4-9-2002
Nieuwe conceptcar Ellypse: 'Optimisme in autoland'
De nieuwste Renault concept-car, de Ellypse, staat voor een
harmonieuze relatie tussen de auto en het milieu. Zachte, maar
gestructureerde lijnen, ontdaan van iedere vorm van agressie, vormen
een sympathiek geheel.
Het bewust minimalistische interieur, dat een zachte en rustgevende
sfeer uitademt, bewijst dat natuurlijk ook charmant kan zijn. De
ingenieuze Ellypse biedt nieuwe functies en laat zien dat Touch Design
mens en techniek dichter bij elkaar brengt. Deze concept-car toont het
streven van Renault om de toekomstige auto te ontwerpen in het kader
van duurzame ontwikkeling. De Ellypse is ontworpen vanuit
milieuvriendelijke overwegingen: design dat een gemakkelijke demontage
en recycling garandeert aan het einde van het leven van de auto,
nieuwe dieselmotoren die minder brandstof verbruiken en minder
schadelijke stoffen uitstoten (85 g CO2/km), geavanceerde fly-by-wire
technieken en een 42 volt elektrisch circuit.
De Ellypse is een 3,90 m lange hatchback die sympathiek oogt. De vorm
van de koplampen en de grille met de nieuwe visuele merkidentiteit
geven de auto een joviaal uiterlijk. De eenvoudige, vriendelijke
lijnen, de brede voorruit en de gewelfde achterruit maken van de
Ellypse een aantrekkelijke auto. De zonnecellen die over het hele
transparante dak verdeeld zijn gemonteerd, zorgen mede voor een goede
klimaatregeling in het interieur. Passend bij de vormen wordt de
Ellypse ook uitgevoerd in zachte, natuurlijke tinten: voor en achter
blauwachtig amandelkleurig met ultralichtblauwe portieren.
Aan de linkerzijde zitten portieren die op de bekende manier opengaan en aan de rechterzijde zien we een origineel en innovatief systeem: het achterportier dat aan beide zijden open kan ondanks de afwezigheid van een middenstijl, opent als een gewone openslaande deur voor een directe toegang tot de achterste zitplaatsen, of als een tegengesteld openende deur, van voor naar achter. Deze tweede mogelijkheid biedt in combinatie met een geopend voorportier ruim toegang tot het interieur.
De Ellypse is eenvoudig, gastvrij en sympathiek. Optimisme in
autoland, aldus Patrick le Quément, Directeur Industrieel Design
Renault SA. Een eenvoudig en slim interieur
De kleur Mimosa zorgt voor een gezellige ambiance in het interieur dat
bewust minimalistisch is en een zachte, kalme en rustgevende sfeer
uitademt. Het lange transparante dak zorgt in combinatie met het grote
glasoppervlak van de concept car voor veel licht in de auto en ruim
zicht en openheid naar buiten. Het dashboard loopt over in de vloer en
vormt een lichte golf waarop vier stoelen zijn geplaatst.
Het dashboard is eenvoudig en strak ingedeeld en bevat twee
beeldschermen in het midden waarop informatie wordt weergegeven. Het
ene scherm is bestemd voor de bestuurder en geeft informatie over het
rijden en het andere scherm geeft informatie voor de inzittenden weer.
Het tweede scherm kan worden weggeklapt.
Onder in het dashboard is een centrale multifunctionele bediening
ingebouwd die eveneens weggeklapt kan worden en waarmee de meeste
systemen in de auto bediend kunnen worden: de airconditioning, de
radio, het GPS navigatiesysteem met verkeersinformatie in real time,
een persoonlijk adresboek, toegang tot het onderhoudsboekje en het
instructieboekje van de auto, persoonlijke gegevens over het onderhoud
van de auto, enzovoort. De Ellypse is het antwoord van Renault op het
bieden van nieuwe oplossingen voor het interieur van de auto, zoals
het Touch Design dat voor het eerst werd gebruikt in de Talisman.
Hiermee kan techniek optimaal door de mens worden benut door de
eenvoudige bediening. Touch Design uit zich namelijk in een contrast
tussen strakke, eenvoudige panelen onderbroken door eilanden waar
technische functies zijn gegroepeerd. De verwerking van interfaces,
vaak ludiek, stimuleert het intuïtieve, efficiënte en ergonomische
gebruik van iedere bediening.
Net als de eerder verschenen conceptcars beschikt ook deze auto over
dunne stoelen waardoor meer ruimte ontstaat in het interieur. Het
comfort wordt gegarandeerd door een met schuimrubber gevoerde stof die
elasticiteit en duurzaamheid combineert met een aangenaam aanvoelend
oppervlak. Dit speciale schuimrubber past zich aan de lichaamsbouw van
de passagiers aan en biedt optimaal comfort. De Ellypse onthult ook
een nieuw concept voor ingenieuze stoelen: met behulp van een handige
techniek kunnen de stoelen van rijstand in slaapstand worden gezet
waarbij ze in de vloer zakken. Deze gemotoriseerde beweging duurt
slechts een paar seconden en wordt ingeleid met een simpele druk op
een knop in de voorportieren. Zo kunnen inzittenden, na bijvoorbeeld
een lange reis, goed uitrusten in de auto. De welving van de vloer
neemt de vorm van het lichaam zo goed mogelijk aan en het ergonomische
hoofdkussen, dat het hoofd in deze configuratie moet ondersteunen,
zorgt voor het nodige comfort.
Een bewust milieuvriendelijke auto
De Ellypse toont het streven van Renault als maatschappelijk bewuste
onderneming om bij het ontwerpen van toekomstige autos zo
milieuvriendelijk mogelijk te werk te gaan. Deze bewust
milieuvriendelijke conceptcar laat een nieuwe manier zien van
ontwerpen en ontwikkelen van een auto.
Eerste doelstelling: de demontage en sortering van de onderdelen
vereenvoudigen voor recycling aan het einde van de levensduur. De
creativiteit van de designers werd dus geleid door de zorg om de
vormgeving van de auto te vereenvoudigen. Het aantal onderdelen is
bewust beperkt gebleven: motorkap, bumper en grille vormen
bijvoorbeeld één onderdeel. Simpele en markante naden dragen bij aan
een zuiver geheel. Anderzijds kunnen de bevestigingen snel worden
losgedraaid waardoor de demontage van de elementen wordt
vergemakkelijkt.
De losse elementen zijn voorzien van een markering waarop het
originele materiaal is aangegeven zodat ze snel en efficiënt kunnen
worden gesorteerd. Met dezelfde gedachte is het interieur van de auto
ontworpen. Stoelen en dashboard kunnen snel worden losgemaakt van hun
bekleding.
Vanuit dezelfde milieubewuste overwegingen hebben de ontwikkelaars
grondig onderzoek gedaan bij de keuze van de materialen. De Ellypse
bestaat hoofdzakelijk uit gerecycled, herbruikbaar of vernieuwbaar
materiaal. De zijportieren zijn vervaardigd uit gerecycled aluminium.
Naast de mogelijkheid tot hergebruik zorgt aluminium ook voor
gewichtswinst zodat de auto minder brandstof verbruikt. De constructie
bestaat uit aluminium en staal, waarbij het staal ook is geproduceerd
uit gerecycled schroot.
De motorkap, zijpanelen en het achterste gedeelte van de auto zijn
uitgevoerd in een andere kleur dan de aluminium delen en bestaan uit
polipropyleen, een materiaal dat bestaat uit gerecyclede kunststof
auto-onderdelen waarop een opnieuw te gebruiken gekleurde folie is
aangebracht. De bodemplaat is bekleed met kunstleer, een natuurlijk en
vernieuwbaar materiaal dat hoofdzakelijk gemaakt is van lederafval.
Het geluiddempend materiaal is licht en efficiënt. Het bestaat
hoofdzakelijk uit twee gerecyclede elementen: plantaardige vezels
(hoofdzakelijk katoen) afkomstig van de recycling van oude kleding en
polyester vezels, afkomstig van flessen en verpakkingsmateriaal
verzameld uit gescheiden afval.
Luchtverontreiniging beperken met een aandrijfgroep waarin nieuwe
technieken zijn verwerkt
De Ellypse heeft een innovatieve turbodieselmotor met 16 kleppen en
een cilinderinhoud van 1.200 cm3 die 100 pk (72 kW) ontwikkelt en een
koppel heeft van 200 Nm. Het gewijzigde common rail inspuitsysteem
werkt met speciale piëzo-elektrische verstuivers voorzien van tien
openingen (gewoonlijk vier of vijf) waardoor er onder tweeduizend bar
brandstof kan worden ingespoten.
Ten behoeve van de kwaliteit van de lucht is het
emissiecontrolesysteem uitgebreid en nieuw: een vierweg katalysator
zorgt tegelijkertijd voor de verwerking van koolmonoxide, de
stikstofoxiden, de onverbrande koolwaterstoffen en de roetdeeltjes. De
bestuurder beschikt ook over een vernieuwd ingebouwd OBD
diagnosesysteem dat niet alleen waarschuwt als de vervuilingslimieten
worden overschreden, maar ook permanent de fysisch-chemische
samenstelling controleert van de uitstoot en van de vloeistoffen en
gassen in de auto, zodat een onderhoudsbeurt tijdig kan worden
aangekondigd.
De turbodieselmotor is uitgerust met een dynamo-startmotor van 12 kW
die verschillende functies heeft. Als dynamo wekt hij stroom op, met
name via de opvang van energie tijdens het remmen. Maar hij werkt ook
als startmotor voor de verbrandingsmotor en als extra elektrische
motor, die extra vermogen biedt voor de verbrandingsmotor of de auto
zelfs alleen kan aandrijven over korte afstanden. De transmissie
gebruikt een gerobotiseerde versnellingsbak die voor minder
brandstofverbruik zorgt, afhankelijk van de rijstijl.
De ontwikkelde techniek van de aandrijfgroep zorgt er in combinatie met het lichte gewicht van de auto (980 kg) voor dat een goed prestatieniveau wordt bereikt en de uitstoot slechts 85 g CO2/km bedraagt over de standaard testcyclus, ofwel ongeveer 3,2 l/100 km.
Milieubewuste elektronica en elektriciteit
In de Ellypse is het elektrische systeem speciaal gericht op
milieubewust functioneren. Er wordt 42 volt spanning geleverd aan het
netwerk in de auto (en geen 14 volt zoals gewoonlijk). De
dynamo-startmotor zorgt er enerzijds voor dat het algemene rendement
van het elektrische net hoger is en anderzijds dat er meer
uitrustingen op elektriciteit kunnen werken. Zo draagt een elektrische
airco bij aan een beter beheer van de energie in de auto.
Omdat hydraulische circuits minder rendement bieden dan elektrische
circuits en omdat vloeistoffen tegenwoordig een groot milieuprobleem
vormen tijdens het gebruik van de auto (olie verversen, lekken, en
dergelijke) en aan het einde van de levensduur (verwijderen), lost de
Ellypse het probleem op door het by wire tijdperk binnen te treden:
hydraulische cilinders worden vervangen door elektrische stelmotoren
voor de remmen, de stuurinrichting en de gerobotiseerde
versnellingsbak. De vloeistoffen die toch nog gebruikt moeten worden
(koelvloeistof motor en smeermiddelen) zijn niet giftig en biologisch
afbreekbaar. Ze worden aan het einde van de levensduur gemakkelijk
opgevangen via speciaal ontworpen aftappunten.