AutoRai
26-8-2002
Bondskanselier Schröder geeft startschot voor
Cayenne-productie
Porsche heeft dinsdag 20 augustus jongstleden in Leipzig voor het
eerst de nieuwe sportieve terreinauto Cayenne aan het publiek
voorgesteld. Circa 1.300 genodigden waren getuige hoe drie Cayennes
over het nieuwe testcircuit van Porsche in Leipzig reden.
Een fanfare-claxonconcert voor zestien Porsches speciaal gecomponeerd
door de cantor van de Nikolai-kerk te Leipzig, Jürgen Wolf kondigde
deze verrassende gebeurtenis aan. Vervolgens verscheen de eerste
Cayenne op de heuvel, met daarin Bondskanselier Gerhard Schröder en
Dr. Wendelin Wiedeking, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche
AG. In de beide andere autos volgden de minister-president van de
Freistaat Sachsen, professor Dr. Georg Milbradt, gereden door Hans
Riedel, lid van de Raad van Bestuur met als portefeuille verkoop, en
de burgemeester van Leipzig, Wolfgang Tiefensee, met aan het stuur
Michael Macht, lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor
productie.
De live-presentatie van de Cayenne, waarvan de marktintroductie is
gepland voor het komende najaar, gebeurde in het kader van het
inwijdingsfeest van Porsche Leipzig GmbH. In deze fabriek wordt
Porsches derde modellijn, de Cayenne, geproduceerd. Na een bouwtijd
van in totaal tweeënhalf jaar werden de nieuwe assemblagefabriek, het
klantencentrum, het test- en trainingscircuit, alsmede het omliggende
fabrieksterrein dinsdag 20 augustus jongstleden officieel geopend.
Naast talrijke prominente gasten uit politiek, bedrijfsleven en
maatschappelijke organisaties vierden ook honderd inwoners uit Leipzig
het feest mee. Zij hadden hun toegangskaarten gewonnen bij een grote
verloting.
In zijn openingstoespraak dankte Dr. Wiedeking iedereen die met zijn
of haar inzet ertoe had bijgedragen dat het 127 miljoen euro dure
bouwproject in het noorden van de Saksische tentoonstellingsmetropool
op tijd en succesvol was afgerond. Het stadsbestuur en de regering van
de Freistaat Sachsen kregen een extra woord van waardering: Het was
indrukwekkend om te zien in welke recordtijd het goedkeuringsproces
voor onze fabriek in Leipzig werd afgerond.
Nadrukkelijk noemde Dr. Wiedeking ook de hartelijke ontvangst van de
bevolking van Leipzig aan Porsche. Hij benadrukte dat deze sympathie
absoluut wederzijds is. Leipzig is voor ons Porsche-mensen naast
Zuffenhausen een tweede thuis geworden. Derhalve zal de onderneming
zich in Leipzig niet alleen beperken tot het bouwen van sportieve
autos die de goede naam van de stad over de hele wereld zullen
verkondigen. Wij willen actief deelnemen aan het veelzijdige sociale
en culturele leven van de inwoners van deze stad, verzekerde
Wiedeking.
De Voorzitter van de Raad van Bestuur ging verder in op de bijzonder
belangrijke rol die de families Porsche en Piech spelen bij de
onderneming. Dr. Wiedeking: Met hun ver vooruitkijkende beslissingen
hebben zij de voorwaarden gecreëerd dat Porsche nu een nieuw hoofdstuk
aan de succesvolle bedrijfshistorie kan gaan toevoegen. De kleinste
onafhankelijke autoproducent ter wereld staat hier in Leipzig op het
punt om in een volledig nieuwe dimensie door te stoten.
Professor Dr. Helmut Sihler, Voorzitter van de Raad van Commissarissen
van Porsche AG en Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Deutschen
Telekom AG toonde zich zeer onder de indruk van de nieuwe fabriek en
het naastgelegen klantencentrum. Hier in Leipzig weerspiegelt zich in
glas, staal en steen de unieke filosofie van Porsche; één die een
lange traditie voortzet en tegelijk voorbode is van een succesvolle
toekomst, verklaarde hij. Want de Cayenne zal, net als de 911 en de
Boxster, het stempel Made in Germany dragen.
Bondskanselier Schröder loofde de sportwagenfabrikant vanwege de
belangrijke keuze voor Duitsland als productieland. Met de vestiging
in Leipzig heeft Porsche een enorm belangrijk signaal afgegeven. De
nieuwe fabriek bewijst dat het zich loont om kwalitatief en technisch
hoogwaardige producten in Duitsland te produceren, benadrukte
Schröder. Porsche heeft het concurrentievoordeel dat het stempel Made
in Germany internationaal betekent, vroegtijdig herkend en consequent
benut. Oók voor het welzijn van de mensen in de regio Leipzig, die
dankzij de Porsche-vestiging een nieuwe, toekomstzekere arbeidsplek
hebben gevonden. Daarmee neemt de onderneming tegelijk haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid, verklaarde de Bondskanselier.
Minister-president Milbradt wenste de Cayenne veel succes op de internationale markt: Deze sportieve terreinauto wordt wereldwijd een succesvol uithangbord voor de productiviteit van de Saksische economie. Door de nieuwe Porsche-fabriek in Leipzig heeft de Freistaat Sachsen als opkomende vestigingsplaats voor de Duitse auto-industrie nogmaals aan potentie gewonnen. Milbradt riep de Duitse en internationale ondernemingen op om het positieve voorbeeld van Porsche te volgen en bij toekomstige investeringen eens beter dan anders te kijken naar de mogelijkheden in het oosten van Duitsland.
Burgemeester Tiefensee herinnerde eraan dat Porsche de eerste
autofabrikant is die voor Leipzig als productieplaats heeft gekozen.
Deze beslissing heeft de regio in 1999 een enorm belangrijke
economische impuls gegeven en andere industriële vestigingen
aangetrokken, benadrukte Tiefensee. Hij voegde daar nog aan toe: De
trend is omgebogen: Leipzig ontwaakt. In deze plezierige ontwikkeling
heeft de gerenommeerde sportwagenfabrikant een doorslaggevend aandeel.
Tiefensee: Daarvoor wil ik Porsche bedanken uit naam van alle inwoners
van Leipzig.
Een ander hoogtepunt van het programma vond plaats aan het eind van
het inwijdingsfeest, toen Bondskanselier Schröder in de fabriek
symbolisch de laatste schroef aan de eerste Cayenne vastzette.
Vervolgens ging officieel de serieproductie van de Cayenne in Leipzig
van start.
In de nieuwe Porsche-fabriek zullen jaarlijks minimaal 25.000
exemplaren van de sportieve terreinwagen van de band rollen. Meer dan
100.000 geïnteresseerden over de hele wereld hebben reeds hun
aankoopintentie voor de Cayenne bekend gemaakt en dagelijks neemt dit
aantal toe, meldde Wiedeking. Daarnaast verwees de Porsche-chef naar
de begin juli van dit jaar genomen beslissing door de Raad van Bestuur
om vanaf de tweede helft van 2003 ook de toekomstige supersportwagen
Carrera GT in Leipzig te produceren. Daardoor ontstaan bij Porsche
Leipzig GmbH naast de huidige driehonderd arbeidsplaatsen nogmaals
zeventig nieuwe werkplekken.
Dat is onze bijdrage aan de wederopbouw van Oost-Duitsland dat Porsche
overigens zonder belastingvoordelen heeft gedaan, verklaarde Wiedeking
en beloofde: Leipzig zal ook in de toekomst profiteren van de
consequente groei en het succes van onze onderneming. Tegelijk
appelleerde hij aan de politiek om het tweecijferige miljoenenbedrag
dat de overheid heeft bespaard doordat Porsche geen subsidies heeft
geaccepteerd, ter plaatse te investeren in infrastructuur, onderwijs
en sociale voorzieningen.
De Porsche Cayenne wordt half december bij de vijf officiële Porsche
dealers in Amsterdam, Rotterdam, s Gravenhage, Eindhoven en Leusden
geïntroduceerd. De Nederlandse consumentenprijs van de Porsche Cayenne
S bedraagt 84.950,- inclusief BTW en BPM en van de Porsche Cayenne
Turbo 142.000,- incl. BTW en BPM.