4 september 2002
Belgacom viert tiende verjaardag en maakt zich op voor de toekomst
Vandaag viert Belgacom haar tienjarig bestaan. Op 4 september 1992 werd de
RTT Belgacom, een autonoom overheidsbedrijf dat onmiddellijk werd
geconfronteerd met de grote omwentelingen op de geliberaliseerde
telecommunicatiemarkt.
Belgacom heeft de uitdagingen met succes het hoofd geboden : de
tarieven zijn aanzienlijk gedaald, de klantendienst werd op alle
niveaus verbeterd, tal van nieuwe producten werden gelanceerd en de
onderneming heeft haar leiderspositie in België weten te vrijwaren. In
1996 hebben de strategische consolidatie en de komst van het
internationale consortium ADSB het aandeelhouderschap en de werking
van Belgacom een nieuwe dynamiek gegeven.
In een moeilijke economische omgeving, vooral binnen de
telecommunicatiesector, is Belgacom uitgegroeid tot een goed
presterende, financieel gezonde en duidelijk toekomstgerichte
onderneming.
Om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen, heeft Belgacom onder
de naam "SURF" een groots programma opgezet. De opzet van dit
programma is Belgacom een sterk en modern imago te bezorgen en
tezelfdertijd een nieuwe visie, missie en bedrijfscultuur door te
voeren.
De objectieven zijn :
* de klantentrouw opdrijven door een eenvoudige, stimulerende,
betrouwbare en frisse aanpak;
* nieuwe generaties gebruikers aantrekken;
* de nieuwe communicatiemiddelen sneller ingang doen vinden;
* zodoende de financiële toekomst van de onderneming veilig stellen
op langere termijn.
Dit veranderingsproces zal meer bepaald vorm krijgen door de lancering
van nieuwe producten en diensten, de invoering van nieuwe interne
processen en de verandering van de huidige identiteit van Belgacom.
Een verjaardag om terug te blikken...
Vanmorgen heeft John J. Goossens, President and CEO van Belgacom, de
20.000 medewerkers van Belgacom een gepersonaliseerde boodschap
gestuurd. Via een telefoonbericht, verstuurd via de dienst Phonemail,
heeft hij hun een "gelukkige verjaardag" toegewenst en hen bedankt
voor hun grote inspanningen. Er worden trouwens verschillende acties
voorzien om dit evenement binnen de onderneming te vieren.
Op 4 september 1992 verscheen in het Belgisch Staatsblad het
beheerscontract tussen de overheid en Belgacom. Een autonoom
telecommunicatiebedrijf was geboren.
De uitdagingen voor de nieuwe onderneming waren enorm : op zeer korte
tijd moest zij zich omvormen tot een slagvaardige, moderne onderneming
in een razendsnel evoluerende sector en zich voorbereiden op de
massale komst van de concurrentie.
De meeste uitdagingen werden een succes, in de eerste plaats dankzij
de nooit aflatende inzet gedurende de voorbije tien jaar van de
huidige en vroegere werknemers. In een woelig klimaat van voortdurende
en spectaculaire veranderingen hebben zij blijk gegeven van de waarden
die onontbeerlijk zijn voor succes : durf, innovatie, vechtlust en
vooral klantgerichtheid.
Vandaag is Belgacom een sterk, gezond en toekomstgericht bedrijf.
Ondanks de opkomst van tientallen concurrenten slaagt Belgacom erin om
haar leiderspositie te behouden of zelfs te verstevigen.
De belangrijkste winnaars waren evenwel de miljoenen klanten :
* Tien jaar geleden waren er meer dan twee weken nodig om een
storing te lichten, vandaag zijn hiervoor gemiddeld 30u nodig.
* De tarieven werden duidelijker en de prijs van de
telefoongesprekken is gevoelig gedaald.
* Dankzij de volledige digitalisering van het netwerk zijn tal van
nieuwe producten en diensten mogelijk geworden, die het leven van
de klant vergemakkelijken : de Comfortdiensten, Phone Mail,
Weergave Oproeper, Weergave Naam Oproeper, 1919 en nog vele
andere.
* De mobilofonie kende een ware explosie : vandaag telt België 8
miljoen gsm-klanten. Meer dan de helft daarvan heeft voor Proximus
gekozen.
* Tien jaar geleden was internet nog science fiction, vandaag kent
dit medium een groot succes bij miljoenen Belgen. Met ADSL, dat
ultrasnel internet biedt, werd België een absolute koploper in
Europa en in de wereld.
... en de toekomst voor te bereiden
Deze tiende verjaardag zet ons er in de eerste plaats toe aan vooruit
te blikken. Net zoals in de voorbije tien jaar wachten er Belgacom
immers tal van moeilijke uitdagingen.
De moeilijkheden die de telecommunicatiesector momenteel ondervindt,
zijn hier een bewijs van.
Belgacom kan deze nieuwe uitdaging echter aangaan vanuit een gunstige
positie. De relaties tussen de aandeelhouders,- de belgische overheid
en het ADSB consortium,- en het management verlopen constructief. De
onderneming behoort tot de best presterende en financieel meest
gezonde telecomoperatoren van Europa. Waakzaamheid blijft echter
geboden. Daarom werd het plan BeST gelanceerd, dat van Belgacom een
pionier wil maken in de "e-wereld". Daarom ook is er het plan Horizon,
dat tegen 2004 de operationele en financiële prestaties van Belgacom
wil verstevigen. Deze ambities zullen aanzienlijke inspanningen
vereisen en zullen gepaard gaan met nieuwe, diepgaande veranderingen
van de werkmethodes en de bedrijfscultuur.
Ten slotte werd er beslist het project SURF op te starten.
Telecommunicatie beperkt zich niet langer tot spraaktechnologie. De
datatechnologie kent een snelle opkomst, vooral via het internet. De
applicaties van de toekomst zullen beantwoorden aan een groot aantal
professionele en privé-behoeften. Er zal een nieuwe identiteit worden
ontwikkeld om de evolutie van Belgacom beter uit te dragen.