ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS

Beeldcultuurproject van start met eerste publicatie

Cultuurfonds neemt initiatief met beeldcultuurproject

Amsterdam, 3 september. Bij Uitgeverij 010 verschijnt 6 september het eerste deel in de zesdelige reeks Beeldcultuur in Nederland, een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds. 'Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in Nederland' is geschreven door Mirelle Thijsen. Met de serie Beeldcultuur in Nederland wil het Prins Bernhard Cultuurfonds meer aandacht vragen voor het werk van specialisten in beeld, zoals fotografen, illustratoren, grafisch vormgevers, filmers, documentairemakers en, niet te vergeten, art-directors, in het bijzonder die in de reclame.

Het werk van al deze professionele specialisten toont de continue veranderingen in de Nederlandse samenleving. Zo krijgen we een beeld van de relaties tussen mensen en dieren, kinderen en volwassenen, baas en personeel, politicus en volk, mannen en vrouwen en mensen en dingen. Deze zes relaties vormen de insteek voor de zes delen van het project. De serie staat onder redactie van Bram Kempers en Adi Martis.
'Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in Nederland' toont hoe fotografen in samenwerking met grafisch vormgevers en schrijvers de esthetiek van de wederopbouw hebben vastgelegd. De publicatie is voor de helft gesubsidieerd door de Mondriaan Stichting.

In Museum Boijmans van Beuningen is in het kader van de fotomanifestiatie 'Fotodocs' van 6 september tot en met 3 november de tentoonstelling 'De bloeiperiode van het Nederlandse bedrijfsfotoboek' te zien. De tentoonstelling is samengesteld door dezelfde Mirelle Thijsen.

Titel: Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in Nederland
Auteur: Mirelle Thijsen
Aantal pagina's: 288
Prijs: 39,50 euro
ISBN: 906450461X
Uitgever: 010

Tentoonstelling: De bloeiperiode van het Nederlandse bedrijfsfotoboek. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam. Van 6 september tot en met 3 november