BERG KLEIJN COMMUNICATIE

Europese PR-kopstukken komen samen in Den Haag

Worldcom Group zet aanval in op 's werelds grootste PR-bureaus

Europese PR-kopstukken komen samen in Den Haag

Den Haag, augustus 2002 - Met 130 partners in 120 steden en 6 continenten is the Worldcom Group 's werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus. Leden van Worldcom werken onder meer voor American Express, Apple, Toyota en, in Nederland, Polaroid. Voor de eerstvolgende Europese vergadering op 7 september aanstaande komen vertegenwoordigers van bureaus van Moskou tot Dublin naar het Kurhaus in Den Haag. Gastheer voor deze PR-top is het Haagse Berg Kleijn Communicatie.

In het afgelopen jaar is veel gebeurd in Europa, maar ook daarbuiten. Wereldwijd zijn verschillende zeepbellen uiteen gespat En met de waarheid werd het niet zo nauw genomen door verschillende bedrijven. Daarom wordt de bijeenkomst begonnen met een blik op de stand van zaken in verschillende markten waarin Worldcom-partners actief zijn en welke (corrigerende) rol de bureaus hierin kunnen vervullen. De huidige, verslechterde economische situatie speelt hierbij een belangrijke rol.

De teloorgang van internet, de malaise in de telecomsector, het dalende consumenten-vertrouwen en de boekhoudschandalen hebben niet alleen geleid tot klappen op de beurs. Ook is een pleidooi ontstaan voor open en eerlijke bedrijfscommunicatie. Dus ook open en eerlijke PR. Om het vertrouwen terug te winnen en te zorgen voor hernieuwde economische groei zullen de Worldcom-partners niet binnen de alom bekende kaders moeten blijven. PR moet creatiever en onderscheidender worden. Dit staat centraal tijdens deze Europese vergadering. In het kader hiervan zullen verschillende bureaus hun meest spraakmakende PR-acties aan de leden presenteren.

Meer en meer bedrijven zien het belang van PR in en verschuiven hun bestedingen van marketing hier naar toe. Onder leiding van Vice-chairman Steve Osborne-Brown komt de relatie tussen marketing en PR aan bod. De Europese PR-bureaus willen tot een plan komen om PR en marketing beter te integreren. De benadering van de media vormt tevens een belangrijk aandachtspunt in het weekend.

De Worldcom bijeenkomst vormt dus een belangrijke stap naar nieuwe communicatie, met name nieuwe PR.


---

Noot voor de redactie/