Ingezonden persbericht


6-9-2002; Grand Prix pers service ter attentie van (motor)sportredactie

Betreft wegrace Grand Prix 1e Trainingsdag = startopstellingen GP Portugal circuit Estoril

ROB FILART (NOG NIET GEKWALIFICEERD): DAT WORDT MORGEN KEIHARD WERKEN!

HARDE WIND LASTIG VOOR HARUCHIKA AOKI, DIE NOG ZOEKT NAAR JUISTE SETTING

De Grand Prix van Portugal op het moeilijke circuit van Estoril leverde voor DeGraaf Grand Prix coureur Haruchika Aoki met name wat betreft de harde wind nogal wat problemen op. Bij het uitkomen van een aantal bochten pakt de wind de voorkant van de motor op, waardoor ik het gas er niet snel genoeg op kan zetten. We hebben allemaal last van die wind, maar het pakte bij mij net niet goed uit met de afstelling van de balhoofdshoek van de voorvork , meldde Aoki, die een voorlopige 11e tijd liet noteren. Zijn nieuwe teammaat Rob Filart (Manderveen) had het moeilijker in zijn eerste GP-optreden in Portugal. Het is een lastige baan, een voor mij nieuw circuit met veel wind en concurrenten van het allerhoogste niveau. Ik ben hier heen gegaan met de gedachte dat ik beide trainingsdagen nodig had om me te kunnen kwalificeren. Ik verlies het vertrouwen niet, zeker niet, maar het wordt morgen wel keihard werken , aldus de 28-jarige garagehouder uit Twente.

Ik mag eigenlijk wel redelijk tevreden zijn. Die 2 seconden die ik nu mis moet ik er morgen af kunnen rijden. Het is jammer dat er hier geen wildcardrijders starten, dus moet ik me echt meten met d absolute wereldtop. En die hebben hier allemaal al drie dagen IRTA-test achter de rug, en daarmee een groot voordeel , vervolgt Filart, die in de 2e tijdtraining de pech had dat we net de verkeerde kant op boerden . Qua versnellingsbak afstelling zaten we fout. Ook kwam de voorvork aan de aanslag, waardoor ik iedere bocht als het ware uitdreef. Daarbij is het een wel heel technische baan met tal van bochten die zowel bij het ingaan als het uitkomen heel onoverzichtelijk zijn. Voor morgen is het plan al duidelijk. Een andere voorvork, de bak terug bouwen en zelf nog weer betere lijnen pakken. Ik voel dat het er in zit , besluit Filart optimistisch.

Haruchika Aoki kwam qua topspeed op het extreem lange rechte eind zo n 7 km tekort op de snelste mannen als Elias en Nieto. Dat gaatje kunnen we met wat veranderingen aan de carburatie wellicht nog wat kleiner maken. Ook zullen we zaterdag nog wat verschillende compounds Dunlop banden testen en uiteindelijk naar de 100% juiste setting van rijwielgedeelte en vering toe gaan werken. Met name de vering kan nog wel iets beter , aldus Aoki, die ondanks zijn bliksemstarts wederom aast op een plaats op de 2e startrij, dus bij de eerste acht.

Startopstellingen - Trainingstijden 250cc:


1. Marco Melandri, I, Aprilia 1.42,106; 2. Roberto Rolfo, I, Honda 1.42,353; 3. Franco Battaini, I, Aprilia 1.42,430; 4. Toni Elias, E, Aprilia 1.42,544; 5. Emilio Alzamora, E, Honda 1,.42,591; 6. Fonsi Nieto, E, Aprilia 1.42,729; 7. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.43,027; 8. Alex Debon, E, Aprilia 1.43,259; 9. Naoki Matsudo, J, Yamaha 1.43,381; 10. Randy DePuniet, F,. Aprilia 1.43,448; 11. Haruchika AOKI JPN 1.43,829 DeGraaf Grand Prix Team Honda; (25e nog niet gekwalificeerd Rob Filart, NL, 1.51,362 DeGraaf Grand Prix Team Honda. (kwalificatie limiet 1.49,253)

Startopstellingen - Trainingstijden MotoGP:


1. Alex Barros, Bra, Honda 1.40,112; 2. Daijiro Kato, J, Honda 1.40,119; 3. Valentino Rossi, I, Honda 1.40,413; 4. Loris Capirossi, I, Honda 1.40,441; 5. Carlos Checa, E, Yamaha 1.40,488; 6. Tohru Ukawa, J, Honda 1.40,509; 7. Max Biaggi, I, Yamaha 1.40,608; 8. Sete Gibernau, E, Suzuki 1.40,747; 9. Jurgen vd GOORBERGH NED 1.40,747 Kanemoto Racing Honda; 10. Norick Abe, J, Yamaha 1.40,969; 11. Laconi; 12. Roberts; 13. Nakano; 14. McWilliams; 15. Hopkins; 16. Jacque; 17. McCoy; 18. Harada; 19. N. Aoki; 20. Riba.

Startopstellingen - Trainingstijden 125cc:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.46,872; 2. Youichi Ui, J, Derbi 1.47,113; 3. Steve Jenkner, D, 1.47,327; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.47,348; 5. Simone Sanna, I, Aprilia 1.47,373; 6. Mirko Giansanti, I, Honda 1.47,502; 7. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.47.562; 8. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.47,566.



Ingezonden persbericht