NFO TRENDBOX BV

Na New York bepaalt de recessie consumentengedrag

De aanslagen in Amerika (62%) en de moord op Fortuyn (29%) hebben op de Nederlandse bevolking als 'bijzondere gebeurtenissen' de afgelopen twaalf maanden de meeste indruk gemaakt. Tegelijk erkent men dat de introductie van de euro (31%) en de negatieve ontwikkeling van de wereldeconomie (19%) op dit moment het meest van invloed zijn op het dagelijks leven. Een en ander blijkt uit een landelijk representatief onderzoek onder n=501 respondenten van 16 jaar en ouder, dat NFO Trendbox in de laatste week van augustus uitvoerde.

De aanslagen in New York en Washington en de moord op Fortuyn maakten de afgelopen twaalf maanden op de Nederlandse consument persoonlijk de meeste indruk. Maar diezelfde consument erkent ook dat de komst van de euro en de negatieve ontwikkelingen in de wereldeconomie nu het meest van invloed zijn op zijn dagelijks leven. En dat maakt hem somber. 54% van de ondervraagden verwacht dat de economische situatie in Nederland de komende twaalf maanden (nog verder) zal verslechteren. Slechts 25% denkt dat daar een (geringe) verbetering in zal optreden. Zoals zo vaak denkt men dat de impact daarvan op de eigen financiële situatie beperkter zal blijven. Groepen van telkens 20% houden het op ofwel een (geringe) verbetering, ofwel een (geringe) verslechtering, terwijl zo'n zestig procent meent dat de huidige status-quo voor zichzelf gehandhaafd zal blijven.

Dat moge onlogisch lijken, maar er is in acht op de tien Nederlandse huishoudingen de afgelopen acht maanden al redelijk en soms zelfs fors bezuinigd op diverse posten. Dat geldt met name voor uitgaven aan eten (37%) en drinken (36%) in de horeca, en aan luxere levensmiddelen (36%), traditioneel de veiligheidsventielen op de gemiddelde huishoudportemonnee. Discountsupermarkten profiteren ook van de economische malaise, gegeven het feit dat 30% van de bevolking nu vaker dan voorheen kiest voor zo'n winkel. Ook de reis- en evenementenbranche heeft het lastig (25% heeft daar reeds bezuinigd), en 29% van de ondervraagden bespaarde naar eigen idee ook al op het energieverbruik thuis. Wel gevraagd, maar niet in de top tien treffen we posten aan waar de consument voorlopig nog niet of veel minder op denkt te moeten besparen: witgoed, computers en randapparatuur, internetten, mobiele telefonie en de auto. Aan dat soort zaken wordt door de Nederlander voorlopig dus nog prioriteit gegeven.

Ook voor de rest van het jaar is de bezuinigingsdrift van de consument nog niet gestild. De horeca lijkt wel erg veel krediet te hebben verspeeld - 37% verwacht daar verdere besparingen -, attracties en evenementen zullen het lastiger krijgen (27% 'bezuinigen') en de thermostaat blijft ook een tandje lager staan: opnieuw 27% verwacht daar verdere bezuinigen.

Voor de komende maanden levert dat het beeld op van een Nederlandse consument die thuis, achter pc en/of tv en denkelijk met een glaasje bier of wijn erbij, de ontwikkelingen zo rustig mogelijk afwacht. Misschien niet zozeer uit overtuiging, maar vooral vanwege de economische noodzaak. En met een normen- en waardenpatroon dat niet veel anders is dan voor 11 september 2001, zoals uit het continue Life & Living onderzoek van NFO Trendbox blijkt. Het pleidooi van de burger voor meer besef van en respect voor normen en waarden in de maatschappij of voor een strengere aanpak van de criminaliteit is noch sinds New York, noch sinds de euro, noch sinds de opkomst en ondergang van Fortuyn wezenlijk veranderd. Het is alleen wat scherper van toon geworden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: NFO Trendbox

020 - 669 44 14
Ruurd Hielkema
(managing director)
ruurd.hielkema@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl


09 sep 02 11:32