Gemeente Oosterhout
Provincie maakt van de Heistraat een Interactieve weg
In het laatste kwartaal van 2002 maakt de provincie de provinciale
Heistraat tussen Oosterhout en Dongen (N296) tot interactieve weg.
Matrixborden en signaalpaaltjes langs de kant van de weg informeren
weggebruikers over bijvoorbeeld gladheid, een aankomende ambulance of
wegwerkzaamheden. Op die manier kunnen zij hun rijgedrag aanpassen.
Toepassing van moderne technologieën zoals bij deze pilot, draagt in
het verkeer bij aan vergroting van bereikbaarheid, veiligheid en
leefbaarheid. Sinds vorig jaar pioniert de provincie daarom met
technologie-projecten van het zogenaamde Dynamisch Verkeersmanagement
(DVM).
Op 5 september 2002 organiseren betrokken gemeenten en provincie een
informatieavond voor geïnteresseerden van 20.00 tot 21.30 uur in
buurthuis Oostquartier te Oosteind. Hier worden alle mogelijkheden van
de Interactieve weg toegelicht. Wethouder J. Krijnen uit Oosterhout,
wethouder A. van Beek uit Dongen, gedeputeerde voor verkeer in Brabant
drs. P. van Vugt en projectmedewerkers van de provincie Noord-Brabant
zijn hierbij aanwezig.
Comfortabel op weg voor vrachtwagenchauffeur én hardrijder
Langs de Heistraat komen tijdens de pilot signaalpaaltjes en
matrixborden. De paaltjes geven lichtsignalen af, als op de
matrixborden een waarschuwing staat. Deze waarschuwing kan
bijvoorbeeld betrekking hebben op: gladheid van de weg, filevorming of
werkzaamheden aan de weg. Hierdoor kunnen bestuurders eerder
anticiperen op ontwikkelingen op de weg, waardoor de
verkeersveiligheid toeneemt en de doorstroom beter wordt.
Weggebruikers gaan dus comfortabeler op weg.
Het verkeer stroomt ook beter door. Het matrixbord geeft namelijk de
snelheid aan waarmee je bij het verkeerslicht groen licht krijgt. Als
vrachtwagenchauffeurs zich hieraan houden, kunnen ze opstoppingen
voorkomen die vrachtautos veroorzaken door hun langzame optrek.
Ook hardrijders verleent de provincie een dienst. Op het matrixbord
verschijnt de exacte snelheid van de weggebruiker. Het confronteert
degene die onbewust te hard rijdt, direct met zijn snelheid. Aan deze
dienst is geen handhaving gekoppeld.
Dynamisch Verkeers Management
Met het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) wil de provincie
Noord-Brabant doelen, zoals veiligheid en leefbaarheid, uit
het Nederlands Vervoers- en Verkeersplan (NVVP) bereiken. DVM bestaat
uit allerlei maatregelen. Een voorbeeld hiervan is de pilot die najaar
2001 is uitgevoerd in Alphen en Chaam met Dynamische
Snelheidsinformatie (DSI). Op matrixborden werd aan de weggebruiker
hun exacte snelheid getoond. Doel was bewustwording; aan tehardrijders
werden geen bonnen uitgedeeld. In Tilburg konden vrijwillige
deelnemers van de pilot intelligente snelheidsbegrenzers (ISA) niet
harder dan de toegestane snelheid rijden. De Interactieve weg die als
proef tussen Dongen en Oosterhout gaat werken, is een moderne manier
van informatieverschaffing aan de weggebruiker.