Provincie Zuid-Holland
Persbericht
04-09-2002
Aanpak situatie Stougjesdijk weer stapje verder
Een omleiding Stougjesdijk is verkeerskundig gezien, de beste
oplossing om de huidige problematiek op de Stougjesdijk in
Oud-Beijerland op te lossen. Dat is de uitkomst van een
verkeerskundige verkenning. Gedeputeerde staten van Zuid-Holland (GS)
hebben die uitkomst overgenomen. Dit betekent overigens niet direct
dat zo'n omleiding er daadwerkelijk komt. Planologisch bestaan er
nogal wat bezwaren tegen een omleiding.
Uit de verkeerskundige analyse blijkt dat de inrichting van de
Stougjesdijk en het gebruik ervan door het autoverkeer en
vrachtverkeer grote invloed heeft op de verkeersleefbaarheid van de
bewoners aan de Stougjesdijk. De inrichting van de weg voldoet niet
aan de eisen van duurzaam veilig. De Stougjesdijk wordt vooral als
onveilig ervaren vanwege de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer
(autoverkeer en vrachtverkeer) op deze dijkweg zonder aparte
voorzieningen voor fietsers of voetgangers. Daarnaast is er sprake van
geluidsoverlast. Mogelijke oplossingsrichtingen om met name de
verkeersleefbaarheid voor de bewoners langs de Stougjesdijk te
verbeteren, zijn in de intakenotitie (maart 2002) beoordeeld. Uit de
gedetailleerde verkeerskundige analyse volgt dezelfde conclusie als
uit de intakenotitie, namelijk dat een omleiding Stougjesdijk
verkeerskundig gezien, de voorkeur heeft om de huidige problematiek op
de Stougjesdijk op te lossen.
Ruimtelijke beperkingen
Het inpassen van een omleiding (in welke vorm dan ook) heeft uiteraard
invloed op de ruimtelijke invulling van het gebied en ook op het
gebruik ervan. Daarom zal naast een verkeerskundige afweging ook een
ruimtelijke inpassing c.q. onderbouwing moeten komen voor de gekozen
oplossingsrichting. GS hebben dan ook besloten om over een eventuele
omleiding pas een definitief Planstudiebesluit te nemen, nadat eerst
de gevolgen van een ruimtelijke ontwikkeling aan de oostzijde van
Oud-Beijerland nader zijn onderzocht in relatie tot het streekplan en
de regionale ruimtelijke ontwikkelingsvisie van de Hoekse Waard.
Daarbij worden nadrukkelijk ook de financieringsmogelijkheden verkend.
Indien de statencommissie Zuid op 25 september aanstaande positief
adviseert, zullen de (on-)mogelijkheden van een omleiding de komende
maanden verder moeten worden uitgezocht.
Moeilijkheid hierbij is dus dat een eventuele omleiding Stougjesdijk
in het huidige streekplan ruimtelijk gezien niet mogelijk is.
Invulling, met andere functies dan agrarisch of ecologische zone, in
het betreffende gebied, passen evenmin in het streekplan. Om de
omleiding toch planologisch geregeld te krijgen moet een onderbouwing
gemaakt worden.
De vorm en status van de onderbouwing van de ruimtelijke invullingen
worden nog afgesproken. Feit is wel dat dit moet plaatsvinden in
overleg met de regio, ofwel het samenwerkingsverband; Ruimtelijke
Inrichting Hoeksche Waard (afgekort RIHW). Dit vanwege de gemaakte
regionale afspraken.
De statencommissie Zuid praat hierover op 25 september.