Ingezonden persbericht

NEDERLANDSE BERGERS KRIJGEN
VOET AAN DE GROND IN AUSTRALIE

Het IJmuidense bergings bedrijf Wijsmuller Salvage B.V. heeft zondag 8 september een belangrijken en historische opdracht in Australie tot een goed einde gebracht. Dit betrof het bergen van de 309 meter lange, 50 meter brede en met 205.000 ton ijzererts geladen bulk carrier HANJIN DAMPIER die op 25 augustus voor de noord-west Australische havenplaats Dampier was vast gelopen.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat deze Nederlandse bergers verzocht werden zoÆn operatie in het normaal zo afgeschermde Australie uit te voeren.

De HANJIN DAMPIER strandde op zondag 25 augustus door een mechanisch probleem, waardoor alle motoren uitvielen en het gigantische schip uit het roer kon lopen, op een ondiepte van zand, rotsen en koraal. Onmiddelijk werden bergings experts van het Wijsmuller kantoor in Singapore uitgevlogen. Onderhandelingen met de eigenaren en verzekeraars in Korea werden door het Wijsmuller kantoor in Korea gestart. Op de 28ste werd het bergings contract op basis van het welbekende LloydÆs Open Form ôno cure û no payö aan Wijsmuller vergund en werd de omvangrijke operatie opgestart. Onder streng toezicht van de Australische autoriteiten werd het bergings plan uitgewerkt met speciale attentie voor het millieu. Zo zou er zorg gedragen worden voor een minimalisering van de kans dat olie uit het schip zou kunnen komen. Aangezien lossen van een gedeelte van de lading daarvoor vereist was werden speciale voorzorgs maatregelen getroffen om b.v. stuiven van de lading te voorkomen.

Onmiddelijk na het verkrijgen van de opdracht werd de bergings ploeg op volle sterkte gebracht door Wijsmuller personeel, waaronder scheepsbouw kundige ingenieurs, duikers, technicie en sleep experts, uit Nederland en Singapore over te laten komen. Ook werd er 8 ton bergings materiaal vanuit WijsmullersÆ magazijn in Singapore over gevlogen naar de strandings lokatie. Verder werd een van de sleepboten van Riverwijs, de in Australie opererende dochter van de Svitzer-Wijsmuller Groep (de moeder maatschappij van Wijsmuller Salvage B.V.) toegevoegd aan de operatie om ten alle tijden volle controle over het gestrandde schip te kunnen behouden. Los capaciteit (pontons en een kraanponton) werden verder in orde gebracht om een gedeelte van de lading te kunnen lossen en het schip zodoende lichter te maken. Alle acties werden toegspitst op het vlot komen van het schip rond het springtij van dit weekend.

Op 5 september werd er begonnen met het daadwerkelijk lossen op zee van een relatief klein gedeelte van de immense hoeveelheid lading aan boord van het gestrandde schip. In het totaal werd er 5.000 ton gelost en aan wal gebracht voor opslag.

Op Zondag 8 september waren alle voorbereidingen voltooid en werd een gecontroleerde poging gedaan om het schip tijdens hoog water springtij vlot te brengen. Met behulp van 4 sleepboten van Svitzer-WijsmullerÆs dochter RIVERWIJS, elk 55 ton trekkracht en een hoofd sleepboot van 146 ton trekkracht werd het schip om 10.28 uur lokale tijd vlot getrokken. Het schip is daarop naar een veilige anker plaats gebracht voor verdere inspecties en controle op de zeewaardigheid van het schip.

Wijsmuller Salvage B.V. is de bergings divisie van het moeder concern Svitzer Wijsmuller, dat weer deel is van het Deense A.P. Moller.

Wijsmuller Salvage B.V.Æs directeur de heer C.B. van der Zwan merkt hierbij op dat het verkrijgen van dit bergings contract een verdere doorbraak is van de maatschappij in de Australische wateren. Drie jaar geleden werd de strategie neer gelegd om ook in dit voor buitenlandse bedrijven zo gesloten land door te breken. Dit resulteerde in de tussentijd in het verkrijgen, als eerste buitenlandse onderneming, van 2 havensleep projecten in Australie. Onder de naam RIVERWIJS opereren er nu 6 sleepboten in de havens van Bunburry en Dampier.

-=*=-

De Wijsmuller bergers zijn dit weekend verder succesvol geweest in het Afrikaanse Guinee Bissau waar het met 9,000 ton cashew noten geladen Indiaase schip PROSPECTS werd terug geleverd aan haar eigenaren. Het 170 meter lange schip was op 27 augustus voor de haven van Bissau vast gelopen en na enkele dagen van proberen onder eigen kracht werd Wijsmuller Salvage B.V. op 2 september gecontracteerd op een LloydÆs Open Form æno cure û no payÆ basis om ook dit schip vlot te brengen. Een bergings ploeg werd vanuit Nederland onmiddelijk uitgevlogen naar de strandings plaats. De experts slaagden er uiteindelijk op 4 september in om aan boord te komen.

Intussen was een sleepboot met 90 ton trekkracht geinstrueerd zich ook naar de plaats des onheils te begeven terwijl een sleepboot met 148 ton trekkracht van WijsmullerÆs moeder concern Maersk vanuit Gibraltar op weg werd gestuurd als voorzorg. De bergings ploeg aan boord van het gestrandde schip was in staat om een plan van aanpak te ontwerpen om het schip vlot te trekken met een sleepboot, waarbij de lokale situatie (Bissau ligt aan een rivier ruim 45 kilometer van zee af) zoals bodem gesteldheid en stroom een belangrijke invloed had.

Na de nodige problemen lokaal te hebben opgelost werd uiteindelijk toestemming verleend om de sleepboot naar de strandings plaats te laten varen waarna zij onmiddelijk vast kon maken aan het gestrandde schip. Op vrijdag middag 6 september om 13.15 Nederlandse tijd werd het schip met behulp van de sleepboot vlot gebracht. Onmiddelijk daarop werd het schip op een veilige plaats ten anker gebracht en na de nodige controles en duik inspecties werd de verantwoordlijkheid over het schip op zaterdag middag 7 september om 17.00 Nederlandse tijd terug geleverd aan de kapitein van het schip en zijn eigenaar.

-=*=-

Bijgevoegd nog 3 fotoÆs die wij per e-mail hebben ontvangen van de HANJIN DAMPIER operatie, die mogelijk door u gebruikt zouden kunnen worden. Het betreft: 1) het gestrandde schip met een RIBERWIJS sleepboot ter plekke; 2) een foto van een van de RIVERWIJS sleepboten en 3) het los materiaal langszij de gestrandde bulk carrier met een RIVERWIJS sleepboot op de achtergrond.

-=*=-

Voor verdere informatie:

Wijsmuller Salvage B.V.
Tel: 0255 û 562666
Fax: 0255 û 518695