Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
persbericht
Nummer:
53
Directie:
voorlichting
26-08-2002
Status:
informatie
Meer ruimte voor basisscholen:
Geld groepsverkleining basisonderwijs ook voor bovenbouw
Basisscholen krijgen meer ruimte voor eigen invulling van het
schoolbeleid. Het extra geld voor kleinere groepen in de onderbouw mag
straks ook in de bovenbouw worden ingezet. Scholen kunnen zelf afwegen
hoe het geld wordt besteed. Dit is een eerste stap naar een zo groot
mogelijke bestedingsvrijheid voor scholen. Dit schrijft minister Van
der Hoeven in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet onderschrijft het belang van extra aandacht en extra geld
voor de jongste kinderen, maar vindt het niet nodig die extra aandacht
af te dwingen met een bestedingsverplichting. Dit sluit aan bij de
afspraken uit het strategisch akkoord. De scholen zijn over het
algemeen positief over de groepsverkleining in de onderbouw. Soms
leidt de verplichte besteding van alle extra middelen in de onderbouw
echter tot organisatorische problemen. Scholen moeten het belang van
extra aandacht voor de onderbouw op een verstandige manier kunnen
afwegen tegen het belang om grote knelpunten in de bovenbouw aan te
pakken of te voorkomen. Zo kunnen scholen een eigen invulling geven
aan het schoolbeleid en een professionele afweging maken bij de inzet
van het geld voor de school als geheel. Binnenkort dient minister Van
der Hoeven een wetsvoorstel in voor het vrijlaten van de besteding.
Afhankelijk van de behandeling in het parlement kan de maatregel
volgend schooljaar ingaan.
Tegelijkertijd heeft minister Van der Hoeven een onderzoek van de
Universiteit Twente naar de kwaliteit van het onderwijs in de
bovenbouw van het basisonderwijs aan de Tweede Kamer gestuurd. Hieruit
blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw op sommige
punten minder is dan in de onderbouw. Volgens de leraren ligt de
oorzaak hiervan vooral in toegenomen verschillen tussen leerlingen,
een hogere werkdruk en de lerarentekorten. De minister verwacht
dat de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw verbetert als de
mogelijkheden optimaal worden benut om diverse functies en taken
binnen het beroep van leraar te creëren en om leraren verschillend te
belonen. Verder wijst zij erop dat kan worden aangesloten bij de
eerder gestarte ontwikkeling van leerlijnen in het basisonderwijs en
de opleiding van taal- en rekencoördinatoren voor de basisschool.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl