NIPO

Drie op de vier Nederlanders (74%) noemen een campagne voor het herstel van normen en waarden "tamelijk tot zeer zinvol". Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO, in samenwerking met ES&E, recent heeft uitgevoerd onder 987 volwassen Nederlanders. In de campagne - een idee van minister Heinsbroek - zou het "respect voor anderen" centraal moeten staan.

Ongeveer zeven op de tien Nederlanders (71%) hebben van de plannen van minister Heinsbroek vernomen om een campagne te lanceren voor het herstel van normen en waarden in de samenleving. Mannen blijken aanzienlijk beter op de hoogte dan vrouwen (79% tegenover 63%). Aan bijna de helft (47%) van de jongeren (18- tot 34-jarigen) zijn de plannen geheel voorbij gegaan.

Bijna drie op de tien Nederlanders (29%) zijn van mening dat er zeer veel sprake is van een verval van normen en waarden. Nog eens 54% vindt dat er redelijk veel sprake is van verval. Gezien deze cijfers hoeft het geen verbazing te wekken dat het draagvlak voor een campagne groot is. Driekwart van de bevolking (74%) noemt een dergelijke campagne tamelijk of zeer zinvol. Met name de in het WIN-model gedefinieerde groep "conservatieven" noemt de campagne zinvol (85%). De groep "progressieven" ziet het nut van de campagne in veel mindere mate, toch acht ook hier nog ruim de helft (57%) de campagne zinvol.

De campagne zou zich, naar de mening van de Nederlanders, vooral moeten richten op respect voor anderen (93%), omgangsvormen (85%) en tegen vandalisme (81%).

Niet alleen ziet men in meerderheid het nut van een campagne in voor het herstel van normen en waarden, maar ook verwacht men dat de campagne vruchten af zal werpen: ruim een op de drie Nederlanders (35%) denkt dat de eigen houding of het eigen gedrag naar aanleiding van de campagne zal veranderen. De groep "professionals" denkt het minst vaak eigen gedrag of houding te zullen veranderen (25%), de groep "conservatieven" het vaakst (42%).

Los van het feit of men eigen houding en gedrag zal aanpassen, denkt ongeveer de helft (51%) denkt dat houding en gedrag van anderen door de campagne zullen worden aangepast.

Methode: NIPO CAPI@HOME. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 30 augustus tot en met 2 september 2002 (n=987), onderzoeksnummer: C0521. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Remco Frerichs (020) 522 54 79 of r.frerichs@nipo.nl. Voor eventuele vragen over het WIN-model kunt u terecht bij Edward Hermans (020) 522 59 03 of e.hermans@nipo.nl. Eysink Smeets & Etman (ES&E) is te bereiken via (070) 313 39 00 of m.smeets@ese.nl
---
Anja Dobber

NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl

---