Provincie Zuid-Holland

Persbericht

04-09-2002
Uitvoering Beleidsplan Milieu en Water op schema

Provincie Zuid-Holland heeft in 2000 het Beleidsplan Milieu en Water vastgesteld, met als doel nieuwe milieuproblemen te voorkomen, en bestaande knelpunten te saneren. Het vandaag gepubliceerde rapport `Uitvoering Beleidsplan Milieu en Water: Tussen-balans 2002' laat zien dat de uitvoering van het plan op schema ligt.

Aanpak milieuproblemen
De afgelopen jaren is op het gebied van milieubeleid veel bereikt: de kwaliteit van de lucht is langzaam verbeterd, de uitstoot van verontreinigende stoffen door de grote industrie is verminderd en de Zuid-Hollanders ervaren gemiddeld minder milieuhinder. Maar de resterende -problemen blijken hardnekkig én complex te zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor het groeiende vlieg- en autoverkeer, de toename van energiegebruik en afvalproductie en de moeizame verbetering van de water-kwaliteit in het landelijk gebied. Het oplossen van deze problemen kost tijd en vraagt om een nieuwe benadering. De provincie heeft die nieuwe koers vastgelegd in het Beleidsplan Milieu en Water (BMW); belangrijk is de gebundelde inzet van de provinciale instrumenten op het gebied van ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, economie en milieu. Daarnaast wil de provincie meer samenwerken met gemeenten, water-schappen en private partijen.

Evaluatie
Om het succes van de nieuwe koers te kunnen beoordelen, is in 2001 een evaluatiemethode uitgewerkt. Deze methode richt zich - naast het in beeld brengen van de ontwikkelingen in milieukwaliteit - ook op de voortgang van het uitvoeringsproces: Krijgt de integrale aanpak vorm? Hoe verloopt de samenwerking?

Uitvoering op schema
Het rapport concludeert dat de uitvoering van het plan op schema ligt. Hoewel de voortgang nog nauwelijks meetbaar is in termen van omgevingskwaliteit, verloopt de integrale aanpak veelbelovend. De aspecten duurzaamheid en omgevingskwaliteit hebben inmiddels een plaats gekregen in de provinciale plannen voor economie, ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Vanaf eind 2002 krijgt interne milieuzorg een impuls. Onderwerpen waar de afgelopen periode flinke progressie is geboekt zijn duurzame bedrijventerreinen, externe veiligheid en waterbeheer. Een aantal andere zaken zullen de komende tijd meer aandacht vragen: de basiskwaliteit van het milieu in het landelijk gebied bijvoorbeeld, en de milieugevolgen van het groeiende auto- en vliegverkeer.

De Tussenbalans signaleert dat voor de volgende stap de provincie de mede-werking van gemeenten, waterschappen en andere partijen nodig heeft. De komende jaren willen GS dan ook inzetten op een versterking van de samen-werking, onder andere door het gezamenlijk met partners uitvoeren van projecten uit het BMW-uitvoeringsprogramma en via het gebiedsgerichte beleid. De provincie stelde daarvoor eerder al bijna ¤2 miljoen aan Regionale Stimuleringsgelden beschikbaar.