Gemeente Nieuwegein

Ruim ¤400.000 voor bestrijding onderwijsachterstanden

B & W van Nieuwegein heeft nieuwe plannen ontwikkeld om de onderwijsachterstanden in de stad tegen te gaan. In het zogenaamd beleidskader GOA (Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid) van Nieuwegein worden vier speerpunten genoemd. In de periode 2002 tot en met 2006 moet daar alle aandacht naar uit gaan. De vier speerpunten zijn voor -en vroegschoolse educatie (VVE), ondersteuning van de schoolloopbaan, het bestrijden van voortijdige schooluitval en beheersing van de Nederlandse taal. Nieuw is bijvoorbeeld dat in Nieuwegein een peuterspeelzaal met een speciaal basisprogramma zal starten. Voor dit schooljaar is ruim ¤ 400.000 beschikbaar. Een groot deel hiervan ontvangt de gemeente van het Rijk. De gemeente Nieuwegein investeert zelf ook fors, door een aanvullend budget beschikbaar te stellen van ¤ 59.000.

De bedoeling van het Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid is het verbeteren van de prestaties van leerlingen in achterstandsituaties. Scholen ondernemen zelf ook al de nodige activiteiten om elk kind in de gelegenheid te stellen het op school zo goed mogelijk te doen. In aanvulling hierop organiseert de gemeente Nieuwegein samen met scholen en andere organisaties activiteiten die erop gericht zijn het risico op achterstand op school te verminderen.


* Een voorbeeld van voor- en vroegschoolse educatie is de nieuwe peuterspeelzaal de Kikker. De Kikker is gehuisvest in basisschool de Beatrix en staat open voor alle peuters in de wijk Wijkersloot/Jutphaas. Deze peuterspeelzaal biedt een basisprogramma aan van extra taalprogramma´s dat voortgezet wordt in de onderbouwklassen van de 3 basisscholen in de wijk. Er wordt ook extra aandacht gegeven aan het aanleren van sociale vaardigheden. Het basisprogramma is bedoeld om ervoor te zorgen dat de peuters een goede start maken op de basisschool. Bij dit project wordt samengewerkt door een aantal partijen zoals de 3 betrokken basisscholen de Klimop, de Schakel en de Beatrix, Kind & Co, de Stichting Welzijn Nieuwegein en Vitras, de thuiszorgorganisatie.

* Een voorbeeld van de ondersteuning van de schoolloopbaan is het project huiswerkbegeleiding van Asunbola. Binnen dit project worden Marokkaanse en Somalische leerlingen extra begeleid doordat ze aanvullende huiswerkbegeleiding krijgen en bovendien kunnen praten met een persoonlijke coach bij wie ze met eventuele problemen terecht kunnen. Het unieke van dit project is dat de coaches succesvolle voorbeelden zijn van Marokkaanse jongeren die goed terecht zijn gekomen in de Nederlandse maatschappij.
* Een voorbeeld van beheersing van de Nederlandse taal is het project Neveninstromers. Voor kinderen, die op de basisschoolleeftijd naar school moeten zonder dat ze de Nederlandse taal machtig zijn, is er de gelegenheid voor speciale individuele taallessen. Door deze extra ondersteuning kunnen de leerlingen zo snel mogelijk meedoen met het normale onderwijs.

Totaal zullen in het komende schooljaar 13 GOA-activiteiten starten. Het college wil een speciale projectleider aanstellen voor de komende vier jaar, om alle activiteiten goed te begeleiden en op elkaar af te stemmen. De voorstellen zijn gemaakt in overleg met de betrokken scholen en instellingen. In verschillende fases in de voorbereiding zijn de schoolbesturen, vertegenwoordigers van de instellingen en het Overlegorgaan Lokaal Onderwijsbeleid (OLO) betrokken geweest. In het voorjaar van 2004 zal een uitgebreide evaluatie plaatsvinden.

De gemeenteraad moet voor 1 november een besluit hebben genomen over het onderwijs achterstandenbeleid. Een deel van de activiteiten nu al kan starten uit tijdelijke middelen.

Invoerdatum 6-9-2002