Kodak Picture Center@Dixons en Mobile Imaging veranderen mobiele telefoons in mobiele fotoalbums

Mobile Imaging stimulans voor nieuwe toepassingen Kodak Picture Center Online; Klanten krijgen meer mogelijkheden om foto's met anderen uit te wisselen

Vianen, 10 september 2002 - Kodak heeft een mobiele imagingdienst ontwikkeld waarmee klanten een mobiel fotoalbum kunnen samenstellen dat ze via hun mobiele telefoon kunnen bekijken. Door middel van de innovatieve mobile imaging-technologie die gepresenteerd werd op de Photokina 2002, wordt het serviceaanbod van het Kodak Picture Center Online uitgebreid met geheel nieuwe mogelijkheden op het gebied van foto-serviceverlening. Klanten kunnen via het Kodak Picture Center Online foto's uit hun digitale fotoalbum direct downloaden naar hun mobiele telefoon. In Nederland zal Dixons als eerste deze mobiele imagingdienst van Kodak aanbieden.

"Het fotoalbum van Kodak Picture Center Online is een persoonlijke fotodatabank, waaruit de gebruiker door middel van e-mail, PDA en - en dat is het grootste nieuws - eveneens via de eigen mobiele telefoon foto's kan verzenden", aldus Michel Coulomb, sales- en marketingdirector van Kodak Benelux.

Gebruikers van mobiele telefoons die werken met het Mobile Messaging Service (MMS) -systeem en een Vodafone-abonnement, kunnen deze foto's direct downloaden naar hun telefoon en bekijken. Dit betekent een aanzienlijke uitbreiding van de mogelijkheden voor consumenten om hun foto's eenvoudig met anderen te delen. In Europa maken de meeste bezitters van mobiele telefoons al gebruik van de mogelijkheid om met behulp van het mobiele netwerk tekstberichten te versturen aan vrienden, familieleden en relaties via SMS. Dankzij MMS kunnen ook foto's, videoclips en geluid via de mobiele telefoon worden verstuurd. Branche-experts verwachten dat deze mogelijkheid binnenkort net zo populair zal zijn als het versturen van tekstberichten.

Gebruikers van een mobiele telefoon met MMS-functionaliteit van de nieuwste generatie, met een geïntegreerde digitale camera, kunnen hun foto's ook direct versturen van de ene naar de andere mobiele telefoon, of kunnen de foto per e-mail versturen naar het fotoalbum van het Kodak Picture Center Online.

Dixons
Uit onderzoek van Kodak blijkt dat ruim 85 procent van de klanten hun afgedrukte foto's het liefst wil ophalen bij de fotozaak. De Kodak Picture Center Online-service wordt door een groot aantal detailhandelketens aangeboden. In Nederland zal Dixons, als eerste, vanaf november 2002 deze nieuwe mobiele fotoalbumservice gaan aanbieden.

"De ontwikkeling van snelle mobiele communicatiemogelijkheden en de sterke groei van digitale fotografie creëert totaal nieuwe, aantrekkelijke mogelijkheden voor de consument," zegt Johan Lesterhuis, directeur van Dixons. "Via het Kodak Picture Center Online kunnen mensen hun foto's met iedereen ter wereld delen en kunnen ze hun foto's ook direct via de mobiele telefoon uitwisselen. Dixons biedt in samenwerking met Kodak consumenten de mogelijkheid om zowel digitale foto's als ook traditionele fotonegatieven op deze manier met anderen te delen."

Ook in de rest van Europa zijn er verschillende detailhandelketens die deze nieuwe service aanbieden: Saturn, Ihr Platz, Kloppenburg, Budnikowski, Saturn, Lerche en Metro 24 in Duitsland; Spar en DM in Oostenrijk. Ook met bedrijven in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen wordt momenteel onderhandeld over een mogelijke samenwerking.

Over Kodak
Kodak is toonaangevend op het gebied van producten en diensten waarmee mensen beelden kunnen uitwisselen, verbeteren, bewaren, afdrukken en ervan kunnen genieten, als informatie, als entertainment of als aandenken. Het bedrijf is een belangrijke speler op het gebied van infoimaging, een industrietak met een omvang van $225 miljard. De infoimaging-markt bestaat uit apparatuur (digitale camera's, inkjet printers, en personal digital assistants), infrastructuur (online netwerken en afleversystemen voor beelden), en diensten & media (film, papier en software waarmee mensen beelden kunnen bekijken, analyseren en afdrukken).

Het bedrijf, met vorig jaar een omzet van $14 miljard, is georganiseerd in vijf belangrijke onderdelen: Photography: digitale en traditionele producten en diensten voor professionals en consumenten; Commercial Imaging, producten en diensten voor het registreren, opslaan en weergeven van beelden voor bedrijven en overheden; Components, platte beeldschermen, optische producten en sensoren voor original equipment manufacturers; Health, traditionele en digitale producten en diensten voor registratie en weergaven van beelden ten behoeve van de gezondheidszorg; Entertainment, film, post-productiediensten en digitale bioscoopsystemen voor de filmindustrie.