Ingezonden persbericht

Persbericht

Siebel Systems en IBM breiden wereldwijde alliantie uit en bieden nu gezamenlijk klantgerelateerde businessprocessen

Combinatie van IBM WebSphere en Siebel 'best practices' maken een

SAN MATEO, Calif. - 10 september 2002 - Siebel Systems en IBM hebben hun Global Strategic Alliance aanzienlijk uitgebreid. De nieuwe samenwerking omvat nu ook het ontwikkelen, op de markt brengen en verkopen van complete, op klanten gerichte businessprocessen en integratieoplossingen die een drastische verlaging mogelijk maken van de kosten, de complexiteit en de tijd die nodig is voor ingebruikname van dit soort oplossingen.

Het gaat hier om een aanzienlijke uitbreiding van de Global Strategic Alliance waarin beide bedrijven al lange tijd nauw samenwerken. De oorspronkelijke samenwerking had betrekking op de integratie door Siebel Systems van Siebel eBusiness Applications met IBM-hardware, -software en -services, zodat zakelijke oplossingen ontstaan die in tal van branches en sectoren kunnen worden toegepast. De nieuwe overeenkomst houdt in dat IBM Global Strategic Partner wordt voor Siebels nieuwe Universal Application Network (UAN). Doordat klanten nu kunnen kiezen voor applicaties die ondersteund worden door op standaarden gebaseerde integratietechnologie, beschikken zij over een grotere mate van flexibiliteit bij de beslissingen die zij nemen ten aanzien van ICT-investeringen.

De alliantie ondersteunt het Universal Application Network in combinatie met Siebel's op best practices gebaseerde businessprocessen en IBM's toonaangevende WebSphere Business Integration-software. Belangrijke elementen in de nieuwe samenwerking tussen Siebel Systems en IBM zijn:


* Siebel Systems neemt een licentie op IBM's 'business process templates' en 'common object models', zodat Siebel's uitgebreide bibliotheek met standaard businessprocessen nog sneller en in bredere kring kan worden gedistribueerd.
* De bedrijven richten samen zogeheten 'Joint Solutions Showcase Centers' in waar klanten op maat gemaakte demonstraties kunnen bijwonen van de WebSphere Business Integration Server en de UAN business-processen.
* Klanten die momenteel gebruik maken van Siebel's point-to-point connectors voor koppeling van door derden ontwikkelde softwareproducten, worden in de gelegenheid gesteld te migreren naar op UAN gebaseerde oplossingen die gebruik maken van IBM's WebSphere Business Integration-platform.
* Siebel Systems heeft IBM WebSphere Business Integration-platform gekozen voor de eigen interne bedrijfsvoering.
"Onze klanten hebben duidelijk gecommuniceerd dat zij behoefte hebben aan hoogwaardige 'best practices' ten aanzien van sales, marketing en service", zegt Thomas M. Siebel, chairman en chief executive officer van Siebel Systems. "IBM en Siebel Systems nemen nu een leidende rol op zich waar het gaat om het waarmaken van de belofte van voorgeprogrammeerde, 'end-to-end' en de klant centraal plaatsende business-processen, die grote ondernemingen tegenwoordig nodig hebben."

IBM en Siebel maken 'end-to-end' integratie van businessprocessen mogelijk Door een licentie te nemen op IBM's WebSphere Business Integration business process templates en common object models, kan Siebel Systems de ontwikkeling van de UAN-bibliotheek versnellen. Deze bibliotheek bestaat ui voorgeprogrammeerde en op best practices gebaseerde business-processen en common object models voor sales, marketing en service aanzienlijk. Business-processen zijn voorgeprogrammeerde oplossingen die een reeks van stappen definiëren en aansturen die nodig zijn om een zakelijk doel te kunnen bereiken. Denk aan het aanmaken van een klant, een controle van de kredietwaardigheid of een 'quote-to-order'. Common object models zijn representaties van gegevens die uitgewisseld worden tussen toepassingen, zoals 'klant', 'order' of 'product'.

"De uitbreiding van de alliantie die IBM met Siebel Systems heeft vormt een onderstreping van de technologische visie die beide bedrijven hebben ten aanzien van de integratie van op best practices gebaseerde business-processen. Doordat IBM WebSphere Business Integration de integratie-infrastructuur aanbiedt voor UAN, kunnen klanten beschikken over een bewezen integratieplatform voor hun bedrijfsprocessen. Bovendien beschikken zij daarmee over een infrastructuur waarmee zij hun initiatieven rond Web Services sneller kunnen realiseren", zegt Michael Lawrie, senior vice president en group executive sales and distribution van IBM.

Joint Solution Centers demonstreren op standaarden gebaseerde integratiemogelijkheden Siebel Systems en IBM zullen op diverse plaatsen in de wereld zogeheten Joint Solutions Showcase Centers oprichten waar klanten op maat gemaakte demonstraties kunnen bijwonen van de WebSphere Business Integration-server en UAN. De solution centers zullen de op standaarden gebaseerde technologische visie van Siebel Systems en IBM duidelijk maken. Deze visie is gebaseerd op open XML-standaarden, waaronder de onlangs aangekondigde 'Business Process Execution Language for Web Services', een op XML gebaseerde taal die definieert hoe business-processen samenwerken.

Alliantie biedt gebruikers van 'point-to-point'-integratie probleemloos migratiepad Klanten die momenteel gebruik maken van de point-to-point connectors van Siebel Systems voor door derden ontwikkelde toepassingen worden in de gelegenheid gesteld te migreren naar op UAN gebaseerde oplossingen, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van IBM's WebSphere Business Integration-platform. Siebel Systems en IBM zullen klanten voorzien van een maatwerkoplossing die gemakkelijk kan worden opgewaardeerd zodat investeringen optimaal beschermd worden en de 'total cost of ownership' van de applicatie-integratie wordt geminimaliseerd.

Siebel Systems kiest IBM WebSphere Business Integration voor interne bedrijfsvoering Siebel Systems gebruikt de eigen software voor het optimaliseren van de interne bedrijfsvoering. De implementatie van Siebel eBusiness Applications die Siebel Systems intern heeft gerealiseerd behoort tot de meest innovatieve oplossingen ter wereld en is van cruciaal belang voor het beheren van de relaties met belangrijke partijen als klanten, partners en werknemers. Als de eerste gebruiker van UAN zal Siebel Systems gebruik maken van IBM WebSphere Business Integration voor het optimaliseren van de uitvoering van de business-processen van Siebel Systems ten aanzien van sales, marketing en service en die over meerdere enterprise-applicaties heen gaan.

Over Universal Application Network
Universal Application Network is geïntroduceerd door Siebel Systems en is een op standaarden gebaseerde aanpak voor het ontwerpen en ontwikkelen van business-processen die over meerdere toepassingen heen gaan. De UAN-oplossing bestaat uit drie basiscomponenten:


* een bibliotheek met voorgeprogrammeerde business-processen, common object models en zogeheten 'transformation maps',
* een ontwerptool voor het modelleren en configureren van enerzijds de werkstromen binnen business-processen en anderzijds de transformation maps
* een integratieserver die de communicatie tussen de diverse toepassingen regelt.
Over IBM WebSphere
IBM's softwaredivisie biedt een brede reeks van middleware en besturingssystemen voor alle typen automatiseringsplatformen, zodat klanten optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van eBusiness. IBM WebSphere is de toonaangevende Internet infrastructuursoftware ofwel middleware voor het creëren, gebruiken en integreren van eBusiness-toepassingen op een brede reeks van platformen. Gebaseerd op open standaarden als J2EE, XML en de nieuwe standaarden op het gebied van Web Services worden de server-software en ontwikkelhulpmiddelen van WebSphere inmiddels door tienduizenden bedrijven gebruikt.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 32 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com .

Siebel is een merknaam van Siebel Systems Inc. en is geregistreerd in een aantal landen. Alle andere genoemde product- en bedrijfsnamen zijn het eigendom van hun geregistreerde eigenaren en worden uitsluitend voor identificatiedoeleinden genoemd. Met uitzondering van de hier genoemde historische informatie, bevat dit persbericht op de toekomst gerichte uitspraken die risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Het succes van de overeenkomsten en producten die hier beschreven zijn, evenals de toekomstige operationele resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen afwijken van de resultaten die in de toekomstgerichte uitspraken zijn besproken of voorspeld als gevolg van een reeks van factoren waaronder - maar zich niet beperkend tot - risico's die gerelateerd zijn aan nieuwe versies en nieuwe producten, de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, de implementatie van producten en diensten, het bestaan van fouten of defecten in producten, snelle technologische veranderingen, afhankelijkheid van Internet, een significante toename van huidige en verwachte nieuwe concurrentie en de noodzaak om de distributie van producten en diensten uit te breiden. Meer informatie over mogelijke factoren die de financiële resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen beïnvloeden, zijn opgenomen in het jaarverslag van Siebel Systems (Form 10-K), kwartaalrapportages (Form 10-Q) en andere gedeponeerde informatie bij de Securities and Exchange Commission die beschikbaar zijn op www.sec.gov . Siebel Systems neemt niet de verplichting op zich de informatie in dit persbericht te actualiseren.

Meer informatie:
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000