AutoRai

4-9-2002

Nieuwe conceptcar Ellypse: 'Optimisme in autoland'

De nieuwste Renault concept-car, de Ellypse, staat voor een harmonieuze relatie tussen de auto en het milieu. Zachte, maar gestructureerde lijnen, ontdaan van iedere vorm van agressie, vormen een sympathiek geheel.

Het bewust minimalistische interieur, dat een zachte en rustgevende sfeer uitademt, bewijst dat natuurlijk ook charmant kan zijn. De ingenieuze Ellypse biedt nieuwe functies en laat zien dat Touch Design mens en techniek dichter bij elkaar brengt. Deze concept-car toont het streven van Renault om de toekomstige auto te ontwerpen in het kader van duurzame ontwikkeling. De Ellypse is ontworpen vanuit milieuvriendelijke overwegingen: design dat een gemakkelijke demontage en recycling garandeert aan het einde van het leven van de auto, nieuwe dieselmotoren die minder brandstof verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten (85 g CO2/km), geavanceerde fly-by-wire technieken en een 42 volt elektrisch circuit.

De Ellypse is een 3,90 m lange hatchback die sympathiek oogt. De vorm van de koplampen en de grille met de nieuwe visuele merkidentiteit geven de auto een joviaal uiterlijk. De eenvoudige, vriendelijke lijnen, de brede voorruit en de gewelfde achterruit maken van de Ellypse een aantrekkelijke auto. De zonnecellen die over het hele transparante dak verdeeld zijn gemonteerd, zorgen mede voor een goede klimaatregeling in het interieur. Passend bij de vormen wordt de Ellypse ook uitgevoerd in zachte, natuurlijke tinten: voor en achter blauwachtig amandelkleurig met ultralichtblauwe portieren.

Aan de linkerzijde zitten portieren die op de bekende manier opengaan en aan de rechterzijde zien we een origineel en innovatief systeem: het achterportier dat aan beide zijden open kan ondanks de afwezigheid van een middenstijl, opent als een gewone openslaande deur voor een directe toegang tot de achterste zitplaatsen, of als een tegengesteld openende deur, van voor naar achter. Deze tweede mogelijkheid biedt in combinatie met een geopend voorportier ruim toegang tot het interieur.

De Ellypse is eenvoudig, gastvrij en sympathiek. Optimisme in autoland, aldus Patrick le Quément, Directeur Industrieel Design Renault SA. Een eenvoudig en slim interieur
De kleur Mimosa zorgt voor een gezellige ambiance in het interieur dat bewust minimalistisch is en een zachte, kalme en rustgevende sfeer uitademt. Het lange transparante dak zorgt in combinatie met het grote glasoppervlak van de concept car voor veel licht in de auto en ruim zicht en openheid naar buiten. Het dashboard loopt over in de vloer en vormt een lichte golf waarop vier stoelen zijn geplaatst.

Het dashboard is eenvoudig en strak ingedeeld en bevat twee beeldschermen in het midden waarop informatie wordt weergegeven. Het ene scherm is bestemd voor de bestuurder en geeft informatie over het rijden en het andere scherm geeft informatie voor de inzittenden weer. Het tweede scherm kan worden weggeklapt.

Onder in het dashboard is een centrale multifunctionele bediening ingebouwd die eveneens weggeklapt kan worden en waarmee de meeste systemen in de auto bediend kunnen worden: de airconditioning, de radio, het GPS navigatiesysteem met verkeersinformatie in real time, een persoonlijk adresboek, toegang tot het onderhoudsboekje en het instructieboekje van de auto, persoonlijke gegevens over het onderhoud van de auto, enzovoort. De Ellypse is het antwoord van Renault op het bieden van nieuwe oplossingen voor het interieur van de auto, zoals het Touch Design dat voor het eerst werd gebruikt in de Talisman. Hiermee kan techniek optimaal door de mens worden benut door de eenvoudige bediening. Touch Design uit zich namelijk in een contrast tussen strakke, eenvoudige panelen onderbroken door eilanden waar technische functies zijn gegroepeerd. De verwerking van interfaces, vaak ludiek, stimuleert het intuïtieve, efficiënte en ergonomische gebruik van iedere bediening.

Net als de eerder verschenen conceptcars beschikt ook deze auto over dunne stoelen waardoor meer ruimte ontstaat in het interieur. Het comfort wordt gegarandeerd door een met schuimrubber gevoerde stof die elasticiteit en duurzaamheid combineert met een aangenaam aanvoelend oppervlak. Dit speciale schuimrubber past zich aan de lichaamsbouw van de passagiers aan en biedt optimaal comfort. De Ellypse onthult ook een nieuw concept voor ingenieuze stoelen: met behulp van een handige techniek kunnen de stoelen van rijstand in slaapstand worden gezet waarbij ze in de vloer zakken. Deze gemotoriseerde beweging duurt slechts een paar seconden en wordt ingeleid met een simpele druk op een knop in de voorportieren. Zo kunnen inzittenden, na bijvoorbeeld een lange reis, goed uitrusten in de auto. De welving van de vloer neemt de vorm van het lichaam zo goed mogelijk aan en het ergonomische hoofdkussen, dat het hoofd in deze configuratie moet ondersteunen, zorgt voor het nodige comfort.

Een bewust milieuvriendelijke auto
De Ellypse toont het streven van Renault als maatschappelijk bewuste onderneming om bij het ontwerpen van toekomstige autos zo milieuvriendelijk mogelijk te werk te gaan. Deze bewust milieuvriendelijke conceptcar laat een nieuwe manier zien van ontwerpen en ontwikkelen van een auto.

Eerste doelstelling: de demontage en sortering van de onderdelen vereenvoudigen voor recycling aan het einde van de levensduur. De creativiteit van de designers werd dus geleid door de zorg om de vormgeving van de auto te vereenvoudigen. Het aantal onderdelen is bewust beperkt gebleven: motorkap, bumper en grille vormen bijvoorbeeld één onderdeel. Simpele en markante naden dragen bij aan een zuiver geheel. Anderzijds kunnen de bevestigingen snel worden losgedraaid waardoor de demontage van de elementen wordt vergemakkelijkt.

De losse elementen zijn voorzien van een markering waarop het originele materiaal is aangegeven zodat ze snel en efficiënt kunnen worden gesorteerd. Met dezelfde gedachte is het interieur van de auto ontworpen. Stoelen en dashboard kunnen snel worden losgemaakt van hun bekleding.

Vanuit dezelfde milieubewuste overwegingen hebben de ontwikkelaars grondig onderzoek gedaan bij de keuze van de materialen. De Ellypse bestaat hoofdzakelijk uit gerecycled, herbruikbaar of vernieuwbaar materiaal. De zijportieren zijn vervaardigd uit gerecycled aluminium. Naast de mogelijkheid tot hergebruik zorgt aluminium ook voor gewichtswinst zodat de auto minder brandstof verbruikt. De constructie bestaat uit aluminium en staal, waarbij het staal ook is geproduceerd uit gerecycled schroot.

De motorkap, zijpanelen en het achterste gedeelte van de auto zijn uitgevoerd in een andere kleur dan de aluminium delen en bestaan uit polipropyleen, een materiaal dat bestaat uit gerecyclede kunststof auto-onderdelen waarop een opnieuw te gebruiken gekleurde folie is aangebracht. De bodemplaat is bekleed met kunstleer, een natuurlijk en vernieuwbaar materiaal dat hoofdzakelijk gemaakt is van lederafval.

Het geluiddempend materiaal is licht en efficiënt. Het bestaat hoofdzakelijk uit twee gerecyclede elementen: plantaardige vezels (hoofdzakelijk katoen) afkomstig van de recycling van oude kleding en polyester vezels, afkomstig van flessen en verpakkingsmateriaal verzameld uit gescheiden afval.

Luchtverontreiniging beperken met een aandrijfgroep waarin nieuwe technieken zijn verwerkt
De Ellypse heeft een innovatieve turbodieselmotor met 16 kleppen en een cilinderinhoud van 1.200 cm3 die 100 pk (72 kW) ontwikkelt en een koppel heeft van 200 Nm. Het gewijzigde common rail inspuitsysteem werkt met speciale piëzo-elektrische verstuivers voorzien van tien openingen (gewoonlijk vier of vijf) waardoor er onder tweeduizend bar brandstof kan worden ingespoten.

Ten behoeve van de kwaliteit van de lucht is het emissiecontrolesysteem uitgebreid en nieuw: een vierweg katalysator zorgt tegelijkertijd voor de verwerking van koolmonoxide, de stikstofoxiden, de onverbrande koolwaterstoffen en de roetdeeltjes. De bestuurder beschikt ook over een vernieuwd ingebouwd OBD diagnosesysteem dat niet alleen waarschuwt als de vervuilingslimieten worden overschreden, maar ook permanent de fysisch-chemische samenstelling controleert van de uitstoot en van de vloeistoffen en gassen in de auto, zodat een onderhoudsbeurt tijdig kan worden aangekondigd.

De turbodieselmotor is uitgerust met een dynamo-startmotor van 12 kW die verschillende functies heeft. Als dynamo wekt hij stroom op, met name via de opvang van energie tijdens het remmen. Maar hij werkt ook als startmotor voor de verbrandingsmotor en als extra elektrische motor, die extra vermogen biedt voor de verbrandingsmotor of de auto zelfs alleen kan aandrijven over korte afstanden. De transmissie gebruikt een gerobotiseerde versnellingsbak die voor minder brandstofverbruik zorgt, afhankelijk van de rijstijl.

De ontwikkelde techniek van de aandrijfgroep zorgt er in combinatie met het lichte gewicht van de auto (980 kg) voor dat een goed prestatieniveau wordt bereikt en de uitstoot slechts 85 g CO2/km bedraagt over de standaard testcyclus, ofwel ongeveer 3,2 l/100 km.

Milieubewuste elektronica en elektriciteit
In de Ellypse is het elektrische systeem speciaal gericht op milieubewust functioneren. Er wordt 42 volt spanning geleverd aan het netwerk in de auto (en geen 14 volt zoals gewoonlijk). De dynamo-startmotor zorgt er enerzijds voor dat het algemene rendement van het elektrische net hoger is en anderzijds dat er meer uitrustingen op elektriciteit kunnen werken. Zo draagt een elektrische airco bij aan een beter beheer van de energie in de auto.

Omdat hydraulische circuits minder rendement bieden dan elektrische circuits en omdat vloeistoffen tegenwoordig een groot milieuprobleem vormen tijdens het gebruik van de auto (olie verversen, lekken, en dergelijke) en aan het einde van de levensduur (verwijderen), lost de Ellypse het probleem op door het by wire tijdperk binnen te treden: hydraulische cilinders worden vervangen door elektrische stelmotoren voor de remmen, de stuurinrichting en de gerobotiseerde versnellingsbak. De vloeistoffen die toch nog gebruikt moeten worden (koelvloeistof motor en smeermiddelen) zijn niet giftig en biologisch afbreekbaar. Ze worden aan het einde van de levensduur gemakkelijk opgevangen via speciaal ontworpen aftappunten.