Ingezonden persbericht

Dit is de EIM Nieuwsbrief van 4 september 2002. Deze nieuwsbrief is samengesteld aan de hand van persberichten over EIM-onderzoeken en Engelstalige nieuwsbrieven over Research Reports en/of Strategische verkenningen.

Deze keer is het onderwerp 'kennisoverdracht in het MKB'. Op onze kenniswebsite www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap vindt u meer informatie.

Effective knowledge transfer to SMEs

Bedrijven die innovatiever zijn presteren over het algemeen beter dan minder innovatieve bedrijven. Het is dan ook van nationaal belang dat achterblijvende bedrijven een duwtje in de rug krijgen van de overheid om innovatiever te worden, zodat ze hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren en hun marktpositie versterken. EIM heeft onderzocht in hoeverre het midden- en kleinbedrijf kan worden gestimuleerd om meer kennis, bijvoorbeeld over nieuwe procestechnologie, te absorberen om deze vervolgens in te zetten voor verbetering van het bedrijfsproces.

In het onderzoek is vooral gefocust op de groep bedrijven die nauwelijks betrokken zijn bij technologische innovaties - dit zijn bedrijven die zich relatief weinig openstellen voor technologische ontwikkelingen. Deze groep kan heel moeilijk door de overheid en door intermediaire organisaties worden bereikt. Hierdoor kunnen zij qua innovativiteit niet naar een hoger niveau worden getild.

In de studie van EIM, die is verschenen als Strategische Verkenning, wordt bestudeerd in hoeverre inzichten uit marketing en kennismanagement worden gebruikt om kennisabsorptie onder de achterblijvers te stimuleren. In vier cases wordt achtereenvolgens ingegaan op de marketingdimensies interne marketing, social marketing en one-to-one-marketing, en op kennismanagement zelf. Bekeken is in hoeverre de inzichten uit deze cases kennisabsorptie kunnen beïnvloeden. Daarvoor is vanuit de marketingtheorie een kennisabsorptiemodel ontwikkeld. Dit model wordt niet alleen gebruikt om meer inzicht te verschaffen op het proces van kennisabsorptie, maar ook om acties te formuleren voor stimulering ervan met behulp van de inzichten uit de cases. Deze acties varieren van uitvoering van een grote PR-campagne om bedrijven bewust te maken van het belang van innoveren tot het stimuleren van bedrijven om een intranet te implementeren. Zo kunnen organisaties het belang van aanwezige kennis en daaraan gekoppeld ook nieuwe kennis aangeven.

Informatie

Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie 'Effective knowledge transfer to SMEs'. Deze publicatie (bestelnummer B200202, 30 euro) kunt u telefonisch (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) bestellen bij EIM. U kunt de publicatie ook gratis downloaden via www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap. Ga aldaar naar Producten en vervolgens naar Strategische Verkenningen.

Powered by List Builder
To unsubscribe follow the link:
http://lb.bcentral.com/ex/sp?c=6995&s=CC39DE2FCFA3A4B8&m=30