LEI

persbericht / nr. 1703

3-september-2002

Beperkte groeimogelijkheden voor biologische geitenmelkproducten

Van de in Nederland geproduceerde geitenmelk wordt twee derde (meestal in verwerkte vorm) geëxporteerd. De binnenlandse consumptie neemt geleidelijk toe. Ongeveer 7% van de geitenmelk komt van biologische bedrijven. In 2001 telde ons land 56 biologische bedrijven met melkgeiten, met in totaal 10.000 dieren. Ook van deze biologische melk neemt de afzet toe, zij het dat de groei de laatste tijd afvlakt. Voor vergroting van de afzet zou vooral de buitenlandse markt moeten worden ontwikkeld. Een knelpunt vormt het seizoensgebonden karakter van het aanbod. Alleen in de zomerperiode zijn er voldoende biologische geitenmelkproducten om de handel te bevoorraden. Dat concludeert het LEI na een verkenning in opdracht van het Ministerie van LNV.

Ketensamenwerking
LNV liet het onderzoek uitvoeren op advies van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, die daartoe een verzoek had ontvangen van de Vereniging Biologische Geitenhouders Nederland. De VBGN wil op basis van de verkenning en van een gelijktijdig uitgevoerd onderzoek naar de methodiek van kostprijsberekening in de biologische geitenhouderij een concept ontwikkelen voor ketensamenwerking.

Buitenlandse markt
De afzet van biologische geitenmelkproducten is vooral geregeld via boerderijwinkels, boerenmarkten en natuurvoedingswinkels. De supermarkt speelt hierin geen rol. Voor vergroting van de afzet zou er meer aanbod moeten komen van wintermelk. Daarnaast zou de buitenlandse markt moeten worden ontwikkeld. Voorlopig lijken alleen natuurvoedingswinkels in Duitse stedelijke gebieden hiervoor perspectief te bieden, en op langere termijn wellicht de Duitse supermarkt. Vanuit Frankrijk, Engeland en Denemarken mag nauwelijks vraag naar het Nederlandse product worden verwacht. Oostenrijk is een concurrent op onze exportmarkt.

Kostprijs
Bij een verdere professionalisering van de biologische geitenhouderij neemt de behoefte toe aan inzicht in de kostprijs van de melk en melkproducten, vooral met het oog op een meer gestructureerde samenwerking in de keten. Op verzoek van het ministerie heeft het LEI in overleg met het bedrijfsleven de uitgangspunten voor zo'n kostprijsberekening in kaart gebracht. Voor een realistische kostprijs verdient het aanbeveling uit te gaan van biologische bedrijven met grasland en minimaal 50 melkgeiten. Tevens zou een onderscheid moeten worden gemaakt tussen bedrijven die de melk zelf verwerken en bedrijven die aan zuivelfabrieken leveren. De berekening zou kunnen worden gebaseerd op gegevens van minstens 15 bedrijven van beide categorieën.

(zie voor dit rapport:
http://www.lei.dlo.nl/publicaties/rapporten.php3?id=336 )
---

Marktverkenning biologische geitenmelkproducten. Bekijk het rapport: 5.02.09.