AutoRai

10-9-2002

Ford Ka: van baby tot complete familie

De Ka is belangrijk voor Ford. Hij heeft het merk nieuwe klanten bezorgd en zich de status van icoon verworven. Maar onze baby is uitgegroeid tot een complete familie, samen met de Streetka en de Sportka, die als geheel design van de Ka uitstaalt.

Zes jaar geleden zag de Ford Ka het levenslicht. Ford bracht er een uiterst origineel model mee binnen het sub-B marktsegment, dat door het merk tot dusver onbetreden was. De Ka was de pionier van het New Edge design, dat meermalen is bekroond, als verpakking van een ongekende hoeveelheid rijplezier voor een bescheiden budget.

Sindsdien zijn er van de productielijn in het Spaanse Valencia meer dan een miljoen Kas gerold, waarvan een verrassend aantal voor kopers die tevoren nooit een Ford hadden bezeten. Stijl was een van de belangrijkste koopargumenten voor deze groep, die in ieder geval jong van geest is. De Ka kan ook bogen op een trouwe schare eigenaars: zelden of nooit werden clubs voor een zo jong autotype opgericht. Er zijn Ka-clubs in Groot Brittannië, Turkije, Japan en Nederland en op de diverse Europese markten werden meer dan twintig speciale edities van de Ka zoals die bij ons onder het motto Kunst met een Grote Ka gelanceerd.

Blijvende betrokkenheid
Op de Mondiale autosalon van Parijs 2002 onderstreept Ford Europa zijn blijvende betrokkenheid bij de Ka, die nu een complete familie heeft gevormd. De Ka zelf is opnieuw verbeterd en maakt in Parijs zijn opwachting in gezelschap van twee nieuwe familieleden: de verrukkelijke tweezits roadster Streetka en de puur op rijplezier gerichte Sportka.

De Ka zelf behoudt zijn veelgeprezen en nog steeds unieke uiterlijk, maar krijgt updates op het gebied van kleuren, materiaalkeuze en uitvoeringsdetails en wordt voorzien van een nieuwe, economische krachtbron; de 1,3-liter Duratec 8V benzine motor.

De Streetka, Fords eerste cabriolet in het sub-B segment, was als prototype dé ster van de Turijnse autotentoonstelling in het jaar 2000. Publiek en media waren dermate enthousiast, ook en vooral over de metamorfose van vierpersoons cabrio tot tweepersoons roadster, dat Ford de wens van het volk gewoon niet kón negeren en besloten heeft de Streetka in productie te laten gaan (bij de specialisten van Pininfarina). Het resultaat zal vanaf de Parijse salon stralen en in het voorjaar van 2003 in een gelimiteerde oplage in de verkoop gaan.

Het trio wordt op de Parijse salon gecompleteerd door een pittige Sportka, die uiterlijke trekjes én het karakter van de Streetka combineert met het oorspronkelijke carrosserie-ontwerp van de Ka. Het thema meer pit wordt verder inhoudelijk versterkt door de krachtiger
1,6-liter Duratec 8V motor. De Sportka zal medio 2003 op de markt komen.

Rijplezier en levensvreugde
Op de Salon van Parijs begint het levensverhaal van de Ka aan een nieuw hoofdstuk, met de opgewaardeerde Ka zelf, plus de twee nieuwe en opwindende familieleden Streetka en Sportka. Sinds zijn geboorte zes jaar geleden heeft het origineel slechts minimale retouches gehad en vandaag de dag onderscheidt zijn opmerkelijke New Edge design de Ka nog altijd duidelijk van de concurrentie. De Ka straalt plezier uit, rijplezier en levensvreugde, en zijn charmante persoonlijkheid is tevens zijn visitekaartje.

De Ka als uniek verschijnsel in het sub-B marktsegment is nu uitgegroeid tot Ka-familie en tegelijkertijd zet de Ka zijn rol als familievader kracht bij met een reeks vernieuwingen en verbeteringen. De belangrijkste daarvan speelt zich wel af onder de motorkap, waar de nieuwe Ford Duratec 1,3-liter 8V meer te bieden heeft dan zijn voorganger. Meer vermogen vooral, want dat is van 44 kW/60 pk toegenomen tot 51 kW/70 pk (bij 5.500 omw/min). Ook de souplesse steeg, met 3 Nm naar 106 Nm bij 3.000 toeren. De prestaties zijn navenant: acceleratie van 0-100 in 13,7 sec (winst 1,1 sec) en een topsnelheid van 167 km/h (plus 11 km), waarbij het gemiddelde brandstofverbruik niettemin weer gunstiger is geworden: 6,5 l/100 km (was 6,7 l).

De opgefriste Ka kent verder:

* ruimere keuze aan carrosserie- en interieurkleuren
* nieuw hybride (digitaal én analoog) instrumentenpaneel
* wis/was-automaat

* nieuwe wielsierdeksels voor de stalen wielen
* nieuwe 14-inch vijfspaaks lichtmetalen wielen voor de Trend
* parkeersensoren (optie)

* uitschakelbare rechter airbag (optie)

Streetka: verzoeknummer
Werkelijk iederéén heeft gezegd dat Ford het prototype Streetka in productie moest nemen en Ford heeft gehoorzaam gedaan wat werd gezegd: de Streetka mag gerust een verzoeknummer worden genoemd. Het oorspronkelijke ontwerp van Ghia, dat zoveel succes oogstte op de automobielsalon te Turijn in 2000 is geëvolueerd tot Fords nieuwe kleine roadster. Maar gedurende het ontwikkelingsproces is niets van de oorspronkelijke aantrekkingskracht en de er werkelijk van áf stralende dynamiek verloren gegaan. En daarmee is de Streetka uitermate herkenbaar als directe familie van de Ka.

De ontwikkeling tot productierijp model is bij Ford zelf uitgevoerd, onder de bezielende leiding van Chris Bird en in nauwe samenwerking met de specialisten van Pininfarina, waar de gelimiteerde oplage van de Streetka ook zal worden gebouwd.

Kroonjuweel
De Streetka heeft een opzienbarend interieur dat geheel past bij een dergelijk kroonjuweel. Het - in ieder geval in geest - jonge publiek dat zich tot de Streetka voelt aangetrokken stelt dit op prijs, zo is overduidelijk gebleken tijdens de hartelijk toegejuichte optredens tijdens de Europese showtournee van Kylie Minogue, die door de Streetka werd gesponsord.

De Streetka vormt een drievoudige primeur, als:
* eerste roadster in het sub-B segment met het blauwe Ford-ovaal
* eerste Ford die samen met Pininfarina is ontwikkeld en wordt gebouwd

* eerste Ford die in Italië wordt gebouwd.
De designdetails van de Streetka onderstrepen zijn karakter als volbloed sportauto. Dat komt tot uiting in de rollbars, de buitenspiegels, de sponningloze portierramen, het centraal op het kofferdeksels geplaatste derde remlicht. Het zijn elementen die elders op de duurste sportwagens worden aangetroffen. Het wegklappen of opzetten van de softtop verloopt in zeven logische stappen en neemt voor één persoon niet meer dan een halve minuut in beslag. In teamwork gaat het nog sneller.

Het interieur kent een sportief instrumentenpaneel, waarin snelheidsmeter, toerenteller en brandstofpeilmeter zijn verweven en waarvan de wijzerplaten net als die van de centraal geplaatste klok in zwart met witte cijfers zijn uitgevoerd, zoals het een ware sportwagen betaamt. Aluminium-accenten, ook in het met leer beklede stuurwiel, versterken het sportieve gevoel, dat culmineert in de aangenaam ondersteunende sportstoelen, die nauw verwant zijn aan die van de Focus ST170. Lederen bekleding voor stoelen en interieurpanelen is in vier fantastische kleuren als optie leverbaar, waarbij airco ook een optie is.

Vanzelfsprekend is de Ka te voorzien van Fords superieure audio-installatie. Verder passeert de Streetka de golftas-test glansrijk: onder de bergruimte voor de softtop (op de plek waar in een Ka de achterbank zou zitten) is een bagagecompartiment met een volume van 214 liter (gemeten volgens de VDA-methode) gesitueerd. Achter en tussen de twee stoelen bevindt zich een aanvullende en afsluitbare opbergruimte.

Dat de Streetka niet alleen sportief lijkt garandeert de montage van de nieuwe 1,6-liter Duratec 8V motor. Met 70 kW/94 pk bij 5.500 omw/min en een maximumkoppel van 135 Nm bij 4.250 toeren biedt de Streetka prestaties die al even vlot zijn als zijn uiterlijk. Een acceleratie van 0-100 in 12,1 seconden en een topsnelheid van 173 km/h passen geheel bij zijn karakter, dat overigens verre van dorstig is, met een gemiddeld EU-verbruik van 7.9 l/100 km.

De techniek van de Streetka lijkt in grote lijnen uiteraard op die van de Ka, maar is vanzelfsprekend aangepast aan het specifieke karakter van deze kleine sportieve roadster. Vooral de wielophanging werd verfijnd en de spoorbreedte voor en achter iets vergroot. ABS is standaard en ook de 25 procent verhoogde carrosseriestijfheid is een bijdrage aan de verhoogde veiligheid en aan het comfort dat voor een roadster van deze afmetingen op ongekend hoog niveau staat.

Voor de Streetka geldt eigenlijk maar één, helaas ernstig afgezaagde term: het is een hebbeding.

Sportka: derde dimensie De Sportka voegt een derde dimensie toe aan de jonge Ka-familie. Zijn debuut op de Parijse salon is een natuurlijke stap in de evolutie van de Ka, die extra dynamiek verleent aan het bepaald niet lethargische origineel.

De Sportka kan gezien worden als een fusie tussen de bestaande carrosserie van de Ka en de extravagante stijl en uitrusting van de Streetka. De Sportka heeft dezelfde sportieve onderstelafstelling als de Streetka, staat op diens aanlokkelijke 16-inch lichtmetalen wielen en accentueert zijn inborst met een bescheiden, maar functionele en stilistisch verantwoorde spoiler boven de achterruit.

Ook het interieur biedt een synthese van details uit Ka en Streetka, met zwart als ondergrond voor sportieve aluminium-accenten en het nieuwe instrumentenpaneel van de Ka, met zwarte wijzerplaten en witte cijfers. Lederen sportstuur en sportstoelen dragen aan de algehele sportiviteit bij. Zwartlederen stoelbekleding met contrasterende stiksels en inzetten in naar keuze Infra Red of Racing Blue niet voor niets twee kleuren uit het Streetka-palet vormen een aantrekkelijke optie.

Motorisch volgt de Sportka het spoor van de Streetka, met dezelfde nieuwe 1,6-liter Duratec 8V, die prestaties biedt die de naam van het jongste Ka-familielid volledig waar maken.

Ford is trots op de nieuwe familie Ka.