Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
53

Directie:
voorlichting

26-08-2002

Status:
informatie

Meer ruimte voor basisscholen:

Geld groepsverkleining basisonderwijs ook voor bovenbouw

Basisscholen krijgen meer ruimte voor eigen invulling van het schoolbeleid. Het extra geld voor kleinere groepen in de onderbouw mag straks ook in de bovenbouw worden ingezet. Scholen kunnen zelf afwegen hoe het geld wordt besteed. Dit is een eerste stap naar een zo groot mogelijke bestedingsvrijheid voor scholen. Dit schrijft minister Van der Hoeven in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet onderschrijft het belang van extra aandacht en extra geld voor de jongste kinderen, maar vindt het niet nodig die extra aandacht af te dwingen met een bestedingsverplichting. Dit sluit aan bij de afspraken uit het strategisch akkoord. De scholen zijn over het algemeen positief over de groepsverkleining in de onderbouw. Soms leidt de verplichte besteding van alle extra middelen in de onderbouw echter tot organisatorische problemen. Scholen moeten het belang van extra aandacht voor de onderbouw op een verstandige manier kunnen afwegen tegen het belang om grote knelpunten in de bovenbouw aan te pakken of te voorkomen. Zo kunnen scholen een eigen invulling geven aan het schoolbeleid en een professionele afweging maken bij de inzet van het geld voor de school als geheel. Binnenkort dient minister Van der Hoeven een wetsvoorstel in voor het vrijlaten van de besteding. Afhankelijk van de behandeling in het parlement kan de maatregel volgend schooljaar ingaan.

Tegelijkertijd heeft minister Van der Hoeven een onderzoek van de Universiteit Twente naar de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs aan de Tweede Kamer gestuurd. Hieruit blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw op sommige punten minder is dan in de onderbouw. Volgens de leraren ligt de oorzaak hiervan vooral in toegenomen verschillen tussen leerlingen, een hogere werkdruk en de lerarentekorten. De minister verwacht dat de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw verbetert als de mogelijkheden optimaal worden benut om diverse functies en taken binnen het beroep van leraar te creëren en om leraren verschillend te belonen. Verder wijst zij erop dat kan worden aangesloten bij de eerder gestarte ontwikkeling van leerlijnen in het basisonderwijs en de opleiding van taal- en rekencoördinatoren voor de basisschool.

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl