AutoRai

10-9-2002

Honda Accord in hoger, sportiever segment

Op 10 september onthult Honda de Europese versie van haar volledig nieuwe Accord, waarmee sterk wordt ingezet in het hogere segment van de sportsedan.

Naast opvallende vormgeving, krachtige DOHC i-VTEC motorisering en een stugger, communicatiever onderstel wordt de nieuweling gekenmerkt door een ruimer interieur, verbeterde veiligheidsvoorzieningen, meer raffinement, een voortreffelijke afwerkingskwaliteit en een gunstig brandstofverbruik.

Er is keuze uit twee motoren. De 155 pk (114 kW) sterke tweelitermotor levert een maximumkoppel van 190 Nm bij 4500 tpm en is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftraps automatische transmissie met sequentiële sportschakeling. De 2,4-liter krachtbron is goed voor een motorvermogen van 190 pk (140 kW) bij 6800 tpm en een koppel van 220 Nm bij 4500 tpm. Laatstgenoemde motor is eveneens leverbaar in combinatie met dezelfde vijftraps automatische transmissie als ook met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Beide motoren voldoen aan de EU2005 norm.

Opvallend design
In een marktsegment dat bekend staat om behoudend vormgegeven modellen geeft de Accord met een opvallend en stijlvol design direct blijk van individualiteit. De harmonieuze proporties worden mede bepaald door het sterk gebogen ruitoppervlak en de recht aflopende achterzijde voor betere aërodynamische eigenschappen. De gunstige stroomlijn resulteert in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26, waarmee deze nieuwe Honda zich in het D-segment met de allerbeste kan meten. Hoewel de wielbasis van de nieuwe Accord onveranderd is gebleven, is de auto qua afmetingen gegroeid, waardoor ook de interieurruimte is toegenomen.

Omvangrijke uitrusting
Op de uitgebreide lijst van uitrustingsdetails staan onder meer (afhankelijk van uitrustingsniveau) ruitenwissers met regensensor, een nieuw dvd satellietnavigatiesysteem met touch screen bediening en airconditioning met gescheiden klimaatregeling voor bestuurder en voorpassagier. Standaard is een radio/ cd combinatie en naast voor- en zij-airbags ook zogenaamde gordijnairbags voor een betere bescherming in geval van een aanrijding in de flank.

Onder de aërodynamische carrosserie gaat een onderstel schuil dat in Europa werd ontwikkeld en dat een hoge koersvastheid biedt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Hondas beproefde voor- en achterwielophanging met dubbele draagarmen en vijfpunts achterasconstructie die op belangrijke punten wijzigingen hebben ondergaan.

De effectiviteit van het onderstel wordt nog vergroot door de hogere dynamische stijfheid van de carrosserie. De modellen met 2,4-liter krachtbron zijn bovendien uitgerust met een
stabiliteitscontrolesysteem (Vehicle Stability Assist), terwijl alle modellen standaard zijn voorzien van ABS, EBD en remassistent.

De Accord-sedan die in Europa op de markt komt, wordt in Japan geproduceerd en komt in grote mate overeen met de versie die in het thuisland wordt verkocht. In Amerika wordt een afwijkend model van de Accord-sedan gebouwd, met andere afmetingen en uitrustingsdetails die specifiek zijn afgestemd op de Amerikaanse markt.

Verkoopstart in 2003
De Europese Accord maakt eind september zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Parijs. Met de verkoop van het nieuwe model wordt begin 2003 gestart. Later dat jaar zal de Accord leverbaar worden met Hondas nieuwe dieselmotor, die volledig in eigen beheer werd ontwikkeld. Met deze langverwachte primeur wil Honda nieuwe maatstaven zetten in de dieselmarkt.