Ingezonden persbericht


TT Circuit Assen, 5 sept. 2002

3.000 Enthousiaste Superbike-fans bezoeken Gratis toegankelijke Open Paddock

Ruim 3.000 Superbike-fans bezochten donderdagmiddag 5 september het gratis toegankelijke Open Paddock op het TT Circuit Assen, waar alle Superbike toppers handtekeningen en posters uitdeelden. Een groot succes, zeker als je weet dat we het slechts twee weken geleden wereldkundig hebben kunnen maken en het nog niet bij alle fans bekend was. Om 2 uur s middags stonden er lange rijen voor de normaal gesproken hermetisch gesloten toegangspoorten van het Superbike paddock. Volgend jaar gaat het Open Paddock in de herhaling op de donderdagmiddag voordat de trainingen starten , meldt Wim Huiskes, directeur van het TT Circuit Assen.

We hebben voor de echte fans een aantal maatregelen moeten nemen om de veiligheid van bezoekers, coureurs en marshalls te waarborgen. Met acties als het Gratis Open paddock, de 5 big screen vidiwalls voor de zittribunes en het feit dat iedere bezoeker een zitplaats heeft, laten we zien dat we wat extra s willen doen voor onze echte trouwe bezoekers , aldus Huiskes.

Quotes Pre-Event Press conference WK Superbike TT Circuit Assen 5 sept. 2002

Tijdens de Pre-event Press Conference die woensdag 5 september werd gehouden voor het WK Superbike dat dit weekeinde (6, 7 en 8 sept.) op het TT Circuit Assen, was de Top 4 van het WK Superbike (Troy Bayliss, Colin Edwards, Neil Hodgson en Noriyuki Haga) wereldkampioenschap aanwezig en de WK-leider in de WK Supersport tussenstand Fabien Foret uit het Nederlandse team van tuner/manager Gerrit ten Kate.

We verzamelden een aantal quotes voor u:

Troy Bayliss Aus Startnr. 1 leider in WK Superbike met 481 punten

Vraag: Troy, je doet het dit seizoen uitstekend, het is je tweede volledige jaar bij SBK, zijn er veel voordelen in zo n 2e volledig SBK-jaar?

TB: Ja, je bent bekend met alle circuits. Daarbij heb ik een geweldig team achter mij staan, die het voor mij gewoon heel erg comfortabel maakt. Ik ben nu op alle circuits geweest en weet wat ik van de verschillende circuits kan verwachten.

Vraag: Vorig jaar had je zes overwinningen, waarvan twee in Assen en hier won je het wereldkampioenschap. Dit jaar won je al 14 races, denk je dat je dit seizoen weer aan het winnen van de titel?

TB: Dat is wel de bedoeling. Colin Edwards doet het goed, en racet goed. Het verschil is 29 punten, vijf méér dan vorig jaar. Daarbij is Colin Edwards met 5 overwinningen op rij in vorm.

Vraag: In Brands Hatch ben je gevallen in de training en heb je een rib gebroken. Ben je weer 100% fit voor de race tegen Colin?

TB: Ik voel me heel erg goed en zie geen enkele problemen.

Vraag: Het gat tussen Colin en jou is 24 punten, hetzelfde als vorig jaar en toen won je de wereldkampioenschap. Maar Colin en zijn Honda worden steeds beter. Denk je dat het mogelijk is om ook dit keer dit weekend de wereldkampioenschap veilig te stellen?

TB: Je weet het nooit zeker, mijn gevoel zegt dat ik hem zal behalen in Imola. Het kan natuurlijk best zo zijn dat Colin een slecht weekend heeft. Dat kan iedereen gebeuren. Maar dit weekeinde de titel pakken in Assen, lijkt niet makkelijk.

Vraag: Ga je volgend jaar racen in Superbike met de nieuwe motor van Ducati of ga je mee met de plannen van Ducati naar de MotoGP?

TB: Ik rij op dit moment in het WK Superbike en ben daar mee bezig en niet met volgend seizoen. Als ik ergens anders naar toe gaan dan zal Ducati dit melden, en dan aan het eind van het seizoen, dus na de laatste race in Imola op 29 september.

Vraag: Heb je de veranderingen gezien op de baan. En zo ja wat vindt je ervan?

TB: Ik ben met de scooter rond gegaan. De verkanting (schuin oplopende bochten) in de Zuidlus zijn bij twee bochten weg. Dat is wel anders. Daarnaast lijkt de baan nu nog fysieker te zijn geworden. Vroeger konden we even bijkomen op de lange \Veenslang, maar met de S-bocht erin zal dat nu ook hard werken worden.

Colin Edwards - USA Startnr. 2 2e

in WK Superbike met 452 punten

Vraag: Met uitzondering van race 1 in Valencia, ben je altijd op het podium geweest. Hoe is het tot nu toe gegaan?

CE: Het is moeilijk, er wordt heel hard gereden, en elke race weer harder.

Vraag: Je hebt nieuw materieel gekregen voor de Honda s. Wat voor onderdelen heb je ontvangen en heb je al gereden met HRC-parts in Oscherleben?

Het waren diverse nieuwe onderdelen, waardoor de Honda beter is gaan presteren. En ook het rijwielgedeelte voelt beter. Ik heb er een goed gevoel over. Dat bleek al in Duitsland.

Vraag: In een interview heb je gezegd dat je na winst in de laatste 5 races ook nu de druk erop zou houden bij Troy Bayliss. Wat verwacht je van komend weekend.

CE: Het is een goede baan, het is een snelle baan en het vraagt om een speciale sturingstechniek.

Ik denk wel dat ik iets mag verwachten, zeker nu de Honda soepeler stuurt dan voorheen.

Vraag: De geruchten gaan dat jet al getekend hebt voor Ducati Superbike volgend jaar. Is dat waar?

CE: Ik kan hier niks over zeggen. Als er iets over gezegd zal worden, dan zal dat gedaan worden door mij of het team waar ik voor ga rijden. Ook net als bij Troy zal dat pas aan het einde van het seizoen zijn, waarmee ik deze vraag voor eens en altijd voor dit weekeind hoop te hebben beantwoord.

Neil Hodgson GB - Startnr. 100 3e in WK Superbike met 289 punten

Vraag: Je staat op dit moment op nummer drie en je bent een van de rijders die op de nieuwe Ducati 999 heeft getest. Geeft dat een goed gevoel?

NH: Ik sta nu derde en ik hoop dat zo te houden. Dit is mijn beste ranking in de wereldkampioenschap ooit. Als ik dit behoud ben ik zeer tevreden en is goed voor mijn carrière.

Vraag: Wat is het verschil tussen die van jou en die van Troy en Ben?

NH: Ongeveer 40 PK (grapje). Nee, ik mag niet klagen, zoveel verschil zit er niet in. Het is een goede motor waar ik op rij. In Oschersleben kwam Troy me op het rechte eind niet voorbij. De machines zijn nagenoeg gelijk.

Vraag: Er komen vanuit Engeland 9 extra veerboten naar Holland toe. Hoe komt het dat SBK zo populair is in Engeland.

NH: Ik weet niet precies waarom het zo bekend is in Engeland. Het komt waarschijnlijk mede omdat Carl Fogarty in het verleden heel erg goed gepresteerd heeft en veel WK-titels won. En als je in Engeland uitblinkt in een andere sport dan krijg je veel aandacht. Een heleboel mensen willen het dan gewoon graag zien. Twee jaar geleden was het WK Superbike in Engeland alleen te zien via de satelliet-schotels of achter een decoder. Maar de BBC zend het nu elke zondag LIVE uit. Er kijken tussen de 4 en 5 miljoen mensen per keer. Gewoon geweldig. Dat maakt de sport en ook mij populair.

Vraag: Wat zijn je verwachtingen voor dit weekend?

NH: Ik heb in Assen nog nooit op het podium gestaan, en zou het mooi vinden om hier voor zoveel Nederlandse en Britse fans op het podium te staan.

Vraag: Wat vindt je van de veranderingen die aan de baan zijn gedaan?

NH: Het is een erg zwaar circuit. Vroeger was er één rustplek, de Veenslang, en die is er niet meer. In de oude rechte vorm. Het circuit is voor mij niet beter geworden, het is nu nog harder werken.

Noriyuki Haga - Jap Startnr. 41 5e

in WK Superbike met 228 punten

Vraag: Wat is het grootste verschil tussen de Grand Prix en het WK Superbike?

NH: Weinig verschil qua rijden en competitie, maar wel de sfeer. Het publiek staat dichter bij de Superbike-toppers. Het Open Paddock, de Pitwalk etc, dat maakt alles meer toegankelijk.

Vraag: Wat is het grote verschil tussen de Yamaha Superbike 2000, de Aprilia tweetakt vorig jaar in de GP s en nu de Aprilia 1000cc viertakt dit jaar?

NH: Van een 4 cilinder 4-takt naar een 3 cilinder 2-takt en nu weer een 2 cilinder 4-takt Aprilia is al met al veel verschil. De moptoren zijn heel anders en ook qua gewicht en sturen. Dat vergt zeker een 2e Aprilia jaar om 100% uit de verf te komen.

Vraag: Wat verwacht je van dit Superbike-weekeinde in Assen?

NH: Als het droog weer is zijn mijn kansen groter. Ik hoop op een podiumplaats, maar het is moeilijk op deze snelle bochtige baan.

Vraag: Je bent gevallen in Laguna Seca, hoe is het met de verwondingen, heb je nog last van je blessure?

NH: Nee, ik ben weer helemaal topshape en heb geen problemen meer van die crash.

Vraag: Wat vindt je van het nieuwe circuit?

NH: daar kom ik op terug. Dat zal ik vrijdag uitproberen.

Fabien Foret - F Startnr. 99 leider in WK Supersport met 148 punten

Vraag: Hoe denk je over het winnen van de titel?

FF: Ik heb een fout gemaakt in Duitsland door te crashen, maar dat ga ik hier in Assen rechtzetten.

Vraag: Hoe voldoet de Honda en de tuning van je Nederlandse tuner Gerrit ten Kate?

Ik heb echt niets te klagen. De motoren in het WK Superbike liggen dit jaar dicht bij elkaar en ook mijn Honda gaat goed. Echt goed, en dat alles dankzij de kwaliteiten van

Vraag: Heb je liever droog of nat weer, want de voorspelling voor zondag is niet helemaal droog?

FF: Mijn voorkeur gaat uit naar droog weer maar mocht het gaan regenen dan is dat ook niet echt een groot probleem, maar mijn echte voorkeur lis droog asfalt.

Vraag: Wat vindt je van het vernieuwde TT Circuit Assen?

FF: Ik vind het niet echt een vooruitgang. De huidige loop van de Veenslang ligt me niet zo goed. Ik vond de oude baan mooier, maar begrijp dat er veranderingen moesten worden gedaan.

Vraag: Je hebt hier al eens gereden op de nieuwe baan tijdens de Rizla+ Racing Day in augustus, is dat in jou voordeel?

FF: Ik denk het niet. Ik ben toen namelijk niet tot de top van mijn kunnen gegaan. Ik heb geen risico s genomen bij zo n nationaal evenement. Dat zal ik dit weekend wel moeten doen en dan pas zal blijken of ik de afstellingen van die race-dag ook kan gebruiken. Ook was de Rizla Racing Day op het korte circuit, terwijl we nu de 6 km piste gebruiken.

Gerrit ten Kate - Teammanager en Tuner Ten Kate Honda fabrieksteam

Vraag: Gerrit, vertel ons eens iets over de structuur en opzet van je twee teams.

GtK: Ik heb goede rijders in mijn beide teams. Fabien Foret (F) en Iain McPhersson (GB) in het Top-Honda team en Chris Vermeulen (Aus) en Werner Daemen (B) in het satelliet team. Voor mijn rijders hoop ik dat het dit weekeinde droog blijft. Maar dat weet je nooit in Assen. De afgelopen SBK s in Assen troffen we ook slecht weer. Met de twee teams die ik nu heb rijden kan ik de jongens laten opbloeien in het satelliet team en als ze sterk genoeg zijn gaan ze door naar het A-team.

Vraag: Dit jaar is Fabien Foret jouw nummer 1 rijder. Wat denk je, zou hij de titel kunnen binnenhalen?

GtK: Het zit allemaal dicht bij elkaar. De races zijn erg spannend en close, maar als het droog is zie ik zeker een kans voor Fabien om hier in Assen te winnen.


***************