BOVAG

Personenauto's worden fors duurder

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG, constateert dat vrijwel alle dit jaar geĂŻntroduceerde nieuwe automodellen 10 tot 15 % duurder zijn geworden dan de voorgaande autos als gevolg van de prijsharmonisatie die de autofabrikanten doorvoeren. Secretaris Wijnand de Geus verwacht dat het komend jaar de meeste modellen personenauto's eveneens ongeveer net zoveel in prijs zullen stijgen als de belasting op auto's niet naar beneden gaat. Dit staat in schrille tegenstelling tot de verwachting van eurocommissaris Monti die dit jaar nieuwe regels voor de autodistributie uitvaardigde om de concurrentie te verhogen. Daardoor zouden de consumentenprijzen juist gaan dalen,
De NDA doet een dringend beroep op de Nederlandse politiek om de belasting op personenauto's te verlagen om de Nederlandse autokopers niet de dupe te laten worden.

Over het algemeen zal de stijging worden verwerkt in de catalogusprijs van nieuw uit te brengen modellen, maar de eerste prijsstijgingen van bestaande modellen mogen binnenkort ook al worden verwacht. Automobilisten die van plan zijn een nieuwe auto aan te schaffen wordt aangeraden daar dus haast mee te maken om een komende prijsverhoging voor te zijn.
De komende autoprijsverhogingen zullen ook de inflatie aanwakkeren. De NDA voorspelt dat die hierdoor met 0,4 % extra zal toenemen.

De belangenbehartiger van de merkdealers baseert zich op berekeningen van de BOVAG-onderzoeksdienst die de prijsontwikkelingen van een aantal auto's volgt.
De stijgingen zijn het gevolg van de prijsharmonisatie die de autofabrikanten in Europa hebben ingezet. Tot dusver hielden de fabrikanten vaak rekening met de belastingdruk in de verschillende lidstaten. Waar auto's zwaar worden belast, zoals in Nederland, werd de prijs zonder belastingen, de kale of nettoprijs, kunstmatig laag gehouden om tot een voor de consument aanvaardbare catalogusprijs inclusief belastingen te kunnen komen. In landen met een bescheiden belastingdruk kon de kale prijs zo weer wat hoger om de gemiddelde winstmarge van de fabrikant op de auto weer wat te herstellen.

Door de komst van de euro echter zijn prijsvergelijkingen tussen de verschillende lidstaten stukken makkelijker geworden. En door de nieuwe Europese regelgeving voor fabrikanten, importeurs en dealers mogen niet alleen consumenten, maar ook dealers nieuwe auto's kopen in landen waar de prijzen het laagst liggen, met voor de fabrikanten uiteraard winstverlies.
Daarom zijn de meeste fabrikanten nu bezig, of van plan, de prijzen in de hele eurozone te harmoniseren, met voor Nederland vrijwel altijd prijsstijging tot gevolg Deze prijsstijging pakt extra onvoordelig uit als gevolg van de grote belastingdruk (die ook weer over de prijsstijging wordt berekend) op de hogere nettoprijs van de auto.

Volgens het CPB (Centraal Plan Bureau) leidt een stijging van de autoprijzen met 5 procent tot een extra inflatie van 0,1 tot 0,2 % De door de BOVAG-onderzoeksdienst berekende prijsverhogingen zullen dus een extra inflatiestijging van 0,4 % opleveren.

Als gevolg van de hogere autoprijzen zal de Nederlandse staat ook meer belasting ontvangen aan BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) en BTW. Dit nu vindt de NDA niet terecht en heeft de overheid verzocht om de BPM op personenauto's te verlagen. 'Op termijn moeten de autobelastingen in Europa ook worden geharmoniseerd', zegt De Geus, die vindt dat zowel de autokoper als de merkdealers in Nederland als gevolg van de hoge belastingdruk nog eens onterecht extra zwaar worden getroffen door de prijsharmonisatie van personenauto's.

datum: 2 september 2002