Ministerie van Verkeer en Waterstaat

2 september 2002

Eerste hamerstuk brug Hollandsch Diep

Woensdag 4 september wordt het eerste hamerstuk voor de spoorbrug voor de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL) over het Hollandsch Diep geplaatst. De hamerstukken bestaan uit een stalen brugdeel met een lengte van 45 meter en een gewicht van circa 500 ton. De hamerstukken komen te liggen op de pijlers die al gereed zijn en duidelijk zichtbaar boven het water uitsteken. De nieuwe HSL-spoorbrug wordt ruim 2 kilometer lang en komt te liggen ten westen van de bestaande spoorbrug, in het zicht van het verkeer op de A16 (Moerdijkbrug).

De V-vormige openingen van de hamerstukken krijgen een verlichting wat een interessant silhouet oplevert voor de reizigers op het water en in de treinen die rijden over de naast gelegen spoorbrug. Het ontwerp is van Benthem Crouwel Architekten en Ove Arup & Partners International. Bouwcombinatie HSL Drechtse Steden voert de onderbouw uit van het tracédeel vanaf Heerjansdam tot aan Moerdijk. In onderaanneming van HSL Drechtse Steden is de combinatie Staal Trio Moerdijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het stalen deel van de brug.