---

Initiatiefnemers willen communicatie in keten tussen producent en consument verbeteren
Alternatief handelskanaal voor Biologische producten

Ruim 235 bedrijven uit de biologische sector vinden elkaar sinds mei 2002 regelmatig op de website www.ekostreek.nl. Door het grote aantal bezoekers, aanmeldingen en advertenties blijkt dat ekostreek een toegevoegde waarde voor veel bedrijven in de biologische sector is. De website moet volgens de initiatiefnemers de marktwerking en communicatie tussen de schakels in de biologische keten verbeteren.

Het idee werd in de praktijk van alledag geboren. Het internetbedrijf EuroContact BV hoorde het probleem in de biologische sector van een klant. Deze zei; `Punt is namelijk dat wij in onze sector een enorm gebrek aan onderlinge communicatie kennen. Iedereen doet wat, maar we weten elkaar niet te vinden.'EuroContact kwam tot de conclusie dat een speciale marktplaats op het internet uitkomst zou kunnen bieden. Een plek waarop biologische boeren, maar ook afnemers, distributeurs en verwerkers van biologische producten en leveranciers van biologische grondstoffen en diensten zonder veel moeite met elkaar in contact kunnen komen. Als je als biologisch boer een paar zakken aardappelen over hebt, kun je groenteboeren in de omgeving bellen met de vraag of ze nog aardappelen kunnen gebruiken. Maar dat kost heel veel tijd en moeite. Veel makkelijker is het om je product via een speciale website aan te bieden. Daarvoor hoef je alleen maar even achter de computer te kruipen.

Inmiddels is de marktplaats voor biologische producten op internet sinds mei 2002 actief.
De eerste maand was er een aftastende houding van de bedrijven, maar sindsdien neemt het aantal leden en advertenties een vogelvlucht. De verwachting is dat voor 2003 de eerste 500 leden zich hebben aangemeld. Dat deelnemers daar jaarlijks 225 euro aan marktgeld voor moeten neertellen is volgens EuroContact een heel reëel tarief. Naast het feit van onze onkosten en investeringen gaat het er niet om wat het kost, maar wat het opbrengt en gezien de aanmeldingen is Ekostreek echt een toegevoegde waarde voor veel bedrijven.

In de toekomst gaat EuroContact de marktplaats uitbreiden met een virtuele winkel waar biologische bedrijven hun producten rechtstreeks aan de consument kunnen aanbieden. `Maar eerst moet de marktplaats goed draaien. Dat is de fundering onder de ekowinkel.'
---

2002 - De Meern Nieuwe Media B.V.