Ingezonden persbericht


Amsterdam Anders/De Groenen eist hernieuwd referendum NoordZuidlijn

persbericht

Amsterdam, 4 september 2002

Amsterdam Anders/De Groenen eist hernieuwd referendum NoordZuidlijn

Amsterdamse kiezers bedrogen bij referendum NoordZuidlijn 1997

In 1997 is een referendum gehouden over het wel of niet aanleggen van de NoordZuidlijn. Toen sprak een grote meerderheid (ca. 80.000 tegen 43.000) zich uit tegen de NoordZuidlijn. De redenen om tegen te stemmen waren dat de stad jarenlang op de schop zou gaan voor een metrolijn die nauwelijks iets toevoegt aan het openbaar vervoer in de stad, de hoge kosten en de risico's voor de historische gebouwen rond de aan te leggen metrolijn. Ondanks de meerderheid van tegenstemmers gingen de voorbereidingen van de NoordZuidlijn toen wel van start: gevolg van de invoering van een veel hogere opkomstdrempel na eerder geslaagde referenda (autoluwe binnenstad, stadsprovincie).

Nieuwe feiten ondergraven referendum uitkomst van 1997

Destijds waren toezeggingen aan de Amsterdammers gedaan door het College van Burgemeester en Wethouders dat de kosten voor de aanleg voor 95% voor rekening van de rijksoverheid zouden zijn. Ook zouden er geen bovengrondse bus- en tramlijnen worden opgeheven. Inmiddels zijn de kosten voor Amsterdam gestegen met 900% tot 360 miljoen euro en is te verwachten dat er busdiensten en tramlijnen worden opgeheven. Bovendien betaalt Amsterdam nu alle verhogingen van de kosten zelf en blijken de geheimgehouden risico's voor gebouwen en personen zo hoog dat zij niet volledig te verzekeren zijn.

Amsterdam Anders/De Groenen is van mening dat de Amsterdamse kiezers bedrogen zijn bij het referendum van 1997. Het zou getuigen van behoorlijk bestuur als het referendum opnieuw gehouden zou worden met de juiste informatie.

Om te voorkomen dat deze eis strandt op procedurele gronden zal Amsterdam Anders/De Groenen het verzoek ondersteunen met de benodigde handtekeningen. Donderdag 5 september zal deze eis gesteld worden in de commissie Verkeer & Vervoer en in de raadsvergadering op 2 oktober.

noot voor redactie,