Gemeente Albrandswaard


TramPlus: Barendrecht en Albrandswaard tevreden met nieuw trace maar boos over nieuwe vertraging

Barendrecht en
Albrandswaard hebben geen problemen met het beoogde nieuwe tracé voor de TramPlus-lijn Carnisselande, zoals dat nu wordt voorgesteld door het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. De variant over de Bree en de Randweg zorgt voor een extra reistijd van ruim een halve minuut en dat is in de ogen van de beide gemeenten nog acceptabel. Tegelijkertijd hebben Barendrecht en Albrandswaard wel grote problemen met de opleveringsdatum, die opnieuw forse vertraging oploopt. Ter compensatie willen de beide gemeenten een hoog frequente vorm van alternatief openbaar vervoer en keiharde garanties. Overigens benadrukken Albrandswaard en Barendrecht dat wanneer de Rotterdamse Raad ook dit tracé afwijst, er bij de Stadsregio wordt aangedrongen op een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Dit met de bedoeling om Rotterdam te dwingen om de TramPlus-lijn alsnog via het eerder afgesproken tracé dus over de Groene Hilledijk aan te leggen.

Door de beoogde tracéwijziging (lus Groene Hilledijk, Bree, Randweg, Beijerlandselaan) kan de TramPlus-lijn pas in december 2004 operationeel zijn. Dat is wederom acht maanden later dan volgens de laatste planning, die voorzag in een oplevering per april 2004. Volgens eerdere afspraken zou de TramPlus-lijn naar Carnisselande gereed zijn op het moment dat de nieuwbouwlocatie voor de helft klaar is. Deze afspraken zijn onder meer vastgelegd in het Regionaal Verkeers en Vervoers Plan (RVVP, 1995), het Vinex-uitvoeringsconvenant (1995) en het Masterplan TramPlus (1994). Momenteel is Carnisselande/Portland voor 37% gereed en nog eens een behoorlijk deel is nu in aanbouw. Naar verwachting is de nieuwbouwlocatie aan het begin van het tweede kwartaal van 2003 voor de helft klaar. Van TramPlus is echter op dat moment nog lang geen sprake.

Compromis: Voorkeurstracé
Gedurende 2001 is al duidelijk geworden dat de TramPlus-verbinding niet in januari 2003 gereed zou zijn. Sterker, 2003 werd zelfs helemaal niet gehaald. Er werd een compromis gesloten tussen
Albrandswaard, Barendrecht, Rotterdam en de diverse deelgemeentes waarbij uiteindelijk in 2001 werd gekozen voor het iets langere Voorkeurstracé (met lus door Zuidwijk). In juni 2001 werd dit tracé, dat nog altijd een kostendekkingsgraad had van 53%, door de Rotterdamse gemeenteraad bekrachtigd. De planning was toen dusdanig dat de TramPlus-verbinding door een combinatie van de trage besluitvorming in Rotterdam en het moment waarop de Havenspoorlijn buiten dienst zou gaan pas in april 2004 opgeleverd kon worden. Gezien de complexiteit van de situatie zijn Barendrecht en Albrandswaard toen schoorvoetend met die vertraging van een jaar akkoord gegaan. Nu er echter opnieuw aan het tracé wordt getornd, met als gevolg dat er wederom een forse (!) vertraging dreigt, kunnen de beide gemeentes dat niet langer over hun kant laten gaan.

Voorwaarden
De nieuwe vertraging van wederom acht maanden is voor Barendrecht en
Albrandswaard een heet hangijzer. Hoewel het een Rotterdams probleem betreft worden de beide buurgemeentes ongewild opgescheept met de gevolgen. Echter, juist omdat dit probleem zonder de medewerking vanuit Rotterdam moeilijk opgelost kan worden, zijn de Barendrechtse en Albrandswaardse colleges van burgemeester en wethouders onder een aantal strikte voorwaarden bereid om akkoord te gaan met het Rotterdamse voorstel. Deze voorwaarden kunnen als volgt worden gedefinieerd:
Rotterdam initieert en financiert een hoog frequente vorm van alternatief openbaar vervoer voor de periode tussen het moment waarop de Vinex-locatie Carnisselande / Portland voor 50% klaar is (april of mei 2003) en de oplevering van TramPlus. Daarbij wordt gedacht aan een extra busverbinding met een aantal haltes in de nieuwbouwlocatie, die zorgt voor een rechtstreekse verbinding met Rotterdam-Zuidplein. Rotterdam zorgt daarbij ook voor de tijdelijke voorzieningen, zoals haltes en evt. aanpassingen aan wegen.

Barendrecht en Albrandswaard willen een keiharde garantie dat de TramPlus-lijn Carnisselande nu ook daadwerkelijk in december 2004 operationeel is. Om deze woorden kracht bij te zetten willen de beide gemeenten dat er een boetebeding wordt opgenomen in het contract tussen de Stadsregio, Rotterdam en de andere betrokken partijen.

Tot de oplevering van de TramPlus-lijn Carnisselande willen Barendrecht en Albrandswaard dat er door het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio iedere twee maanden uitvoerig wordt gerapporteerd aan de leden van de Regioraad over de voortgang van het project.

Barendrecht en Albrandswaard wachten in spanning op het besluit dat de Rotterdamse gemeenteraad in september gaat nemen. Overigens zullen beide gemeentes eventuele schades die rechtstreeks verband houden met de hernieuwde vertraging van TramPlus bij Rotterdam in rekening brengen. Omdat de consequenties van de vertraging in dit stadium nog niet exact duidelijk zijn, zullen de komende maanden gebruikt worden om dit te inventariseren. Zelf zullen Barendrecht en Albrandswaard de kwestie TramPlus in de vergadering van de Regioraad op 25 september nader bepleiten. Overigens wordt er nog deze week een brief met informatiepakket verstuurd aan het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio en de leden van de Regioraad. Een afschrift van die brief zal onder meer worden gericht aan de gemeenteraden van Rotterdam, Barendrecht en
Albrandswaard, het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders, de leden van de vaste kamercommissie Verkeer en Vervoer, Gedeputeerde Staten, Provinciale Staten en aan zowel de heer R.H. de Boer (minister van Verkeer en Waterstaat) als mevrouw M.H. Schultz van Haegen (staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat).

Aangezien Barendrecht en Albrandswaard alleen gebaat zijn bij een snelle en directe TramPlus-ontsluiting van Carnisselande / Portland wordt Rotterdam veel succes gewenst bij de inpassing van de TramPlus in het nieuwe tracédeel. Daarnaast rekenen Barendrecht en
Albrandswaard erop dat in Rotterdam alle politieke knopen nog voor de vergadering van de Regioraad op 26 september worden doorgehakt