* Taalondersteuning onmisbaar bij integratie (persbericht AOb en
OCNV d.d. 4 september 2002)
Taalondersteuning onmisbaar bij integratie (persbericht AOb en OCNV
d.d. 4 september 2002)
Onderwijsbonden beraden zich over acties
De samenwerkende onderwijsbonden AOb, Onderwijsbond CNV, CMHF en AVS
beraden zich over acties tegen de aangekondigde bezuiniging van het
kabinet-Balkenende van 70 miljoen euro voor OALT (onderwijs in
allochtone levende talen) per augustus 2004. De bonden constateren dat
het gehele budget voor taalondersteuning zal verdwijnen terwijl
taalondersteuning in het primair onderwijs een belangrijke voorwaarde
voor het snel leren spreken van de Nederlandse taal en de integratie
in de Nederlandse samenleving. Ook zal onderwijspersoneel zijn baan
verliezen en zal de expertise in het geven van taalondersteuning
worden vernietigd.
Kabinet
In het Strategisch regeerakkoord, Werken aan vertrouwen, staat dat
"prioriteit moet worden gegeven aan het leren van Nederlands. Daarom
wordt de regeling Onderwijs in Allochtone Levende Talen afgeschaft'.
De onderwijsbonden vrezen een averechts effect van deze maatregel. Zij
onderschrijven de keus van het kabinet om de prioriteit te leggen bij
integratie in de samenleving en het leren van Nederlands. Maar juist
door het afschaffen van de regeling OALT wordt het geven van
taalondersteuning onmogelijk. Juist de inzet van in taalondersteuning
gespecialiseerd onderwijspersoneel is een belangrijke randvoorwaarde
om snel en goed Nederlands te leren. Het ontbreken van
taalondersteuning voor deze groep leerlingen zal er juist toe leiden
dat zij minder snel het Nederlands zullen beheersen.
Taalondersteuning hoofdaccent
Hoewel sinds 1998 de wet OALT van kracht is, zijn de doelstellingen
van dit beleid in de loop der jaren sterk gewisseld en is er
voortdurend onduidelijkheid geweest over de positie van het onderwijs
in eigen taal. De afgelopen jaren is er sprake van een omslag. Sterk
wordt de nadruk gelegd op taalondersteuning. Taalondersteuning wordt
gezien als een belangrijke randvoorwaarde bij het snel en goed leren
spreken van de Nederlandse taal. Op de onderwijsbegroting 2002 is 68
miljoen gereserveerd ten behoeve van onderwijs in allochtone levende
talen. Ruim 70% van de beschikbare middelen wordt ingezet voor deze
taalondersteuning. Deze middelen worden met name besteed aan formatie
ten behoeve van gespecialiseerd onderwijspersoneel. Ongeveer 30% van
het beschikbare bedrag wordt besteed aan cultuureducatie die buiten
schooltijd plaatsvindt.
Hoge eisen worden inmiddels gesteld aan het onderwijspersoneel in
taalondersteuning waarbij aanvullende scholing op gebied van
taalondersteuning noodzakelijk is. Verschillende hogescholen bieden
inmiddels een post-hbo cursus taalondersteuning aan.
De bevoegdheidseisen voor onderwijspersoneel dat taalondersteuning
geeft zijn per 1 augustus 2002 aangescherpt. Zowel de moedertaal, als
het Nederlands, dienen voldoende beheerst te worden. De gezamenlijke
onderwijsbonden zijn akkoord gegaan met deze aanscherping, op
voorwaarde dat er een goed sociaal plan komt voor betrokkenen die
(nog) niet aan bovengenoemde voorwaarden kunnen voldoen.
Zoetermeer, 4 september 2002