EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO bereid mee te werken aan eerder verplicht stellen dodehoekspiegel

EVO is bereid mee te werken aan het eerder verplicht stellen van de dodehoekspiegel, zoals de ENFB voorstelt. Nu gaat Verkeer en Waterstaat nog uit van invoeringsdatum 1 januari 2003. Onmiddellijke verplichting is volgens EVO praktisch onuitvoerbaar, omdat dit leidt tot logistieke en organisatorische problemen. Zo moeten bedrijven de kans hebben om de komende tijd afspraken te maken met garages om de spiegels te monteren.

EVO voert een campagne om haar leden aan te sporen om dodehoeksystemen direct aan te schaffen. Zo heeft algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij de 34.000 leden in EVO Magazine de vraag gesteld: âDurft u nog in de spiegel te kijken na een ongeluk dat u had kunnen voorkomen?â. Volgens hem is er geen enkel excuus om onmiddellijk in actie te komen. Inmiddels zijn er meer dan 100.000 dodehoekspiegels verkocht. Verplicht stellen is een goed middel om de overige bedrijven tot actie aan te zetten.

EVO benadrukt dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan voorkomen. Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken. En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.

EVO pleit voor meer verkeersonderwijs op basis- en middelbare scholen. Veel voetgangers en fietsers zijn zich onvoldoende bewust van de positie van de vrachtauto en de chauffeur in het drukke verkeer. Ook gemeenten kunnen veel meer doen om dit soort ongelukken te voorkomen. Een simpele maatregel is om de stoplichten zo af te stellen dat rechtsafslaande vrachtauto's en fietsers niet tegelijkertijd groen licht krijgen