= recent gewijzigd
DTCC 2003
DTCC 2003 8 September 2002 - Het Vodafone Dutch Touring Car
Championship (DTCC) zal voor volgend jaar ingrijpende en spectaculaire
wijzigingen ondergaan. De huidige reglementen, waaronder sinds 1996
wordt gereden, zijn dan niet langer exclusief van toepassing. In
enthousiaste samenspraak met de Nederlandse Autorensport Vereniging,
de rijders en de teams heeft de directie van Circuit Park Zandvoort
hiertoe besloten.
Al jarenlang wordt geprobeerd om meer automobielimporteurs te
interesseren voor deelname aan het DTCC. Renault, BMW en Mitsubishi
maakten zich jarenlang sterk voor het toonaangevende
toerwagenkampioenschap in Nederland. Toch bleven de aantallen
deelnemers en importeurs, op enkele jaren na, over het algemeen aan de
magere kant.
Voor de toekomst lijkt hier geen verbetering in te zitten, waardoor
derhalve is besloten het roer om te gooien.
DTCC nieuwe stijl
Vanaf heden start een onderzoek naar de haalbaarheid van de
voorgestelde wijzigingen, met als uitgangspunten: betaalbaarder dan
DTCC nu, technisch identieke autos, rijderscapaciteiten belangrijker
dan een hoog budget en internationale uitwisselingsmogelijkheid.
Gekozen is voor de V8STAR, een Duitse raceklasse volgens een uniek
concept.
Deze dikke silhouet toerwagenklasse rijdt momenteel in Duitsland voor
het tweede seizoen en is een groot succes. De achterwielaangedreven
autos zorgen voor veel spektakel met dwarse acties door de bochten,
zeer snelle rondetijden (Zandvoort rond de 1 minuut 45) en
spectaculaire pitstops.
De klasse wordt nu in Nederland geïntroduceerd en een verdere
verspreiding over Europa ligt voor de hand daar de kosten beduidend
lager zijn dan die van de huidige toerwagenklassen. Getracht zal
worden de prijs van een complete raceklare auto op circa 100.000 Euro
te houden. De V8STAR wordt nu al gezien als de toekomst voor de
Europese autorensport en is met name bedoeld voor de ervaren
toerwagencoureur.
Verder is er de mogelijkheid dat de huidige DTCC toerwagens volgend
jaar ook nog in actie komen. Deze zullen dan starten in het DTCC
divisie II. De V8STAR zal starten als divisie I.
Tijdens minimaal zeven weekeinden zal de klasse in actie komen,
waaronder vijf op Zandvoort tijdens de A-evenementen, een op Assen,
terwijl er ook aan een race in het buitenland gewerkt wordt. Over het
algemeen zullen er per weekeinde twee races worden verreden, met een
bandenwisselpitstop. De toeschouwers zullen nauw bij de serie
betrokken worden middels ondermeer pitwalks,
rijdershandtekeningsessies en TV-verslaggeving.
Foto's: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM
DTM
© Copyright 2002, Circuit Park Zandvoort