Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Klik hier voor de overzichtspagina

Brief van de ANWB, mede namens Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties, Fietsersbond en Reizigersvereniging ROVER

Aan: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
T.a.v. de heer R.H. de Boer
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Datum: 2 september 2002
Betreft: Voorgenomen tariefsverhoging Nederlandse Spoorwegen

Geachte heer De Boer,

De consumentenorganisaties ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), Consumentenbond, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), Fietsersbond, reizigersvereniging ROVER vragen uw aandacht voor het volgende.

Op 29 augustus jongstleden hebben de Nederlandse Spoorwegen bekend gemaakt de tarieven in 2003 in twee stappen te verhogen met in totaal 9,05%.

We verzoeken u dringend:

a) Van de Nederlandse Spoorwegen nakoming te vorderen van de bepalingen inzake prijsregulering onderdeel uitmakend van de Derde Verlengingingsovereenkomst Overgangscontract II Staat-NSR van 1 juli 2002 kortheidshalve 'het Overgangscontract' - c.q. slechts een prijsverhoging toe te staan van maximaal 4,25% conform artikel 22 lid 2 juncto lid 3 van het Overgangscontract.

Toelichting

De limieten die in dit contract zijn opgenomen zijn bedoeld om treinreizigers die aangewezen zijn op de trein, te beschermen tegen onredelijke prijsverhogingen (artikel 22 lid 1 Overgangscontract)

Nu treinreizigers in de praktijk eerst op 1 januari 2003 met een eerste prijsverhoging krijgen te maken en in juli 2003 met een tweede prijsverhoging, overstijgt de som van deze verhogingen de limiet die is vastgelegd in artikel 22 lid 3 Overgangscontract. Het onderdeel van de administratieve¹ prijsverhoging dat cosmetisch op 2002 wordt geboekt is bovendien strijdig met de afspraken die zijn gemaakt binnen het door u ingestelde LOCOV, zoals onder meer vastgelegd in de brief van 24 augustus 2001 (LOCOV 2001/086), zie bijlage 1

b) Van de Nederlandse Spoorwegen nakoming te vorderen van de bepalingen inzake groei in de spits (artikel 11 Overgangscontract) waarbij voor NSR in 2003 een prestatieverplichting van 4% groei is vastgelegd (artikel 11 lid 4 Overgangscontract).

Toelichting

Het realiseren van een groei heeft grote maatschappelijke waarde in het kader van het verbeteren van de bereikbaarheid. De Nederlandse Spoorwegen onderkennen zelf dat de prijsverhoging in combinatie met de huidige matige kwaliteit van het treinvervoer tot vermindering van het aantal reizigers zal leiden. Ook vervoerseconomen voorzien deze trend. Hiermee handelt de NS willens en wetens in strijd met artikel 11 lid 4 van het Overgangscontract.

c) De doorberekende gebruikersheffing die Railinfrabeheer in 2003 aan NS doorberekent, op te schorten dan wel te matigen. Hiermee kan de voorgenomen verhoging van de tarieven voor een belangrijk deel uitblijven.

Toelichting

Absoluut en procentueel zorgt de gebrekkige infrastructuur voor een groot aandeel van de storingen waarmee NS heeft te kampen en waaruit de vertragingen voortkomen voor de treinreizigers.

Omdat Railinfrabeheer niet de kwaliteit levert die ze hoort te leveren (het zonder hinder beschikbaar stellen van het spoor volgens de van tevoren bekende dienstregeling) is het niet meer dan redelijk dat het bedrag dat wordt doorberekend aan NS voor gebruik van het spoor, niet te verhogen in 2003; subsidiair te matigen voor 2003.

Nu de voorgenomen tariefsverhoging is gestoeld op de verhoogde gebruiksvergoeding (twee maal 1,4%) kan door bijstelling van deze infraheffing, de prijswijziging direct worden beïnvloed en worden beperkt.

In het officiële LOCOV-advies over de voorgenomen tariefswijziging van 22 augustus 2002 (zie bijlage 2) hebben we uiteengezet waarom de voorgenomen tariefsverhoging ongepast is. Nogmaals wijzen we u met klem op de maatschappelijk ongewenste gevolgen indien een deel van de passagiers voor een andere vervoersmodaliteit kiest.

Gaarne ontvangen van we van u een spoedige reactie. Wij zijn uiteraard bereid een mondelinge toelichting te geven op onze bezwaren. Wij hebben een afschrift van deze brief gezonden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.

Met vriendelijke groet,

Mr. G.H.N.L. van Woerkom
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Mede namens:
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
Consumentenbond
Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties Fietsersbond
Reizigersvereniging ROVER

2 september 2002

---

Terug naar ROVER activiteiten archief