Provincie Zuid-Holland

Persbericht

04-09-2002
Aanpak situatie Stougjesdijk weer stapje verder

Een omleiding Stougjesdijk is verkeerskundig gezien, de beste oplossing om de huidige problematiek op de Stougjesdijk in Oud-Beijerland op te lossen. Dat is de uitkomst van een verkeerskundige verkenning. Gedeputeerde staten van Zuid-Holland (GS) hebben die uitkomst overgenomen. Dit betekent overigens niet direct dat zo'n omleiding er daadwerkelijk komt. Planologisch bestaan er nogal wat bezwaren tegen een omleiding.

Uit de verkeerskundige analyse blijkt dat de inrichting van de Stougjesdijk en het gebruik ervan door het autoverkeer en vrachtverkeer grote invloed heeft op de verkeersleefbaarheid van de bewoners aan de Stougjesdijk. De inrichting van de weg voldoet niet aan de eisen van duurzaam veilig. De Stougjesdijk wordt vooral als onveilig ervaren vanwege de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer (autoverkeer en vrachtverkeer) op deze dijkweg zonder aparte voorzieningen voor fietsers of voetgangers. Daarnaast is er sprake van geluidsoverlast. Mogelijke oplossingsrichtingen om met name de verkeersleefbaarheid voor de bewoners langs de Stougjesdijk te verbeteren, zijn in de intakenotitie (maart 2002) beoordeeld. Uit de gedetailleerde verkeerskundige analyse volgt dezelfde conclusie als uit de intakenotitie, namelijk dat een omleiding Stougjesdijk verkeerskundig gezien, de voorkeur heeft om de huidige problematiek op de Stougjesdijk op te lossen.

Ruimtelijke beperkingen
Het inpassen van een omleiding (in welke vorm dan ook) heeft uiteraard invloed op de ruimtelijke invulling van het gebied en ook op het gebruik ervan. Daarom zal naast een verkeerskundige afweging ook een ruimtelijke inpassing c.q. onderbouwing moeten komen voor de gekozen oplossingsrichting. GS hebben dan ook besloten om over een eventuele omleiding pas een definitief Planstudiebesluit te nemen, nadat eerst de gevolgen van een ruimtelijke ontwikkeling aan de oostzijde van Oud-Beijerland nader zijn onderzocht in relatie tot het streekplan en de regionale ruimtelijke ontwikkelingsvisie van de Hoekse Waard. Daarbij worden nadrukkelijk ook de financieringsmogelijkheden verkend. Indien de statencommissie Zuid op 25 september aanstaande positief adviseert, zullen de (on-)mogelijkheden van een omleiding de komende maanden verder moeten worden uitgezocht.

Moeilijkheid hierbij is dus dat een eventuele omleiding Stougjesdijk in het huidige streekplan ruimtelijk gezien niet mogelijk is. Invulling, met andere functies dan agrarisch of ecologische zone, in het betreffende gebied, passen evenmin in het streekplan. Om de omleiding toch planologisch geregeld te krijgen moet een onderbouwing gemaakt worden.
De vorm en status van de onderbouwing van de ruimtelijke invullingen worden nog afgesproken. Feit is wel dat dit moet plaatsvinden in overleg met de regio, ofwel het samenwerkingsverband; Ruimtelijke Inrichting Hoeksche Waard (afgekort RIHW). Dit vanwege de gemaakte regionale afspraken.
De statencommissie Zuid praat hierover op 25 september.