AutoRai

10-9-2002

Ford Focus RS doet legende herleven

De Ford Focus RS is de ultieme Focus voor normaal weggebruik. Hij wordt in een beperkte oplage gebouwd, beschikt over enorme prestaties en is de pionier voor een hele nieuwe reeks high-performance Fordmodellen.

Met deze Focus worden de fameuze letters RS weer nieuw leven ingeblazen: voor de enthousiasten die naar de terugkeer hebben verlangd, biedt de Focus RS álles wat bij een heuse RS past, zoals een enorm rijplezier, exact rijgedrag en verrukkelijke prestaties, zegt Martin Leach, President en CEO van Ford of Europe.

Opgezet als een pure rijdersauto, biedt de nieuwe Ford Focus RS verbluffende prestaties, met een harmonieuze balans tussen puur vermogen, flitsende acceleratie, vertrouwenwekkende wegligging, precies stuurgedrag, indrukwekkend remvermogen, een agressief maar toch beschaafd uiterlijk en een zinvol-sportief, ergonomisch uiterst doordacht interieur. De Ford Focus RS biedt álles wat de kenners van een volbloed RS mogen verwachten.

Een nauwere, maar uiteraard volstrekt legale verwant van Colin McRaes World Rally Championship Focus dan de Focus RS bestaat niet. Hoewel uiteraard zeer verwant aan alle standaard Fords Focus, inclusief de sportief al zo imposante ST 170, vormt de Focus RS een klasse apart. Niettemin zijn talloze onderdelen en aspecten van de RS rechtstreeks afgeleid van de WRC-Focus. Meer dan zeventig procent van alle toegepaste onderdelen zijn niet terug te vinden in andere versies van de Focus.


* De Focus RS is in hoge mate geïnspireerd door de WRC-Focus.
* De Focus RS biedt een uitgebalanceerd geheel van pure prestaties, nauwkeurig weggedrag, hoge mate van veiligheid en praktische dagelijkse gebruiksmogelijkheden.

* De Focus RS accelereert in 6,7 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 230 km/h en kan naar de 160 km/h accelereren en weer volledig tot stilstand komen binnen 19,6 sec.
* De Duratec RS 2,0-liter levert 65 procent meer vermogen dan het standaardmodel, ofwel 215 pk (158 kW) en 310 Nm, mede dankzij een geavanceerd turbosysteem.

* Ruime chassis-aanpassingen en een speciaal ontwikkeld Quaife-differentieel garanderen optimale tractie, ook al heeft de RS alleen voorwielaandrijving.

* Uit de rallysport beroemde merknamen prijken op onderdelen in de RS en versterken de band met de WRC-Focus, als Sparco, Garrett, O.Z., Brembo en Sachs racing.

* Het uiterlijk is van de WRC-Focus afgeleid, het interieur ademt sportiviteit, maar is praktisch en uitermate comfortabel.
* De productie is gelimiteerd op dertig exemplaren per dag.
De snelste Focus voor dagelijks gebruik heeft een tweeliter Duratec RS turbomotor, die is afgeleid van de 130 pk (96 kW) sterke viercilinder Duratec van de standaard-Focus. De Duratec RS levert een gehomologeerd topvermogen van 215 pk (158 kW) bij 5.500 omw/min, een toename van 65 procent. Het maximumvermogen is nog sterker gestegen, met meer dan zeventig procent, en bedraagt 310 Nm bij 3.500 omw/min.

De indrukwekkende cijferlijst van de Focus RS omvat:
* Acceleratie met staande start: de Focus RS sprint van 0-100 km/h in 6,7 sec.

* Tussensprint: de Focus RS accelereert in de 4e versnelling van 50-100 km/h in 8,2 sec.

* Topsnelheid: bedraagt 232 km/h.

* Remvermogen: de Focus RS genereert een remkracht van meer dan 1,0 g komt vanaf een snelheid van 100 km/h tot stilstand binnen 36 meter (van 160 km/h binnen 93 m).

* Wegligging: de Focus RS bereikt een gestage zijdelingse acceleratie van 0,94 g tijdens tests, beter dan menige befaamde sportwagen.
Ondanks deze weergaloze prestaties verbruikt de Focus RS gemiddeld niet meer dan 10,1 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot gecertificeerd is op 237 gram/km.
Geschikt voor dagelijks gebruik
Ondanks de prestatiegerichtheid en het agressieve uiterlijk de RS heeft de wielbasis, de forse wielen en de wijde spoorbreedte van de WRC-Focus in asfalt-configuratie biedt de Focus RS een superieur rijcomfort en de praktische bruikbaarheid van iedere Focus, inclusief een beschaafd en uiterst handelbaar gedrag in druk (stads)verkeer. Dat de Focus RS niettemin terstond zijn maximale en zo indrukwekkende prestaties paraat heeft, vormt de hoofdmoot van de charme van een RS.
De Focus RS heeft na de initiële ontwikkelingsfase, op sterke aandrang van zijn initiator, de huidige president en CEO van Ford of Europe, Martin Leach, hetzelfde rigoureuze testprogramma ondergaan als waaraan alle normale Ford autos voor serieproductie worden onderworpen. Pas in de loop van dit langdurige en zeer intensieve testprogramma kreeg de Focus RS de alledagkwaliteiten die hem zo krachtig onderscheidt van puur sportieve eigenschappen van een professionele race- of rallywagen.
De Focus RS wordt dan ook gezamenlijk met andere Focusmodellen geassembleerd in de Fordfabriek de Saarlouis, hetgeen mogelijk is dankzij het daar recentelijk geadopteerde uiterst flexibele fabricageprocédé. De Duratec RS-motor wordt gebouwd in de motorenfabriek te Bridgend in Wales. In beide Fordfabrieken zijn de speciale technische faciliteiten die voor de RS vereist zijn in de fabriek geïntegreerd. De productie van de Focus RS is beperkt tot dertig exemplaren per dag en de Focus RS is met ingang van heden, voor de prijs van 41.995,-bij de Ford dealers te bestellen. Legende herleeft
Dankzij de uitzonderlijke prestaties, zijn exclusiviteit én zijn dagelijkse inzetbaarheid is de Ford Focus RS de ideale auto om het fameuze RS-logo nieuw leven in te blazen, dat al sedert de Escort RS 1600 uit 1969 furore heeft gemaakt. Meer dan twintig beroemdheden droegen in de jaren zeventig, tachtig en begin negentig het RS-logo, zoals de Sierra RS Cosworth, de Ford RS2000 en de Escort RS Cosworth. De Focus RS is dan ook de eersteling van een nieuwe generatie bijzondere Fordproducten, die in de komende jaren in het voetspoor zullen treden van al deze legendarische sportieve Ford-automobielen.
Zon 70 procent van alle componenten van een standaard Focus zijn gemodificeerd, versterkt, of geheel opnieuw ontworpen om ondanks de aanzienlijk verhoogde prestaties van de RS minimaal dezelfde robuustheid, kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen. Vooral de voorwielophanging is sterk gemodificeerd, met nieuwe en sterkere lagers om de dikkere aandrijfassen te geleiden die de 310 NM trekkracht naar de aangedreven voorwielen brengen. Hoewel de 225/40 ZR 18 banden een grotere rolradius hebben (325 i.p.v. 280 mm) is de grondspeling gelijk gebleven. De 18-inch O.Z. Racing wielen zijn uit een lichte aluminiumlegering vervaardigd en komen qua design overeen met de magnesiumwielen van de WRC-Focus. Ze zijn acht inch breed en de Michelin Pilot Sport banden zijn speciaal voor de RS ontwikkeld.
De Brembo-remmen (met vóór een diameter van 325 millimeter, inwendig geventileerd, achter 280 millimeter, massief) geven de Focus RS een stopvermogen dat de 1,0 g overschrijdt, hetgeen mede mogelijk wordt gemaakt door de aanpassingen aan de achterwielophanging en de remvrachtverdeling. Vanaf een snelheid van 100 km/h staat de RS binnen de 36 meter stil. Vanaf 160 km/h bedraagt de remafstand nog slechts 93 m, ofwel binnen de 4,1 sec. Door de open OZ-wielen zijn de Brembo remklauwen erg goed zichtbaar.
Dankzij de enorme grip van de Focus RS zal het uiteraard standaard ABS-systeem slechts in uiterste gevallen in hoeven te grijpen. Toegepast is de laatste generatie ABS en speciaal aangepaste software.
Speciale grip-garantie; Quaife
Om dezelfde indrukwekkende grip bij het accelereren te handhaven is een speciaal voor de RS ontwikkeld Quaife-differentieel gemonteerd. In tegenstelling tot een traditioneel beperkt-slipdifferentieel met platen, maakt het (uit de racerij afkomstige) Quaife-differentieel gebruik van wormwielen om een naadloze en soepele distributie van het aandrijfkoppel tussen de aangedreven wielen mogelijk te maken, al naar gelang de beschikbare tractie. Het voorkomt totaal blokkeren en garandeert ook bij de heftigste gaspedaalbewegingen een kaarsrechte acceleratie. Op een nat wegdek kunnen de aangedreven wielen wel doorslaan, maar het Quaife-differentieel zorgt ervoor dat de Focus RS niet van zijn koers afwijkt.
Met een standaard differentieel moet je eerst tractie verliezen, om die te kunnen herwinnen, legt Mike Kilpin, chef ontwikkeling Focus RS uit. De veel verfijndere Quaife-techniek, die speciaal voor de RS is aangepast, geeft de bestuurder een groot voordeel waar het gaat om het vermogen aan de weg te houden en mogelijk onderstuur te beperken. Traditionele sperdifferentieels veroorzaken meer onderstuur en versterken reacties in het stuur en de neiging tot schaatsen. Bij de RS wordt het aandrijfkoppel bovendien in de eerste, tweede en achteruit versnellingen elektronisch beperkt om het mechaniek te sparen, de bestuurder het leven te veraangenamen zonder dat hij zich door een officiële tractiecontrole gefrustreerd hoeft te voelen. Alleen via de voorwielen
Dit alles om ondanks de montage van de imposante Duratec RS-motor toch aandrijving via alleen de voorwielen mogelijk te maken. 215 pk (158 kW), via alleen die voorwielen aan de weg te brengen is een prestatie die ongeloofwaardig overkomt en een unicum vormt voor de Focus RS. Aan dat vermogen dragen een zeer snel reagerende Garrett turbolader bij, die een lucht/ water interkoeler heeft, terwijl de zuigers van onderen door oliesproeiers worden gekoeld. Meer dan 65 procent bedraagt de vermogenswinst ten opzichte van de gewone tweeliter Duratec van de Focusfamilie. De turbo zorgt ook voor een opwaardering van het maximumkoppel met liefst 70 procent naar 310 Nm bij 3.500 omw/min.
Ziet de Focus RS er van buiten als een geciviliseerde tweelingbroer van de WRC-Focus uit, het interieur ademt een absolute sportieve functionaliteit uit. Met slechts de kleuren zwart, blauw en zilver evenaart echter de distinctie de sportiviteit, terwijl het comfort op een niveau staat dat aan alles behalve het woord sportief doet denken. Sparco en toch praktisch
De stoelen lijken rechtstreeks uit de rallysport afkomstig, zijn van het bekende merk Sparco (komen daar ook rond voor uit), maar zijn bekleed met een schitterend zwart leder. Voorzien van fraaie blauwlederen strepen en Alcantara inzetstukken die extra ondersteuning leveren. Het geheel is met de hand gestikt en een kunstwerk op zichzelf. Ook de nog altijd 40/60 omklapbare achterbank is voorzien van Sparco designkenmerken en handhaaft de beladingmogelijkheden volledig.
Het exclusieve instrumentenpaneel biedt voor de kenner enkele belangrijke aanvullingen op het standaardinstrumentarium:
+ Een turbodrukmeter, direct links naast de snelheidsmeter op de plaats van de watertemperatuurmeter, die is vervangen door een controlelampje.

+ Een schakelindicator, ook al ontleend aan de WRC-Focus, die is gemonteerd in de toerenteller en de bestuurder visueel aanspoort tot opschakelen.
Het stuurwiel, uitgevoerd in zwart en blauw leer met ingestikte positie-indicatorstreep, is speciaal voor de Ford Focus RS vervaardigd. De binnenbekleding van de RS is uitgevoerd in Midnight Black, met blauwlederen inzetstukken. De Focus RS wordt door enthousiastelingen gebouwd voor enthousiastelingen en verenigt alle opwindende elementen van een echte rallywagen in een op de bestuurder georiënteerde auto die voor normaal weggebruik geschikt is. Ik heb beloofd dat de Focus RS niet op de markt zou komen voordat hij hélemaal in orde was. Dat moment is nu aangebroken en ik hoop dat, wanneer zij de vrolijk stemmende prestaties van deze auto ervaren, liefhebbers van snelle autos over heel Europa er waardering voor zullen opbrengen dat wij niet overhaast hebben gehandeld bij het produceren van de auto die de hervatting van het RS-tijdperk markeert, besluit Martin Leach.