1/14
PERSBERICHT
Halfjaarresultaten bevestigen Interbrew's
onderliggende groei
Brussel, 4 september 2002
Vandaag publiceerde Interbrew, The World's Local Brewer ©, haar halfjaarresultaten voor
het jaar 2002. Op basis van de gerapporteerde financiële gegevens, namen de
bedrijfswinst voor afschrijvingen (EBITDA), de bedrijfswinst (EBIT) en de nettowinst af
met respectievelijk 12,1%, 26,7% en 18,3%.
ZOALS GERAPPORTEERD
Niet-geauditeerde geconsolideerde kerncijfers (IAS) zoals gerapporteerd in Halfjaarlijkse Financiële Staten
Half jaar 2002 Half jaar 2001 D %
Volume (1) 42,0 42,5 (1,2)
Netto omzet(2)
3.417 3.480 (1,8)
EBITDA(2) 573 652 (12,1)
EBIT(2) 244 333 (26,7)
Nettowinst (2) 165 202 (18,3)
EPS (3) 0,51 0,56 (8,9)
ROIC (%) 10,4 10,1 3,0
Conform het voorgaande rapporteringsformaat, geeft de onderstaande tabel de resultaten
voor de eerste helft van 2002 weer, exclusief Carling®, en vergelijkt deze met de
resultaten voor de eerste helft van 2001, exclusief Bass® activiteiten in het Verenigd
Koninkrijk (Carling®, Schotland en Noord-Ierland).
NA HERSTRUCTURERINGSKOST
Niet-geauditeerde geconsolideerde kerncijfers (IAS) aangepast voor Carling/Bass in het Verenigd Koninkrijk
Half jaar 2002
Exclusief Carling®
Half jaar 2001
Exclusief Bass® UK
D %
Volume (1) 40,9 34,8 17,5
Netto-omzet (2)
3.332 2.784 19,7
EBITDA(2) 569 516 10,3
EBIT(2) 253 272 (7,0)
Nettowinst(2) 171 206 (17,0)
EPS (3) 0,52 0,54 (3,7)
ROIC (%) 10,4 11,6 (10,3)
(1) In miljoen hectoliter, exclusief FEMSA.
(2) In miljoen euro.
(3) Opbrengst per aandeel is uitgedrukt in euro en betekent de netto winst uit gewone bedrijfsactiviteiten voor
afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van goodwill, gedeeld door het gewogen gemiddelde van
het aantal uitstaande aandelen in die periode.
2/14
Veranderingen in de samenstelling van de groep
Een aantal belangrijke veranderingen in de samenstelling van de groep hebben de
resultaten van de eerste helft van het jaar beïnvloed: zowel de brouwactiviteiten van
Bass® in Schotland en Noord-Ierland, als Diebels®, zijn vervat in de veranderingen in de
samenstelling van de groep tijdens de eerste zes maanden. Beck & Co. werd voor vijf
maanden opgenomen.
Re-engineering met het oog op lange termijn groei
Het belangrijkste initiatief dat werd ondernomen met het oog op het behoud van de lange
termijn groei heeft betrekking op het voorheen aangekondigd uitbesteden van de
secundaire distributie en logistieke activiteiten in het Verenigd Koninkrijk aan Tradeteam
Limited, nog onderworpen aan goedkeuring vanwege het 'Office of Fair Trading'. Dit gaf
aanleiding tot een éénmalige herstructureringskost van 37,5 miljoen pond Sterling (61
miljoen euro), evenals tot continue verbeteringen van de cashflow en de rentabiliteit van
Interbrew UK. De resultaten van deze herstructurering werden samengevat in
onderstaande tabel.
VOOR HERSTRUCTURERINGSKOST
Niet-geauditeerde geconsolideerde kerncijfers (IAS)
Half jaar 2002
(exclusief Carling®)
Na UK herstructurering Voor UK herstructurering
Half jaar 2001
(exclusief Bass® UK)
D %
(voor UK
herstructurering)
Volume (1) 40,9 40,9 34,8 17,5
Netto-omzet(2)
3.332 3.332 2.784 19,7
EBITDA(2) 569 630 516 22,1
EBIT(2) 253 314 272 15,4
Nettowinst(2) 171 218 206 5,8
EPS (3) 0,52 0,62 0,54 14,8
ROIC (%) 10,4 11,3 11,6 (2,6)
(1) In miljoen hectoliter, exclusief FEMSA.
(2) In miljoen euro.
(3) Opbrengst per aandeel is uitgedrukt in euro en betekent de netto winst uit gewone bedrijfsactiviteiten voor
afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van goodwill, gedeeld door het gewogen gemiddelde
van het aantal uitstaande aandelen in die periode
Interbrew zet haar streven naar het realiseren van opportuniteiten ter verbetering van
haar activiteiten verder. Dit is een continu proces en nieuwe re-engineering acties zullen
ten gepaste tijde worden bekend gemaakt.
3/14
Prestaties per regio
De eerste helft van het jaar werd gekenmerkt door onderliggende groei in de activiteiten,
ondanks capaciteitsbeperkingen in Rusland, en het niet integreren van Beck's in Labatt
USA. Interbrew deed tevens een aantal belangrijke investeringen teneinde de lange
termijn groei te verbeteren.
West Europa
In West-Europa, een regio die wordt gekenmerkt door een lage of zelfs afnemende
marktgroei, kon Interbrew een organische groei in volume van 1,7% en een organische
groei in netto-omzet van 2,3% realiseren. De organische groei van de bedrijfswinst voor
afschrijvingen (EBITDA) bedroeg 9,3% dankzij een combinatie van een stijging van
verkoopprijzen, een betere productmix en een goed kostenmanagement. Marktaandelen
bleven stabiel of groeiden in alle landen.
In het Verenigd Koninkrijk presteerde Stella Artois® opnieuw beter dan de concurrentie
met een waardegroei van 9,4% versus een 5,5% waardegroei in het segment van het
premium bier. Interbrew kondigde tevens de toevoeging aan haar portfolio aan van het
welbekende pilsbier Castlemaine XXXX® gebrouwen onder licentie en verdeeld door
Interbrew UK, waarmee de onderneming in deze markt nu een evenwichtig
productenaanbod heeft. In België bleef Jupiler® sterke prestaties neerzetten zowel in de
grootdistributie als in de markt van het thuisverbruik.
In de Duitse markt is Beck's® in de eerste helft van 2002 het enige merk met een
volumegroei van twee cijfers: 17,8%. De verkoopvolumes bereikten een absoluut
hoogtepunt in juni 2002, en het algemeen prijsniveau in Duitsland blijft voordelig.
Amerika
In Amerika bedroeg de organische groei in volumes 2,9% en de organische groei van de
netto-omzet 5,5%. De organische groei van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (EBITDA)
en de bedrijfswinst, inclusief de éénmalige 19 miljoen euro lock-out kosten, stegen met
respectievelijk 1,1% en 0,9%. Bij Labatt USA blijven de importactiviteiten de volumegroei
stimuleren en de verkopen aan de kleinhandel/consumenten namen toe met 7,7%.
Daarenboven begint de nieuwe marketing mix voor Rolling Rock® positieve resultaten op
te leveren.
Momenteel opereert Beck's Noord Amerika onafhankelijk van Labatt USA. De onzekerheid
ingevolge de vertraging in het integratieproces had een negatieve invloed op Interbrew's
verkoopsprestaties. Op nationaal vlak namen in de eerste helft van het jaar de verkopen
door distributeurs af met 4% maar verbeterenden in juli en augustus.
Als bevestiging van haar vastberadenheid om haar positie in de markt van de
grootdistributie in de Verenigde Staten te versterken, kondigde Interbrew aan dat een
overeenkomst werd gesloten met Diageo inzake het toekennen aan Interbrew van alle
import en distributierechten van Bass® Ale in de Verenigde Staten. Details van deze
overeenkomst zijn beschikbaar in een afzonderlijk bericht dat eveneens vandaag aan de
pers werd verstuurd.
4/14
In Canada onderhandelde Interbrew een voordelige arbeidsovereenkomst over meerdere
jaren om zo een onaanvaardbare stijging van de kosten met 93 miljoen euro te vermijden.
Dit akkoord kost Interbrew 19 miljoen euro, een gevolg van de lock-out in de London
brouwerij in Ontario, inclusief de eruit voortvloeiende pensioenregeling voor arbeiders.
Wanneer deze éénmalige kost bij de halfjaarcijfers buiten beschouwing wordt gelaten,
vertoonden de bedrijfswinst voor afschrijvingen (EBITDA) en de bedrijfswinst in Amerika
een organische groei van respectievelijk 12% en 17.1%. In zijn geheel bleef het
marktaandeel stabiel en blijft het algemeen prijsniveau er voordelig. Oland Specialty Beer
Company blijft een sterke groei realiseren in het segment van de premium bieren en dit
met een organische groei in volume van 20%.
In Cuba kunnen Interbrew's prestaties met een samengesteld gemiddeld jaarlijks
groeipercentage van 20% bemoedigend worden genoemd en ze bekrachtigen tevens de
recent aangekondigde investering ter ondersteuning van toekomstige groei.
Groeimarkten
In de groeimarkten bedroeg de organische volumegroei 2,7%, wat samen met een betere
productmix heeft geleid tot een organische groei van de netto-omzet van 6,5%. Een
sterke groei in verkopen in het topsegment werd gerealiseerd in Tsjechië, Hongarije en
Kroatië. Deze sterke groei kon de zwakkere prestaties in Bulgarije, Roemenië en
Montenegro compenseren, waar moeilijke economische omstandigheden een verschuiving
naar het waardesegment toe hebben teweeggebracht.
In Rusland werd de prestatie in de eerste helft van het jaar negatief beïnvloed door
capaciteitsbeperkingen in de snelgroeiende marktsegmenten van de PET flessen en de
blikjes. Belangrijke investeringsverbintenissen die in het vierde kwartaal van 2001 werden
aangegaan, zijn sinds juni 2002 in uitvoering gekomen. In Zuid Korea blijft Interbrew's
financiële prestatie uiterst positief, met een blijvende groei van het marktaandeel van het
merk Cass®.
De onderneming blijft ook voorzichtig investeringsmogelijkheden overwegen die haar
strategische positionering in vooraanstaande groeimarkten kan verzekeren. Het
raamakkoord met de Zhujiang brouwerij moet leiden tot een verdere versterking van
Interbrew's positie en ontwikkeling in China, waar een sterke groei in volume werd
waargenomen in één van de meest belovende biermarkten in de wereld. Verwacht wordt
dat de definitieve details van deze overeenkomst voor het einde van het jaar zullen
aangekondigd worden.
5/14
Segmentinformatie
De informatie in onderstaande tabel kan cijfermatig worden aangesloten met de
halfjaarlijkse financiële staten door het toevoegen van de cijfers opgenomen in de kolom
van Bass® in de aangehechte toelichting voor 2001 en 2002, en het aftrekken van de
herstructureringskost van 61 miljoen euro in 2002.
Miljoen euro (behalve
Volume, in miljoen HL)
Zie het origineel http://www.beurs.be/pc/nlc00....Id=60&language=NL .
(1) Exclusief 37.5 miljoen pond Sterling (61 miljoen euro) herstructureringskosten in 2002
(2) Exclusief Femsa
(3) HY resultaten voor 2002 zijn inclusief 19 miljoen euro lock-out kosten in London, Ontario
6/14
Vooruitzichten
Interbrew is goed op weg om haar doelstellingen op lange termijn te realiseren en
bevestigt haar doelstelling om van 2000 tot 2004 de winst per aandeel voor afschrijving
van goodwill, te laten toenemen met een gemiddelde jaarlijkse groei met 2 cijfers en dit
ongeacht veranderingen in de samenstelling van de groep.
Slechte weersomstandigheden in West en Centraal Europa, in combinatie met de
gemaakte investeringen in lange termijn aanhoudende groei, hebben Interbrew ertoe
geleid om voor het huidig jaar een opbrengst per aandeel voor goodwill en na
herstructurering van 1,50 voorop te stellen.
Aandeelhoudersagenda
Live webcast van de presentatie van de halfjaar resultaten
Overeenkomstig Interbrew's verbintenis tot gelijkwaardige informatie aan alle
aandeelhouders zal de presentatie van de resultaten van de eerste helft van 2002 aan
sell-side analisten rechtstreeks uitgezonden worden via webcast op Interbrew's website
www.interbrew.com op 4 september 2002 om 15.00 uur CET (9.00 uur New York tijd).
Deze presentatie zal beschikbaar blijven in het video-archief gedurende zes maanden.
Informatie over de activiteiten van negen maanden: 28 oktober 2002
Publicatie van de jaarresultaten van 2002: 19 maart 2003
Interbrew - The World's Local Brewerã
Interbrew, The World's Local Brewer©, is een wereldwijde consolidatieleider in de bierindustrie. De
onderneming met hoofdzetel in België stelt wereldwijd ruim 37.000 mensen tewerk. De strategie
van Interbrew, The World's Local Brewer©, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen in
de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij aanwezig is, respecteert
Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale management
bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The World's Local Brewer© strategie is gebaseerd op
vier pijlers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders, zoals Jupiler®
in België), daarna het introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren, zoals Stella
Artois®, Beck's®, Hoegaarden®, Leffe® en Bass® Ale. Tenslotte brengt Interbrew de lokale
platformen aanzienlijke "best practices" bij en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij,
zowel autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew
worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd
worden op www.interbrew.com.
Bijkomende informatie
Corneel Maes Patrick Verelst
VP Corporate Communication VP Investor Relations
Tel: +32-16-31-57-69 Tel: +32-16-31-55-41
Mobile: +32-475-92-27-69 Fax: +32-16-31-57-13
Fax: +32-16-31-59-69 E-mail: patrick.verelst@interbrew.com
E-mail: corneel.maes@interbrew.com
Niet geauditeerde Halfjaarlijkse Financiële
Staten