Gemeente Oosterhout

Provincie maakt van de Heistraat een Interactieve weg

In het laatste kwartaal van 2002 maakt de provincie de provinciale Heistraat tussen Oosterhout en Dongen (N296) tot interactieve weg. Matrixborden en signaalpaaltjes langs de kant van de weg informeren weggebruikers over bijvoorbeeld gladheid, een aankomende ambulance of wegwerkzaamheden. Op die manier kunnen zij hun rijgedrag aanpassen. Toepassing van moderne technologieën zoals bij deze pilot, draagt in het verkeer bij aan vergroting van bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Sinds vorig jaar pioniert de provincie daarom met technologie-projecten van het zogenaamde Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).

Op 5 september 2002 organiseren betrokken gemeenten en provincie een informatieavond voor geïnteresseerden van 20.00 tot 21.30 uur in buurthuis Oostquartier te Oosteind. Hier worden alle mogelijkheden van de Interactieve weg toegelicht. Wethouder J. Krijnen uit Oosterhout, wethouder A. van Beek uit Dongen, gedeputeerde voor verkeer in Brabant drs. P. van Vugt en projectmedewerkers van de provincie Noord-Brabant zijn hierbij aanwezig.

Comfortabel op weg voor vrachtwagenchauffeur én hardrijder

Langs de Heistraat komen tijdens de pilot signaalpaaltjes en matrixborden. De paaltjes geven lichtsignalen af, als op de matrixborden een waarschuwing staat. Deze waarschuwing kan bijvoorbeeld betrekking hebben op: gladheid van de weg, filevorming of werkzaamheden aan de weg. Hierdoor kunnen bestuurders eerder anticiperen op ontwikkelingen op de weg, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt en de doorstroom beter wordt. Weggebruikers gaan dus comfortabeler op weg.

Het verkeer stroomt ook beter door. Het matrixbord geeft namelijk de snelheid aan waarmee je bij het verkeerslicht groen licht krijgt. Als vrachtwagenchauffeurs zich hieraan houden, kunnen ze opstoppingen voorkomen die vrachtautos veroorzaken door hun langzame optrek.

Ook hardrijders verleent de provincie een dienst. Op het matrixbord verschijnt de exacte snelheid van de weggebruiker. Het confronteert degene die onbewust te hard rijdt, direct met zijn snelheid. Aan deze dienst is geen handhaving gekoppeld.

Dynamisch Verkeers Management

Met het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) wil de provincie Noord-Brabant doelen, zoals veiligheid en leefbaarheid, uit het Nederlands Vervoers- en Verkeersplan (NVVP) bereiken. DVM bestaat uit allerlei maatregelen. Een voorbeeld hiervan is de pilot die najaar 2001 is uitgevoerd in Alphen en Chaam met Dynamische Snelheidsinformatie (DSI). Op matrixborden werd aan de weggebruiker hun exacte snelheid getoond. Doel was bewustwording; aan tehardrijders werden geen bonnen uitgedeeld. In Tilburg konden vrijwillige deelnemers van de pilot intelligente snelheidsbegrenzers (ISA) niet harder dan de toegestane snelheid rijden. De Interactieve weg die als proef tussen Dongen en Oosterhout gaat werken, is een moderne manier van informatieverschaffing aan de weggebruiker.