatst.

Mensenleven

Mensen krijgen op verschillende manieren en momenten in hun leven met de gemeente te maken. Of het nu gaat om de aangifte van een geboorte of het aanvragen van een bouwvergunning. Of zelfs voor het organiseren van een straatfeest of het betalen van hondenbelasting. De producten en diensten van de Publieksdienst hebben betrekking op de diverse fasen in een mensenleven (van geboorte, verhuizen, verbouwen, trouwen tot overlijden). Vandaar dat 'mensenleven' ook is gekozen voor het thema van de activiteiten rondom de opening, zoals het Open Huis op 31 augustus aanstaande.

Nieuw baliesysteem
Haarlem heeft de primeur met een nieuw baliesysteem. Het systeem helpt bij klanten die meerdere producten en diensten nodig hebben. Uniek hieraan is de mogelijkheid om de klant één bonnetje te geven waarmee hij/zij voor verschillende producten bij verschillende balies wordt geholpen. De baliemedewerker weet welke producten samenhangen met de vraag van de klant en maakt een soort boodschappenlijstje. Ook is de baliemedewerker op de hoogte van de wachttijden bij de diverse balies en verwijst door naar de balie met de kortste wachttijd, waardoor onnodig lang wachten zoveel mogelijk wordt beperkt.

Eén adres, één telefoonnummer, één e-mail
Voor informatie, producten en diensten heeft de Publieksdienst één adres, één telefoonnummer, één e-mail: Zijlsingel 1, 023-5115115, publieksdienst@haarlem.nl. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur. Donderdag doorlopend tot 20.00 uur.

Uitzondering
Parkeerzaken, de Stadsbank, loket Schalkwijk, Bouwarchief en de Meldpunten Leefomgeving (Noord en Oost/Schalkwijk) blijven op hun huidige locaties.

Service- en bedrijvenpunt
Daarnaast zal op 26 augustus het service- en bedrijvenpunt voor ondernemers worden geopend. Daarmee kunnen ondernemers voortaan ook op één adres terecht voor al hun gemeenteproducten en -diensten. Op de derde verdieping van de Brinkmannpassage, telefoon: 023-5113533, fax: 023-5113475, e-mail: service-en bedrijvenpunt@haarlem.nl. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur.